به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، در ماه جولای قضات بدنه استیناف اعلام کرده بودند با وضع تعرفه بر واردات پنل‌های خورشیدی، برج‌های بادی و سیلندرهای فولادی از چین، دولت آمریکا قوانین بدنه تجارت جهان را نقض کرده است. براساس بیانیه آن زمان سازمان در صورتی که دولت آمریکا این تعرفه‌ها را حذف نکند، چینی‌ها می‌توانند تحریم‌های تلافی‌جویانه را در دستور کار قرار دهند. با این حال واشنگتن می‌تواند با به چالش کشیدن اعتبار حکم «سازمان تجارت جهانی» و  ارسال نامه به حکمیت، علیه تحریم‌های تلافی‌جویانه ۴/ ۲ میلیارد دلاری اعتراض کند. کشیده شدن اختلافات تجاری دو کشور به سازمان تجارت جهانی درحالی است که در ماه‌های اخیر دولت آمریکا آتش بیشتری در جنگ‌تجاری علیه چین گشوده است.

پیش‌تر نیز آمریکایی‌ها به اینکه چینی‌ها می‌توانند با استفاده از قوانین «سازمان تجارت جهانی» از مزیت‌های تجاری یک اقتصاد درحال‌توسعه بهره ببرند معترض بودند. به ادعای مقامات آمریکایی‌، قرار گرفتن چین در گروه اقتصادهای درحال‌توسعه موجب بهره‌مندی این کشور از مزیت‌های قانونی تسهیل‌کننده می‌شود.

در اواسط ماه آگوست بود که بدنه اختلافات سازمان به پکن برای اعمال تحریم‌های تلافی‌جویانه چراغ سبز نشان داد. البته در آن زمان دولت آمریکا مدعی شد برای یافته‌های سازمان تجارت جهانی اعتباری قائل نیست و اینکه قضات سازمان برداشتی اشتباه از اختلافات میان دو کشور داشته‌اند. به عقیده آمریکایی‌ها دولت چین به تجاوزات ادامه‌دار در توافقات یارانه‌ای «سازمان تجارت جهانی» ادامه می‌دهد. با این حال آلن ولف، معاون دبیرکل و عالی‌ترین مقام آمریکایی در «سازمان تجارت جهانی» می‌گوید شکایت اعضا و آوردن دعواهای خود به سازمان نشان می‌دهد آنها امید دارند در نهایت بن‌بست فرآیندهای حل اختلاف سازمان مرتفع خواهد شد. او در این رابطه می‌گوید: «سازمان تجارت جهانی نمی‌تواند مانع از وقوع جنگ‌تجاری میان کشورها شود، اما می‌تواند بخشی از حل اختلاف طرفین باشد. ممکن است زمان‌های سختی در پیش باشد، اما در نهایت نظام تجاری جهان نجات خواهد یافت و روندی رو به بهبود در پیش خواهد گرفت.» به گزارش «رویترز»‌ در سال ۲۰۱۲ چین تلاش کرد تعرفه‌های ضد یارانه‌ای آمریکا را که تحت عنوان عوارض خنثی‌کننده شناخته می‌شد بر حدود ۳/ ۷ میلیارد دلار از صادرات آن زمان خود در سازمان تجارت جهانی به چالش بکشد. پس از انجام ۱۷ بررسی توسط وزارت بازرگانی آمریکا در بازه سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ تصمیم بر آن شد این عوارض بر صادرات چین اعمال شود. رابرت لایت‌هایزر، نماینده سازمان تجاری آمریکا در این رابطه می‌گوید ایالات‌متحده ثابت کرده است که دولت چین از شرکت‌های دولتی خود برای پرداخت یارانه و انحراف در اقتصاد استفاده می‌کند.

