به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» انگوین دو آن توآن، سخنگوی وزارت کشاورزی ویتنام و کسی که یکی از نماینده‌های این کشور در بازدید اخیر از مزارع آمریکایی بوده است در این رابطه می‌گوید: «ما ظرفیت‌های زیادی داریم تا خریدهای خود را از آمریکا افزایش دهیم و این کمک قابل‌توجهی به کاهش شکاف تجاری با آمریکا می‌کند. تقاضای ما برای محصولات کشاورزی آمریکا بسیار بالا است.» او که رئیس اداره همکاری بین‌المللی وزارت کشاورزی ویتنام نیز هست در این مصاحبه مدعی شده شرکت‌های ویتنامی تاکنون ۱۸ توافق با تولیدکنندگان آمریکایی برای خرید حدود ۳ میلیارد دلار از محصولات کشاورزی این کشور طی دو تا سه سال آینده به امضا رسانده‌اند. بر اساس آمارهای توآن، این توافقات شامل خرید ۱۰۰ هزار راس گاو، سه میلیون تن گندم و جو به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار و همچنین میوه‌، ذرت، سویا و خوراک دام می‌شود. او می‌گوید: «ما جلسات منظمی با این شرکت‌ها خواهیم داشت تا حمایت لحظه‌ای خود را برای اجرای این توافقات به آنها ارائه کنیم. به‌علاوه ما می‌خواهیم خرید از تجهیزات‌ های‌تک آمریکا را افزایش دهیم تا در آینده محصولات کشاورزی با ارزش‌افزوده بالا تولید کنیم.» رهبران ویتنام تمام تلاش خود را می‌کنند تا در تجارت با آمریکا به سرنوشت چین دچار نشوند. در ژوئن ۲۰۱۹ زمانی که از ترامپ پرسیده شد آیا می‌خواهد بر واردات محصولات ویتنامی تعرفه وضع کند، او این کشور جنوب شرقی آسیا را به تنهایی «بدترین متجاوز هرکس نامید»! بر اساس آمارهای سازمان گمرک ویتنام، در سال ۲۰۱۹ صادرات این کشور به آمریکا به سطح ۳/ ۶۱ میلیارد دلار رسید، رقمی که شکاف تجاری ویتنام برابر آمریکا را از ۸/ ۳۴ میلیارددلار در ۲۰۱۸ به ۴۷ میلیارد دلار افزایش داد. این در حالی است که اداره آمار آمریکا به ترتیب کسری تجاری ۸/ ۵۵ و ۵/ ۳۹ میلیارد دلاری را برای سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ گزارش کرده است.

به گزارش «بلومبرگ» دولت ویتنام اقدامات شدیدی را علیه کالاهای چینی که به منظور دور زدن تعرفه‌های آمریکا با برند تقلبی وارد این کشور می‌شوند و از آنجا صادر می‌شوند، اتخاذ کرده است. به‌علاوه بانک مرکزی و وزرای این کشور هم‌قسم شده‌اند نگرانی‌های دولت ایالات‌متحده را پیرامون سیاست‌های پولی و کسری تجاری رفع کنند.

سال گذشته رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری ایالات‌متحده گفت ویتنام باید محدودیت‌هایی که بر دسترسی به بازارهای کالا، خدمات، محصولات کشاورزی و مالکیت معنوی این کشور وجود دارد را بردارد.» توآن در این رابطه می‌گوید کشورش در حال بر طرف کردن نگرانی‌های لایت‌هایزر است: «ما تلاش می‌کنیم برخی قوانین مرتبطی که به شرکت‌های آمریکایی دسترسی بهتر را برای فروش بیشتر به ویتنام می‌دهد اصلاح کنیم.»

تعرفه‌ها به خاطر کرونا کاهش نمی‌یابد

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز سه‌شنبه مدعی شد دولت این کشور تصمیمی برای کاهش تعرفه‌های محصولات وارداتی از چین به‌خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا ندارد. او گفت: «ما قصد چنین کاری را نداریم، اما با رصد تحولات، تمام گزینه‌هایی که فکر می‌کنیم برای کمک به کسب‌و کارهای کوچک و متوسط و بخش‌هایی از اقتصاد که تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند ضروری هستند را مدنظر قرار خواهیم داد.»