حالا اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که توافق‌نامه موقتی میان آمریکا و چین امضا شود. به گزارش یورونیوز براساس این توافق آمریکا اعمال حقوق گمرکی اضافی به ارزش ۱۵۶ میلیارد دلار را که برای واردات کالاهای چینی از تاریخ ۲۴ آذر پیش‌بینی کرده بود، حذف کند. این کالاها به‌ویژه شامل گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و اسباب‌بازی می‌شود.

گائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز پنج‌شنبه در نشست خبری عادی خود با اعلام این خبر گفت که حذف تعرفه‌ها یکی از شرایط مهم برای رسیدن به هرگونه توافقی با آمریکا در این زمینه بوده است. این مقام چینی با تاکید بر اینکه در «مرحله نخست»، هر دو کشور باید به‌طور همزمان برخی تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای وارداتی یکدیگر را لغو کنند، گفت: «جنگ تجاری با تعرفه‌ها آغاز شد و با حذف تعرفه‌ها هم باید پایان یابد. در مرحله اول، نسبت تعرفه‌های حذف شده برای هر دو طرف باید یکی باشد، اما در مورد شمار دقیق تعرفه‌هایی که باید حذف شوند، می‌توان گفت‌وگو کرد.»

نزدیک شدن به فاز نخست صلح تجاری در شرایطی است که به گزارش فایننشال‌تایمز، کسری تجاری آمریکا به کمترین سطح ۵ ماهه خود رسیده است و تجارت آمریکا با چین و وضع تعرفه‌ها اثر خود را بر این کسری تجاری بر جای گذاشته است. آنکتاد اما در گزارشی هشدار داده است که جنگ تجاری بین این دو غول اقتصاد جهان برای هر دوی آنها تبعات منفی در پی‌دارد و افت شدید در سطح تجارت هر دو کشور، افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان و تغییر مسیر تجارت (افزایش واردات از کشورهایی که به‌طور مستقیم درگیر این جنگ نیستند) را در پی خواهد داشت.