به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از «رویترز»، شدید شدن لحن ترامپ علیه چین حکایت از ناکامی و درماندگی او در مدیریت پاندمی «کووید-۱۹» دارد، بیماری‌ای که تا اینجا به تنهایی در آمریکا بیش از یک میلیون نفر را مبتلا کرده و ۶۰ هزار نفر قربانی گرفته است. این شرایط در حالی است که اقتصاد آمریکا در فصل نخست امسال حدود ۵ درصد کوچک‌تر شد و تاکنون ۲۲ میلیون نفر در این کشور تقاضای استفاده از مزایای بیکاری کرده‌اند. در صورت نجات ایالات‌متحده از این شرایط، تمام این مصیبت‌ها به معنی شانس پایین ترامپ برای پیروزی مجدد در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری است.

دو منبع آگاه در دولت ترامپ که خواستند نامشان فاش نشود می‌گویند طیف گسترده‌ای از اقدامات علیه چین مورد بحث قرار گرفته است، هر چند این تلاش‌ها در مراحل اولیه قرار دارند. به گفته یکی از این افراد، پیشنهادها هنوز به سطح تیم امنیت ملی ترامپ یا خود رئیس‌جمهوری نرسیده است. این مقامات دولت ترامپ با اشاره به اینکه واشنگتن در حال حرکت به سوی موقعیتی خطرناک با پکن است و توافق تجاری حساس میان دو کشور با تهدیدات جدی مواجه است اظهار می‌کنند: «صحبت‌هایی وجود دارد که چطور می‌توان به شدت و دقت به چین صدمه زد.» با این حال دونالد ترامپ شفاف اعلام کرده است که نگرانی او پیرامون نقش چین در شیوع ویروس کرونا اولویت بالاتری دارد نسبت به تلاش‌های دولتش برای دستیابی به توافق تجاری با پکن، توافقی که او عمده سال‌های ریاست‌جمهوری خود را وقف آن کرده است. ترامپ در جمع خبرنگاران گفت: «ما یک توافق تجاری امضا کردیم که طی آن قرار شد آنها [چین] از ما خرید کنند، و واقعیت این است که آنها تاکنون خریدهای بسیاری کرده‌اند. اما اکنون این موضوعی ثانویه نسبت به چیزی است که در رابطه با ویروس [کرونا] در حال وقوع است. وضعیت ویروس قابل‌قبول نیست.» روز پنج‌شنبه روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی به نقل از دو منبع مطلع از صحبت‌های درون دولت ترامپ نوشت: «برخی از مقامات می‌خواهند بدهی‌های عظیم دولت آمریکا که توسط چین نگهداری می‌شود به عنوان بخشی از حمله به چین لغو شوند.» با این حال لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ‌سفید، در مصاحبه‌ای که با «رویترز» داشته با رد این ادعا می‌گوید: «اطمینان و اعتبار تعهدات بدهی آمریکا بسیار مهم است.» او در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات‌متحده پرداختی‌های تعهدات بدهی خود را به چین برای مجازات این کشور لغو خواهد کرد یا خیر گفت: «خب، من می‌توانم به روش متفاوت‌تری این‌کار را انجام دهم. من می‌توانم کار مشابهی کنم که حتی پول بیشتری هم دارد، و آن هم وضع تعرفه است. بنابراین من مجبور نیستم آن کار [لغو پرداخت تعهدات] را انجام دهم.» پس از حدود دو سال جنگ تجاری ویرانگر، در ژانویه امسال آمریکا در ازای لغو تعرفه‌هایی که پیش‌تر بر واردات چینی وضع کرده بود، توانست با غول اقتصادی آسیا به یک توافق تجاری چند میلیارد دلاری برسد.

طبق این توافق، چین متعهد شد در ازای لغو برخی تعرفه‌ها، حجم گسترده‌ای از محصولات تولیدی، کشاورزی و انرژی آمریکا را خریداری و به انتقادات این کشور پیرامون حقوق مالکیت معنوی رسیدگی کند. البته هنوز نیز حدود ۳۷۰ میلیارد دلار از واردات محصولات چینی مشمول تعرفه‌های تا ۲۵ درصدی هستند که دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود وضع کرد. در این رابطه «رویترز» در گزارشی می‌نویسد تعرفه‌های ترامپ درحال وخیم‌تر کردن آشفتگی‌های ناشی از پاندمی «کووید-۱۹» است. براساس این گزارش پرداخت صدها هزار دلار تعرفه‌های اعمال‌شده بر واردات محصولات چینی توسط شرکت‌های  آمریکایی، سوددهی و جریان نقدینگی این شرکت‌ها را با بحران مواجه ساخته است.  جاناتان گلد، سخنگوی کمیته «آمریکایی‌ها برای تجارت آزاد» در این رابطه می‌گوید: «شرکت‌ها در حال پرداخت مالیات‌ها [تعرفه‌ها] هستند، در حالی که به خاطر محدودیت‌های ایجاد شده نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند.»