محمد قبله در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: تا پایان سال شکر مورد نیاز کشور با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین شده است و تغییر اولویت تخصیص ارز دولتی از گروه یک به دو به دلیل وفور و تامین نیاز بازار با دلار ۴۲۰۰ تومانی است. مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: گروه‌بندی اشاره شده مربوط به مدیریت تخصیص بهینه ارز برای ایجاد توازن در تامین به‌موقع کالاهای اساسی بوده است؛ چراکه ذخایر شکر به اندازه مطلوبی وجود دارد.

وی تصریح کرد: کارگروه تخصیص ارز به همین منظور اولویت‌های تخصیص ارز را در سه گروه یا سبد به بانک‌مرکزی اعلام کرده است که در سبد اعلامی اول، شکر جزو کالاهای اولویت‌دار برای دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده است؛ اما بررسی‌ها نشان داد که به دلیل وفور واردات و تکمیل ذخایر استراتژیک و تامین مکفی نیاز بازار، تخصیص ارز سایر کالاهای اساسی در اولویت بوده، بنابراین طی آن نامه سایر کالاهای اساسی به‌عنوان اولویت تخصیص ارز به بانک‌مرکزی اعلام شد.

قبله اظهار کرد: بر این اساس، در نامه ارسالی از سوی وزارت صنعت به بانک‌مرکزی تاکید شده که با توجه به تامین نیاز و حجم ذخایر استراتژیک اولویت، تخصیص ارز به سایر کالاها منتقل شود. وی ادامه داد: میزان ذخیره استراتژیک شکر در سقف مصوبات تکمیل شده است. هرگونه تغییر نرخ ارز واردات شکر از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی براساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و بعد از اتخاذ تصمیم از سوی مراجع ذی‌صلاح، از سوی بالاترین مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت به بالاترین مقام بانک‌مرکزی اعلام خواهد شد.