سه دغدغه برای تنظیم بازار

بر این اساس، متولیان صنعتی کنترل بار روانی افزایش قیمت بنزین، مدیریت جریان تولید و وفور عرضه در بازار را سه دغدغه جدید خود می‌دانند.  عمده پرونده‌های تشکیل شده نیز مربوط به میوه، قند، ‌شکر،‌ مرغ، ‌برنج، لبنیات، ‌گوشت قرمز،‌ تخم مرغ، حمل‌ونقل، ‌لاستیک، ‌روغن موتور و مصالح ساختمانی بوده است و براساس اظهارات متولیان امر، پرونده‌های تخلف گران‌فروشی خارج از نوبت رسیدگی می‌شوند. درحالی بازرسی‌های گسترده پس از افزایش قیمت بنزین، نشان از گران‌فروشی در برخی کالاها دارد که وزیر صمت اعلام کرده که دغدغه مهمش کنترل بار روانی افزایش قیمت بنزین، مدیریت جریان تولید و وفور عرضه در بازار است. اما مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگویی با «ایسنا» از بازرسی بیش از ۶۳ هزار و ۳۰۰ مورد در سراسر کشور در چهار روز اول هفته گذشته از سوی سازمان‌های صنعت،‌ معدن و تجارت (صمت) استان‌ها خبر داده و گفته است که این موارد تخلفات گران‌فروشی و امتناع از عرضه کالا را نیز شامل می‌شود. البته به گفته داریوش بهنود قاسمی، تغییرات شدید قیمت در بازار مشاهده نشده و پرونده‌های تشکیل شده در بعضی از بخش‌ها مانند میوه و صیفی‌ ربطی به قیمت بنزین نداشته و به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی و مشکلات حمل‌ونقل اتفاق افتاده است. این مقام مسوول همچنین از تشکیل گشت ویژه برخورد با امتناع‌کنندگان از عرضه کالا خبر داده و اظهار کرده است: بیشترین نظارت بر روند توزیع کالاهایی مانند میوه، شوینده، برنج، قند، شکر، مرغ،‌ روغن، ‌لبنیات، گوشت قرمز و تخم مرغ انجام می‌شود. مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نظارت بر بخش خدمات مانند انبارها، ‌سردخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حمل‌ونقل سیستماتیک را از جمله مهم‌ترین اهداف این سازمان عنوان کرد و گفت: رعایت نصب قیمت، ‌صدور فاکتور و رعایت سود عمده و خرده‌فروشی نیز جزو مواردی است که بازرسان رعایت آنها را کنترل می‌کنند. قاسمی عنوان کرد که ساعت کاری سامانه ستاد خبری ۱۲۴ از روز بیست و پنجم آبان به دو شیفت افزایش پیدا کرده، به‌طوری‌که از هفت صبح تا ۱۰ شب به‌صورت اپراتور پاسخگوی مردم است و از ۱۰ شب تا صبح روز بعد نیز به‌صورت سیستمی صدای گزارش‌های مردمی ضبط می‌شود و مردم می‌توانند با تماس با سامانه ۱۲۴ و ستادهای خبری سازمان‌های صمت استان‌ها شکایات خود را ارائه کنند.

رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های تخلف

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرد که پرونده تخلفات ناشی از گران‌فروشی طی روزهای گذشته به بهانه افزایش قیمت بنزین غیرقابل قبول است و با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با تعزیرات حکومتی مقرر شد پرونده تخلف تشکیل شده طی روزهای اخیر به‌صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی واقع شوند. رضا رحمانی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت طی روزهای اخیر مهم‌ترین کار ویژه خود را کاهش بار روانی افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت بنزین قرار داده تا با این موضوع مقابله کند و حتی رئیس‌جمهور هم دستور داده تا تمام دستگاه‌های دولتی تا پایان سال هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته باشند. طی هفته گذشته نیز سه جلسه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش قیمت بنزین برگزار شده که نگرانی تمامی آنها اثرگذاری افزایش قیمت این حامل انرژی روی کالاها و افزایش قیمت آنها بود؛ اما باید اطمینان داد که وزارت صمت و دولت اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمتی را نخواهد داد.

