پس از دو روز گفت‌وگو برای حل اختلافات تجاری واشنگتن-پکن که روز جمعه در واشنگتن پایان یافت، قرار بود هیات تجاری چین برای نشان دادن حس‌نیت خود به دولت ترامپ از مناطق کشاورزی آمریکا بازدید داشته باشد. این درحالی است که همزمان در عقب‌نشینی آشکار از سیاست‌های تجاری تهاجمی، دولت ترامپ طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی از چین را از تعرفه معاف کرد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از «رویترز»، پس از درخواست کسب‌وکارهای آمریکایی، دولت این کشور برنامه خود برای افزایش تعرفه ۴۰۰ قلم کالای وارداتی از چین را لغو کرد. البته سفارت چین و وزارت کشاورزی آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش به درخواست‌های «رویترز» برای ارائه توضیحات پیرامون این اخبار واکنشی نشان نداده‌اند. پس از انتشار خبر لغو بازدید هیات چینی از مناطق کشاورزی آمریکا و کمرنگ‌شدن امیدها برای توافق تجاری میان دو کشور، شاخص‌های سهام در وال‌استریت همگی روندی نزولی به خود گرفتند. قراردادهای آتی غلات، دانه‌های روغنی سویا و احشام نیز در بورس کالای شیکاگو به رنگ قرمز درآمدند. بر اساس آمارهای ۲۰۱۸، در سطح جهانی چین بزرگ‌ترین بازار برای محصولات خوکی و بزرگ‌ترین واردکننده دانه‌های روغنی سویا محسوب می‌شود.  با این حال در بیانیه کوتاهی که «اداره نماینده تجاری آمریکا» منتشر کرد، مذاکرات تجاری دو روزه دو کشور سازنده توصیف شده است، مذاکراتی که در سطح معاونان به منظور انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای نشست مقامات تجاری بلندپایه که اوایل اکتبر برگزار خواهد شد صورت می‌گرفت. بر اساس این بیانیه در دیدارهای این دو روز، گفت‌وگوهای خوبی پیرامون جزئیات نشست‌های ماه اکتبر انجام شد. بدون اینکه به جزئیات اشاره شود در ادامه این بیانیه آمده است: هر دو طرف موافقت کردند درخصوص موضوعات مرتبط ارتباطات خود را ادامه دهند.

با این حال صاحب‌نظران تجاری، مدیران کسب‌وکارها و مقامات دولتی در هر دو کشور معتقدند حتی اگر در گفت‌وگوهای سپتامبر و اکتبر توافق موقت میان دو کشور حاصل شود، روابط آنها با پشت سر گذاشتن مرز تنش‌های تعرفه‌ای و ورود به جبهه‌های سیاسی و ایدئولوژیک جنگ‌تجاری آمریکا و چین به وضعیتی بحرانی‌تر در آمده است و رسیدگی به آن نیاز به سال‌ها زمان دارد. به گزارش «رویترز» و به نقل از یکی از منابع مطلع طی این مذاکرات هیات چینی هیچ طرح جدیدی پیرامون موضوعاتی کلیدی همچون حفاظت از مالکیت معنوی، انتقال اجباری تکنولوژی، یارانه‌های صنعتی و سایر موانع تجاری به طرف آمریکایی ارائه نکردند. در اظهارات این فرد آمده است: «نتیجه‌گیری طرف آمریکایی این بود که دو کشور به توافق تجاری نزدیک نیستند.» براساس اخبار، لیائو مین، رهبر هیات تجاری و معاون وزیر دارایی چین اعلام کرده است تقاضای طرف چینی برداشته شدن تمام تعرفه‌هایی است که تاکنون دولت آمریکا وضع کرده است. در واقع چینی‌ها معتقدند تمام امتیازات نباید تنها از جانب آنها باشد، در حالی که واشنگتن هیچ قدمی رو به جلو برنمی‌دارد. البته منابع مطلع می‌گویند نتیجه ندادن مذاکرات در سطح معاونان امری غیرمعمول نیست، چرا که در این سطح مقامات اختیار لازم را برای دستیابی به توافق و ارائه پیشنهادهای جدید ندارند. در این رابطه قرار است اوایل ماه اکتبر نشست مقامات تجاری بلندپایه دو کشور برگزار شود: لیو هی،‌ معاون نخست‌وزیر چین، رابریت لایت‌هایزر نماینده تجاری و استیون منوچین،‌ وزیر خزانه‌داری آمریکا. انتظار می‌رود در آن مذاکرات مشخص شود که آیا غول‌های اقتصادی دنیا خواهند توانست به جنگ‌تجاری حدود ۱۴ ماهه خود پایان دهند، یا یکدیگر را با دور جدید تعرفه‌ها هدف قرار خواهند داد.  پیش از اینکه مذاکرات آخر هفته دو کشور آغاز شود، برخی خبرنگاران از احتمال توافق تجاری موقت میان دو طرف سخن می‌گفتند، توافقی که در آن طرف چینی خرید حجم گسترده‌ای از محصولات کشاورزی آمریکا را تضمین می‌کرد و امتیازاتی درخصوص دسترسی به بازارهای داخلی چین در قبال تخفیف تحریم‌ها علیه شرکت هوآوی ارائه خواهد کرد. با این حال روز جمعه دونالد ترامپ به‌طور واضح اعلام کرد خریدهای چین به اندازه‌ای نیست که او را قانع کند تا تعرفه‌های تنبیهی بر واردات این کشور را بردارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه لزومی ندارد توافق تجاری میان دو کشور پیش از انتخابات ۲۰۲۰ حاصل شود در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «ما به‌دنبال یک توافق کامل با چین هستیم و یک توافق جزئی را نمی‌خواهیم.» او که در کاخ‌سفید و نشست مشترک با اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا سخن می‌گفت در ادامه صحبت‌های خود مدعی شد دولتش از تعرفه‌هایی که بر واردات محصولات چینی اعمال کرده، میلیاردها دلار درآمد کسب می‌کند،‌ رقمی که به اعتقاد او به زودی به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. در صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا آمده است: «من این را می‌گویم: ‌ما پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات با چین حاصل کرده‌ایم.» به گزارش «رویترز» اختلافات دولت ترامپ و حزب کمونیست چین که منشأ اصلی دعواهای تجاری آنها به شمار می‌رود همچنان به قوت خود باقی مانده‌ است، شامل ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر چالش امنیت ملی برخی شرکت‌های چینی و خودداری مقامات چینی برای تغییر مدل‌های اقتصادی در راستای حذف یارانه‌های اعطایی به شرکت‌های دولتی است.