زمردی افزود: این درحالی است که محصولات وارداتی به دلیل وجود تحریم‌های سیاسی و اقتصادی بدون خدمات پشتیبانی به فروش می‌رسند؛ اما موتورهای صنعتی فابا با خدمات پشتیبانی کامل به فروش می‌رسد و هزینه سرویس‌های دوره‌ای به مراتب کمتر از نمونه‌های وارداتی است. مدیر عامل واحد تولیدی صنعتی فابا انرژی گفت: برای تولید این محصولات از تجربه و نظر سازندگان مطرح دنیا استفاده کرده‌ایم و این محصولات به تایید تولیدکنندگان مطرح در سطح جهان رسیده است. با این حال کارخانه‌های صنعتی، خطوط کشتیرانی و ریلی نسبت به این تولیدات آگاهی ندارند. در توضیح شرکت فابا انرژی باید بگوییم که این واحد تولیدی صنعتی در خراسان شمالی (بجنورد) واقع شده و در حوزه‌‌های تولید موتور ژنراتورهای گازسوز، موتورهای دیزلی، موتورهای دریایی، رادیاتورها و سیستم‌های خنک‌کننده، تابلوهای کنترل پنل و لوازم یدکی و احداث و راهبری نیروگاه‌های مقیاس کوچک فعالیت می‌کند. احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس بخش دیگری از فعالیت فابا موتور است. نیروگاه‌هایی تا ظرفیت ۲۵ مگاوات که هدف از احداث این نیروگاه‌ها، کاهش تلفات و افزایش پایداری شبکه، افزایش مشخصه‌هایی چون ثابت ماندن فرکانس در ساعت‌های پیک و... است. به گفته مدیر‌عامل شرکت فابا موتور، قوانین احداث این نیروگاه‌ها بیش از ۱۰ سال است که توسط وزارت نیرو تدوین شده و مقرر شد که متناسب با توان بخش‌خصوصی در این حوزه خصوصی‌سازی توسعه پیدا کند. تا به حال بیش از ۷۰۰ مگاوات در کشور نیروگاه مقیاس کوچک احداث شده است.

وی افزود: دستگاه اصلی مورد نیاز در این زمینه، مولد برق است که این مولدها معمولا آمریکایی، اروپایی، کره‌ای و ژاپنی هستند که به دلیل تحریم وارد کشور نمی‌شوند و اگر هم به هر دلیل وارد کشور شوند در زمینه خدمات پس از فروش هزینه بسیاری را به خریدار تحمیل می‌کنند. این موضوع موجب شد ما وارد فاز ساخت موتورهای مولد شویم و از ساخت قطعات شروع کردیم. در جریان ساخت این قطعات، نتیجه تلاش خود را با برخی از تولیدکنندگان مطرح به اشتراک می‌گذاشتیم و بازخورد خوبی هم گرفتیم؛ تا جایی که در حال حاضر قطعات و موتورهای تولیدی ما به نمونه‌های وارداتی از لحاظ کیفیت و دوام و... بسیار نزدیک هستند.

در حال حاضر ما در زمینه تولید موتورهای مولد خودکفا شده‌ایم و تولید این موتورها، دستاورد بزرگی برای ماست. این موتورها با ۱۵ درصد تغییر به‌عنوان موتورهای صنعتی دریایی، ریلی، صنایع بالادستی نفت و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. وی افزایش راندمان دستگاه‌ها و کاهش مصرف سوخت را از اهداف فابا موتور اعلام کرد و گفت: یکی از اهداف ما این است که از حرارت‌های تلف شده موتور (حرارتی که از بدنه یا اگزوز موتور خارج می‌شود) مجددا برق تولید کرده یا از این طریق تاسیسات آب‌شیرین کن بسازیم. به‌عنوان مثال یکی از فعالیت‌های مشترک ما با دانشگاه بوشهر، قراردادن مولدهایی کنار دریاست تا بتوانیم از حرارت تلف شده از این مولدها، آب شیرین تولید کنیم.