او تصریح کرد: نباید به‌دنبال اجرای این طرح بزرگ، موج بزرگ‌تری از گرانی‌ها به راه افتد و این تفکر که «بعد از افزایش قیمت بنزین همه چیز باید گران شود» باید از میان مردم رخت بر بندد؛ اما متاسفانه طی سال‌های اخیر فرهنگ‌سازی لازم در این راستا صورت نگرفته است. این عضو کابینه دوازدهم از تشدید بازرسی‌ها در بازار خبر داد و اظهار کرد: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با تعزیرات حکومتی مقرر شد پرونده تخلف تشکیل شده طی روزهای اخیر به‌صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی واقع شوند. رحمانی ادامه داد: دولت در این مرحله به دقت بازار را رصد خواهد کرد و حساسیت بالایی نسبت به افزایش قیمت‌ها دارد، به نحوی‌که اجازه نخواهد داد در حق مردم اجحاف شود. پس تشکیل موج گرانی به هیچ عنوان قابل قبول نیست و البته فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در کنار سایر واحدهای صنفی قول داده‌اند تا میزان تخفیفات ارائه شده روی کالاهای اساسی را افزایش دهند. وزیر صمت با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای وعده داده‌اند تا قیمت کالاها را کمتر از زمان افزایش قیمت بنزین برای مصرف‌کنندگان اعمال کنند، اظهار کرد: متصدیان این فروشگاه‌ها در روزهای سخت کنار دولت و ملت بوده‌اند.

همچنین براساس گزارش صدا و سیما، رحمانی گفته است: دغدغه مهم ما در این هفته کنترل بار روانی افزایش قیمت بنزین، مدیریت جریان تولید و وفور عرضه در بازار است. او با اشاره به اینکه ما باید به‌خاطر یکدیگر از سود خود کم کنیم، افزود: این موضوع باید بین همه افراد در بخش‌های مختلف کالا و خدمات نهادینه شود که از بخش کوچکی از منافع خود بگذریم. درحال‌حاضر کالا به میزان موردنیاز ذخیره‌سازی شده است و افزایش قیمت در دستگاه‌های دولتی تا عید انجام نخواهد شد. رحمانی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین نباید تاثیر قیمتی بر کالاها داشته باشد، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته ایجاد موج گرانی با افزایش بنزین در ذهن مردم نقش بسته است که البته مردم باید بدانند بنزین شاخص افزایش قیمت در کالاها نیست؛ بنابراین ما باید اثر روانی افزایش نرخ بنزین را روی قیمت کالاها در جامعه کاهش دهیم.

وزیر صمت با اشاره به بهره‌گیری از شیوه‌های نوین در نظام تولید و توزیع، افزود: نظام سامانه جامع تجارت در کشور راه‌اندازی شده است که در این نظام بخش‌های مختلف وجود دارد که براساس آنها ما می‌توانیم کالا را از مبدا تا مقصد کنترل کنیم. البته این موضوع درحال‌حاضر فقط برای برخی کالاها مانند لاستیک کامیون عملیاتی شده است و باید همه کالاها در این سامانه قرار بگیرند. رحمانی با بیان اینکه ما تاثیر قیمت بنزین را در سطوح مختلف بررسی کرده‌ایم، گفت: به‌طور مثال تاثیر بنزین در نرخ کرایه تاکسی ۹ درصد است. معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت کالا‌ها نداریم و بر همین اساس اقلامی که مدیریت آنها در اختیار دولت است، تا شب عید نیز ثابت خواهد ماند. عباس قبادی گفت: جلسات ستاد تنظیم بازار تا اطلاع ثانوی برای کنترل بازار ادامه خواهد داشت و امیدواریم با همراهی مردم بازار آرامی را داشته باشیم.