ماموریت بخش‌خصوصی در عصر کرونا

رئیس اتاق تهران بر ضرورت مشارکت بخش‌خصوصی در روند پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس تاکید و تصریح کرده است که می‌توان از مسیر هماهنگی و همکاری میان نهادهای دولتی و اتاق بازرگانی، جامعه را با کمترین هزینه از بحران فعلی خارج کرد. رئیس اتاق تهران همچنین پس از رایزنی با فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با هدف عملیاتی شدن مصوبات ستاد مقابله با کرونا، نامه دیگری را به معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال کرده است. اما در یک گام دیگر رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست ستاد پیشگیری از کرونا در اتاق مشهد از شکل‌گیری دو کمیته اجرایی و عملیاتی در ذیل ستاد مزبور خبر داده است. بر این اساس این دو کمیته جدید، «روند شناسایی ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی»، همچنین «شناسایی موانع و مشکلات بنگاه‌های در ارتباط با شیوع کرونا» را پیگیری خواهد کرد. از یک منظر کلان مباحث و اظهارات بخش‌خصوصی در دو دسته کلی قابل‌تفکیک است. بخشی عمده از دغدغه‌ها و مطالبات بخش‌خصوصی به وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط و خسارت‌های آنها در ماه پایانی سال برمی‌گردد، آسیب‌ها و زیان‌هایی که به احتمال فراوان اثرات خود را در ماه‌های آینده هم نمایان خواهد کرد. بنابراین درخواست اصلی نمایندگان بخش‌خصوصی از دولت، طراحی و اجرایی کردن یک برنامه جامع حمایتی از کسب و کارهای خرد است. اما در فاز دیگر نمایندگان بخش‌خصوصی بر پتانسیل‌های بالای این بخش برای پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری، آگاه‌سازی عموم مردم و کمک به کادر درمان و بیمارستان‌ها تاکید می‌کنند، ظرفیتی که باید از طریق تعامل و همفکری با بخش‌های دولتی به مرحله اجرا برسد. بر این اساس، در صورت برقراری یک پل ارتباطی درست میان این دو بخش می‌توان به پایین آوردن سطح خسارت بنگاه‌های اقتصادی در ماه‌های آتی امیدوار بود.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسه تشکیل ستاد پیشگیری از کرونا در اتاق مشهد، اظهارکرد: مسوولیت اجتماعی پارلمان بخش‌خصوصی ایجاب می‌کند تا با همه توان در این عرصه فعال شود. در واقع، کمیسیون مسوولیت‌های اجتماعی اتاق نیز در همین راستا و برای ورود موثر به چنین بحران‌هایی تشکیل شده و در وضعیت موجود می‌تواند نقش مؤثری را ایفا کند. شافعی ادامه داد: کسب‌وکارهای خرد و کلان در کشور به‌‌واسطه تبعات ناشی از این بیماری به چالش‌های جدی دچار شده‌اند و دولت باید با همه توان بسته‌ها و برنامه‌های حمایتی خود را بنا بر پیشنهاد بخش‌خصوصی، به مرحله اجرا درآورد. او تصریح کرد: اتاق بازرگانی به همراه اتاق‌های اصناف و تعاون در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، پیشنهاد‌هایی را در باب حمایت‌های ویژه از بخش‌های مختلف اقتصادی تا شهریور ۹۹ ارائه کردند. استمهال سررسید اقساط تسهیلات بانکی، مساعدت در بحث حق بیمه سهم کارفرما و بدهی‌های قبلی به سازمان تامین اجتماعی، استمهال یا تخفیف مالیاتی برای عملکرد سال ۱۳۹۸، تامین سرمایه در گردش با شرایط سهل و نرخ حمایتی جهت واحدهای تولیدی و تجاری و ... بخشی از این پیشنهاد‌ها را شامل می‌شوند. او اضافه کرد: همچنین در نامه دیگری به معاون اول رئیس‌جمهور، درخواست کردیم تا برای سرعت بخشیدن به تهیه تجهیزات پزشکی و کالاهای بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا، برای مدتی محدود، واردات اقلام مذکور با سیاست‌های تشویقی، از جمله اجازه واردات بدون انتقال ارز مدنظر قرار بگیرد. این موضوع در حال پیگیری است و در صورت موافقت بانک مرکزی،گشایش خوبی برای واردکنندگان فراهم خواهد شد.

شافعی همچنین با توجه به مشکلات پیش‌آمده برای کسب‌وکارها، نگرانی خود را از پیامدهای اقتصادی آن برای بخش‌های مختلف تولیدی و سرمایه‌گذاری اعلام کرد و گفت: ماه‌های دشواری را پیش‌رو داریم و باید با تدبیر و همفکری و همچنین ورود موثر دولت، تا حد امکان از سطح خسارت‌های وارد آمده به بنگاه‌های اقتصادی، بکاهیم. او در ادامه از تشکیل دو کمیته اجرایی و عملیاتی ذیل ستاد پیشگیری از بیماری کرونا در اتاق مشهد خبر داد و اعلام کرد: این کمیته‌ها، روند شناسایی ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی استان و چگونگی استفاده از پتانسیل مذکور برای کمک به رفع مشکلات موجود استان (در ارتباط با بیماری کرونا) و همچنین شناسایی موانع و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی استان (با توجه به اثرات شیوع این بیماری) را پیگیری خواهند کرد.

همچنین فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران و رئیس اتاق بازرگانی تهران در دیداری که با حضور تعدادی از نمایندگان بخش‌خصوصی و دولتی برگزار شد، در مورد نحوه همکاری و مشارکت بخش‌خصوصی برای مقابله با شیوع کرونا دیدار و گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگو با هدف رسیدن به راهکارهایی از جمله همکاری و مشارکت در پیشگیری از شیوع بیشتر، آگاه‌سازی مردم، کمک بخش‌خصوصی به کادر درمان و بیمارستان‌ها و... انجام شد.

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی که با حکم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درحال‌حاضر فرماندهی ستاد مقابله با کرونا در تهران را برعهده دارد، در مورد اقدامات اتاق تهران، گفت: حضور بخش‌خصوصی در طراحی مقابله با ویروس کرونا در شرایط کنونی با وجود مخاطراتی که متوجه آنها است، قابل‌تقدیر است. امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های چابک، چالاک و غیربوروکراتیک بخش‌خصوصی و با یک انسجام درونی در مقابله با پدیده شوم کرونا توفیق داشته باشیم. مسعود خوانساری نیز با بیان اینکه اتاق تهران به‌عنوان یک مرکز هماهنگ‌‌کننده در حال جلب مشارکت فعالان بخش‌خصوصی اعم از بنگاه‌های تولیدی وسایل بهداشتی و شرکت‌های تجاری است، تاکید کرد که اتاق بازرگانی تهران در حد توان خود کمک‌هایی را به مراکز درمانی در برخی مناطق پرخطر که با تعداد بالای مبتلایان مواجه شده و کمبود امکانات دارند، ارسال کرده است. رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد که لازم است در این شرایط هماهنگی و همکاری بیشتری بین نهادهای دولت و اتاق بازرگانی به‌عنوان نهاد مرجع بخش‌خصوصی صورت گیرد تا جامعه از این بحران هرچه سریع‌تر و با کمترین هزینه خارج شود. او پس از این نشست و با هماهنگی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور نوشت و ضرورت انجام اقداماتی در راستای لازم‌الاجرا شدن مصوبات ستاد مقابله با کرونا را پیشنهاد کرد.