با این حال روز دوشنبه دونالد ترامپ اعلام کرد تلاش‌های دو کشور برای پایان دادن به جنگ‌تجاری خود به خوبی پیش می‌رود هر چند تنش‌های غول‌های اقتصادی دنیا در زمینه‌های تجارت و سیاست همچنان ادامه دارد. در این رابطه هفته گذشته رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده بود امید دارد اولین فاز توافق تجاری که اوایل اکتبر اعلام شده بود در اواسط ماه آینده به امضا برسد. او در نشستی که با اعضای کابینه خود داشت با اشاره به اینکه اثرات تعرفه‌ها بر اقتصاد چین نمایان شده است، گفت: «توافق با چین به خوبی پیش می‌رود. آنها خواهان یک توافق تجاری هستند. شاید مجبور به امضای توافق شوند، چراکه زنجیره عرضه آنها در حال سقوط است.» در این رابطه رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری دولت آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دولت آمریکا هنوز نیز خواهان نهایی‌سازی فاز اول توافق تجاری با چین در زمانی که نشست «همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک»‌ در ۱۶ و ۱۷ نوامبر در شیلی برگزار می‌شود است، هر چند به گفته او هنوز موضوعات حل نشده میان دو کشور باقی‌ مانده است.

ویلبر روس وزیر بازرگانی آمریکا نیز تلاش می‌کند انتظارات را پیرامون امکان دستیابی دو کشور به توافق تجاری زنده نگه دارد. در گفت‌وگویی که با «شبکه کسب‌وکار فاکس» داشت او با اشاره به اینکه توافق میان دو کشور ماه آینده تکمیل خواهد شد گفت که زمان در برابر دستیابی به یک توافق درست اهمیت کمتری دارد. لری کودلو، مشاور اقتصادی ارشد کاخ‌سفید نیز در مصاحبه‌ای که با این شبکه داشته مدعی شده است در صورتی که مذاکرات به خوبی پیش رود، ۱۵ درصد از تعرفه‌های دولت آمریکا بر واردات محصولات چین شامل تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ و تبلت می‌تواند برداشته شود. اوایل این ماه بود که دولت آمریکا اعمال تعرفه بر ۲۵۰ میلیارد دلار از واردات محصولات چینی از ۲۵ به ۳۰ درصد را به تعویق انداخت.

به گزارش «رویترز»، تنش‌های تعرفه‌ای غول‌های اقتصادی دنیا که برای بیش از ۱۵ ماه ادامه دارد بر چشم‌انداز اقتصاد جهانی سایه انداخته، بازارهای مالی را ملتهب و زنجیره عرضه جهانی را مختل کرده است. این عوامل موجب شده‌اند فشارهای بین‌المللی بر دو کشور برای پایان دادن به اختلافات تجاری بیشتر شود. در این رابطه هفته گذشته «صندوق بین‌المللی پول»‌ در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی خود اعلام کرد تحت‌تاثیر تنش‌های تجاری دو کشور، رشد اقتصادی جهان در پایان سال جاری به پایین‌ترین سطح از زمان بحران مالی خواهد رسید، رشدی در سطح ۳ درصد که نسبت به پیش‌بینی فروردین ماه نیز کاهش یافته است.

علاوه بر دونالد ترامپ، چینی‌ها نیز درخصوص توافق تجاری میان دو کشور ابراز امیدواری کرده‌اند. لی یاچنگ، معاون وزیر خارجه چین روز سه‌شنبه مدعی شد آمریکا و چین در گفت‌وگوهای تجاری خود برخی پیشرفت‌ها داشته‌اند. به گفته این مقام چینی تا زمانی که دو طرف به یکدیگر احترام بگذارند، مشکلی حل‌نشده باقی نخواهد ماند. لی یاچنگ در سخنانی که در مجمع شیانگ‌شان در پکن ایراد می‌کرد، اظهار کرد هیچ کشوری بدون کار با سایر ملت‌ها نمی‌تواند به کامیابی برسد. او گفت: «جهان می‌خواهد آمریکا و چین به توافق تجاری برسند. دستیابی به چنین توافقی نیاز به بازگشایی بیشتر درهای اقتصاد دارد،  نه جدایی دو کشور و وقوع جنگ سردی دیگر.»