به گزارش گمرک،  سیدروح‌الله لطیفی اظهار کرد: از تاریخ پنجم آبان سال ۹۸ تا ۶ فروردین سال‌جاری، میزان تجارت خارجی ایران و اوراسیا به یک میلیارد و ۴۸۹ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۲۶۵ دلار رسیده که از این میزان ۶۷ درصد سهم واردات و ۳۳ درصد نیز سهم صادرات بوده است.

وی افزود: صادرات ایران به اوراسیا از حیث وزنی یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۷۹ تن و ارزش این مقدار نیز برابر با ۴۸۹ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۹۵۵ دلار است. همچنین واردات کشور از اوراسیا از حیث وزنی ۲ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۱۲۸ تن بوده که ارزش این حجم کالا ۹۹۹ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۳۱۰ دلار است.لطیفی درباره میزان صادرات و واردات کالاها براساس توافق‌نامه توضیح داد: با توجه به توافق‌نامه تجاری ایران و اوراسیا در آبان ماه سال ۹۸ و نیز اقدامات صورت گرفته برای اجرایی شدن تعرفه‌های ترجیحی، حجم صادرات ترجیحی کشور به مجموعه اوراسیا به مقدار ۱۲۳ هزار و ۹۶۰ تن و به ارزش ۱۳۶میلیون و۲۶۰ هزار و ۲۲۹ دلار رسیده است.به گفته وی، حجم واردات کشور در این مدت به مقدار ۲ میلیون و ۳۸۱ هزارو ۸۵۹ و به ارزش ۷۴۹ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۲۰۵ دلار است.

سخنگوی گمرک درخصوص مقاصد عمده صادراتی به اوراسیا گفت: بزرگ‌ترین مقصد صادرات ایران به اوراسیا، فدراسیون روسیه با حجم بیش از ۴۸۱ هزار و۶۶۸ تن و به ارزش ۲۴۸ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۱۰۲ دلار است که این میزان بیش از ۵۰ درصد از کل ارزش صادرات ایران به اوراسیا را شامل می‌شود. پس از روسیه، ارمنستان با بیش از ۶/ ۲۴ درصد و قزاقستان با ۱۶درصد بیشترین صادرات ایران به مجموعه اوراسیا محسوب می‌شود.

لطیفی همچنین درباره مبدا نخست واردات از اوراسیا گفت: بیشترین واردات کالا از فدراسیون روسیه بوده است. حجم واردات کشور از روسیه در پنج ماه اخیر از حیث وزنی بیش از ۲ میلیون و ۷ هزار و ۹۸۱ تن و به ارزش ۷۱۳ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۷۹۹ دلار است که این میزان بیش از ۴/ ۷۱ درصد کل واردات ایران از کشورهای اوراسیا را شامل می‌شود. پس از روسیه، قزاقستان با ۹/ ۲۴ درصد و بلاروس با ۳/ ۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.