امامی‌امین با استناد به نامه ۲۲ اسفندماه سال ۱۳۹۸ قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی تولید الکل نیاز به هیچ‌گونه مجوزی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان صنعت، معدن و تجارت استان) ندارد و الکل تولیدی با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان قابل عرضه خواهد بود. وی همچنین با اشاره به مکاتبه ۲۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۸ قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی که به‌منظور تسهیل در فرآیند واردات الکل صورت گرفته است، اعلام کرد واردکنندگان الکل تا اطلاع ثانوی برای دریافت کد IRC هیچ‌گونه وجهی پرداخت نکرده و صدور کد فوق‌الذکر حداکثر ظرف ۲۴ ساعت انجام می‌گیرد.

پیش‌بینی تولید ماسک

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت نیز در این خصوص پیش‌بینی کرد که ظرفیت تولید ماسک به ۵ میلیون عدد در روز خواهد رسید. به گزارش شاتا، مهدی صادقی‌نیارکی در نشست بررسی وضعیت تولید ماسک با حضور اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی و برخی تولیدکنندگان بیان کرد: تولیدکنندگان با کار جهادی و شبانه‌روزی صنعت تولید ماسک را که بیشتر مختص مراکز درمانی بود به صنعتی راهبردی، پویا و رقابتی در این شرایط تبدیل کردند. وی در این خصوص افزود: خوداتکایی در حوزه تامین مواد اولیه (ماسک، لباس پزشکی و گان) نکته قابل‌توجهی بوده است که از همه تامین‌کنندگان تشکر دارم. سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت با اشاره به برخی دستاوردها در این حوزه تصریح کرد: همت جهادی فعالان عرصه تولید سبب شد تا از ۱۶۰ هزار عدد تولید روزانه ماسک به بیش از یک میلیون عدد درحال‌حاضر برسیم و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید ماسک به ۵ میلیون عدد در روز ارتقا یابد.

صادقی‌نیارکی در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات در این شرایط گفت: صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات در این شرایط برای تولید اقلام و کالاهای مرتبط با کرونا، توانمند و خوداتکا ظاهر شد. وی تصریح کرد: صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات با مهندسی معکوس در مدت زمان کوتاهی برای تامین نیازها خود را با شرایط جدید وفق داد. سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت همچنین یادآوری کرد: گروه‌های جهادی و خانگی نیز وارد عرصه تولید ماسک شدند و بخشی از نیازهای مردم را کاهش دادند. به گفته صادقی‌نیارکی، زنجیره تولید ماسک از تامین‌کنندگان مواد اولیه تا تولیدکنندگان ماسک و صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات که در میانه این زنجیره است، در این شرایط سخت با همت و تلاش مضاعف خوش درخشیدند که از همه آنها تشکر و قدردانی می‌کنم. در این جلسه اعضای اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی و برخی تولیدکنندگان ماسک به بیان مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات خود درخصوص تامین مواد اولیه به خصوص پارچه و کش پرداختند و راهکارهای لازم برای رفع این مشکلات از سوی مسوولان نیز ارائه شد.