این شاخص که «سازمان تجارت جهانی» به‌طور فصلی منتشر می‌کند، اطلاعاتی لحظه‌ای از حجم تجارت کالایی جهان بر مبنای روندهای گذشته ارائه می‌کند. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» از زمان انتشار شاخص ماه آگوست، برخی از اجزای این شاخص روندی باثبات به خود گرفته‌اند، در حالی که برخی دیگر به خاطر تنش‌های تجاری و افزایش تعرفه‌های بخش‌های مهم، وارد مسیری نزولی شده‌اند. بر این اساس شاخص‌های سفارش‌های صادرات با مقدار ۵/ ۹۷ واحدی، تولیدات خودرویی با مقدار ۸/ ۹۹ واحدی و محموله‌های کانتینری با مقدار ۸/ ۱۰۰ واحدی در محدوده مقدار میانگین تثبیت شده‌اند. با این حال شاخص‌های محموله‌های هوایی با مقدار ۹۳ واحدی، اجزای الکترونیک با مقدار ۲/ ۸۸ و مواد خام با مقدار ۴/ ۹۱ واحدی رو به وخامت رفته‌اند و زیر روند میانگین قرار گرفته‌اند. در این رابطه تجارت اجزای الکترونیک وخیم‌ترین وضعیت را در میان تمامی اجزای این شاخص دارد، امری که تا حد زیادی بیانگر اثرگذاری تعرفه‌های این بخش است.

بر این اساس داده‌های رسمی جدید، پیش‌بینی‌های اوایل سال این شاخص را نیز تایید می‌کند که رونق جریان تجارت کالایی جهان در حال محو شدن است. بر اساس آخرین آمارهای «سازمان تجارت جهانی»‌ از حجم تجارت فصلی، در فصل دوم ۲۰۱۹، حجم تجارت کالایی جهان رشد سالانه ۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد، رشدی که در دوره مشابه سال گذشته نرخ ۵/ ۳ درصدی را به ثبت رسانده بود. به‌علاوه در ماه سپتامبر، اقتصاددانان «سازمان تجارت جهانی» برآوردهای خود را از چشم‌انداز رشد تجارت ۲۰۱۹ جهان از ۶/ ۲ درصد گزارش ماه آوریل به ۲/ ۱ درصد کاهش داد. آنها دلیل اصلی این بازبینی کاهشی چشم‌انداز رشد را کندی رشد اقتصادی، افزایش تعرفه‌ها، نااطمینانی‌های مربوط به برگزیت و تغییر مواضع سیاست‌های پولی اقتصادهای توسعه‌یافته عنوان کردند. همانند آن پیش‌بینی، شاخص تجارت کالایی نیز نقاط عطفی را برای رشد تجارت جهانی شناسایی کرده است.

پیش‌بینی ناامیدکننده تازه‌ترین شاخص «سازمان تجارت جهانی»‌ در حالی است که ارزیابی گروه بانکی سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» حکایت از آن دارد اثرات منفی تنش‌های تجاری بر غول‌های اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۰ محو خواهد شد. پیشرفت‌هایی که به‌تازگی در مذاکرات دو کشور برای دستیابی به فاز اول توافق تجاری حاصل شده و انتظارات فعالان برای ادامه آتش‌بس حکایت از آن دارد که این اثرات منفی به تدریج محو می‌شوند، امری که برای اقتصاد جهانی نیز می‌تواند خبری خوب باشد. البته این برآوردها با فرض این است که دو کشور از تعرفه‌های بیشتر خودداری خواهند کرد. این برآوردها نشان می‌دهد در حال حاضر جنگ‌تجاری منجر شده است رشد اقتصادی آمریکا و چین نیم درصد کاهش یابد. بر این اساس تاکنون نیز اقتصاد چین در مسیر نزولی قرار گرفته است، تا جایی که رشد تولیدناخالص‌داخلی این کشور در فصل سوم نرخ ۶ درصدی را به ثبت رساند. به‌رغم تلاش‌های دولت و بانک‌مرکزی برای تحریک رشد اقتصادی، پیش‌بینی‌ها اما حکایت از آن دارد که اقتصاد چین سال آینده رشدی پایین ۶درصد را تجربه خواهد کرد.