درمان کاهش خواب کالا

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار داخلی درخصوص معطلی در ترخیص کالا به مشکلات زیرساختی و عدم‌پایداری شبکه و اتصال اطلاعات دستگاه‌ها به یکدیگر در قالب پنجره تجارت فرامرزی برمی‌گردد. به‌گونه‌ای‌که به‌دلیل متصل بودن تعداد زیادی سامانه به پنجره، در برخی موارد قطعی مقطعی رخ می‌دهد. بنابراین هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و ضرورت هوشمندسازی تجارت خارجی موردتوجه متولیان دولتی قرار گرفته و به منزله درمانی برای کاهش خواب کالا در نظر گرفته می‌شود. محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز در بازدید از سامانه‌های گمرک ایران بر این موضوع تاکید داشته و تحقق این امر را پاسخ عملی به تحریم‌ها اعلام کرده است. به عقیده او، در جنگ اقتصادی نیازمند فرآیند تجارت هوشمند هستیم. نهاوندیان همچنین به تاکید رئیس‌جمهور بر کاهش رسوب کالا و تسریع در ترخیص آنها در گمرکات اشاره کرده است. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور همچنین عنوان کرده است که با اصلاح سیستم توزیع، می‌توانیم از خواب کالا در گمرک جلوگیری کنیم.

 گمرک مقصر معطلی ترخیص نیست

رئیس‌کل گمرک ایران در حاشیه بازدید معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از سامانه‌های جدید گمرکی اعلام کرد که یکی از موضوعات مهم در پیوند ۲۵ دستگاه در قالب پنجره تجارت فرامرزی گمرک، پایداری شبکه و اتصال اطلاعات دستگاه‌ها به همدیگر است. او گفت: هرگاه سامانه‌ای با قطعی مواجه شود، این مساله به نام گمرک تمام می‌شود؛ یعنی این معطلی را از چشم گمرک می‌بینند؛ درحالی‌که به‌دلیل متصل بودن تعداد زیادی سامانه به پنجره، در برخی موارد قطعی مقطعی رخ می‌دهد. درحالی‌که مشکل به زیرساخت‌ها و پویا نشدن سامانه‌ها برمی‌گردد که البته قابل رفع است.او همچنین به افزایش زمان ماندگاری کالا اشاره و عنوان کرد: درحال‌حاضر به‌دلیل تحریم‌ها، زمان ماندگاری برخی کالاها از ۲۰ روز به ۳۵ روز افزایش یافته که ما تلاش می‌کنیم زمان‌بندی مناسبی برای ترخیص کالاها اعمال شود. علت اینکه از تحریم به‌عنوان «تروریسم اقتصادی» یاد می‌کنیم، این است که مشکلاتی از این دست در حوزه تجارت کشور ایجاد کرده است.میراشرفی آماری را نیز از تجارت خارجی کشور طی هفت ماه منتهی به مهر ۹۸ اعلام کرد و گفت: رشد هفت میلیون تنی وزن و ارزش تجارت خارجی کشور در هفت ماه نخست سال ۹۸ محقق شد و حجم تجارت خارجی کشور در این مدت به ۵۰ میلیارد دلار رسید. اگر هماهنگی بین سازمان‌ها وجود نداشت، در شرایط تحریم به این رکوردها نمی‌رسیدیم. البته در شرایطی که بدخواهان ادعا می‌کنند که به‌دنبال زمین‌گیر کردن ما هستند، ما با سامانه‌ها به‌دنبال مدیریت الکترونیکی و هوشمند هستیم که این مساله به تسهیل تجارت کمک می‌کند.وی با اشاره به ارتقای ۴۳ رتبه‌ای ایران در بحث لجستیک گمرکی اظهار کرد: در زمینه کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان ارائه اسناد اظهارنامه و همچنین ترخیص کالا نیز شرایط ایران بهبود یافته است. معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر لزوم بهبود عملکرد سامانه‌ها برای تبادل لحظه‌ای اطلاعات بیان کرد: در سال‌های اخیر با به‌کارگیری این سامانه‌ها میزان رسوب کالا به شدت کاهش یافته است. در هفت ماهه نخست امسال نیز ۵/ ۱۳ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد که نسبت به دوره‌های گذشته از نظر وزنی ۲۲ درصد رشد نشان می‌دهد.میراشرفی همچنین با تاکید بر لزوم تفکیک بین رسوب و موجودی انبار در گمرکات افزود: موجودی کالاها را به‌صورت روزانه پیگیری می‌کنیم؛ البته بین موجودی و رسوب کالا، تمایز وجود دارد و درحال‌حاضر وضعیت نزدیک به نرمال است و شرایط غیرطبیعی وجود ندارد.

 ضرورت هوشمندسازی تجارت

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در بازدید از سامانه‌های گمرک ایران با اشاره به اینکه براساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا تلاش‌های موثری در هوشمندسازی فرآیند تجارت کشور صورت گرفته است، گفت: غیر از مبارزه با قاچاق کالا، در بخش جنگ اقتصادی نیازمند فرآیند تجارت هوشمند هستیم.  معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در قالب مدیریت هوشمند کالا باید خواب کالا در فرآیند تجارت کاهش یابد، اظهار کرد: در بحث تولید و مصرف، دستگاه‌ها باید بتوانند در تکمیل فرآیند تجارت اطلاعات را به‌صورت لحظه‌ای تبادل کنند و گمرک نیز موضوع نظارت در این سامانه را در دستور داشته باشد.  نهاوندیان با اشاره به اینکه وزارت صمت مسوول تجارت کشور و بانک‌مرکزی مدیریت بازار ارز را انجام می‌دهد، افزود: امروز در رساندن کالا به تولیدکنندگان گام‌های بزرگی برداشته شد و گمرک نیز به‌عنوان سازمان مسوول توانست پیوند مورد نیاز را ایجاد کند.  وی تاکید کرد: باید از منابع ارزی کشور استفاده بهینه کرده و با صادرات، واردات را تامین کنیم.  معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سیاست کشور کار با همسایگان است، اظهار کرد: درحال‌حاضر عمده نیازهای کشور با ارز حاصل از صادرات تامین می‌شود؛ از این رو هوشمندسازی تجارت باید دنبال شود و این اقدامات، پاسخ عملی ایران به تحریم‌ها به‌شمار می‌رود که از سوی کشور در حوزه تجارت دنبال می‌شود. وی با اشاره به تراز مثبت تجاری کشور در سال‌های متوالی تاکید کرد: به منظور بهبود استفاده از فناوری اطلاعات و ارتقای سطح کارآیی در گمرکات نیازمند تلاش‌های بیشتر و برقراری پیوندها میان دستگاه‌ها هستیم.  معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به برگزاری جلساتی در زمینه تقویت هماهنگی میان دستگاه‌ها درباره تجارت خارجی در طول هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریمی باید بتوانیم پاسخ مناسبی به فشارها داشته باشیم. اخیرا نیز با دستور ریاست‌جمهوری موضوع انبار شدن کالاها در گمرکات و ترخیص سریع موردتاکید قرار گرفت؛ بر همین اساس سرعت کار در این بخش افزایش یافته است.  نهاوندیان افزود: براساس ذخیره استراتژیک کالاهای اساسی، کشور در شرایط قابل اعتمادی قرار داشته و مقابله با نوسان در دستور کار تنظیم بازار کالاهای اساسی قرار دارد.  معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: تمهیدات لازم برای تامین کالاهای اساسی صورت گرفته و در این حوزه جای نگرانی وجود ندارد. با اصلاح سیستم توزیع، می‌توانیم از خواب کالا در گمرکات جلوگیری کنیم.