به گزارش روابط عمومی اتاق تهران و بر اساس مطالعه صورت گرفته از سوی معاونت امور بین‌الملل این اتاق، از سوی دولت روسیه بسته حمایتی و کمک‌های ضروری به بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور برای مقابله با آثار منفی شیوع کرونا در قالب حذف نظارت و ممانعت‌ها در بخش حمل‌و‌نقل، حذف ممنوعیت‌های تجاری، اعطای کمک‌های مالی و بانکی، بسته حمایت از کارفرمایان بخش‌خصوصی و همچنین کمک‌های مالیاتی تدوین و تعریف شده است.

بر این اساس، سازمان نظارت بر حمل و نقل روسیه، بازرسی از اشخاص حقوقی و کارفرمایان خصوصی را متوقف کرده، در حالی که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در حوزه حمل و نقل مواد غذایی و کالاهای اساسی در زمان پاندمی برداشت شده است.

این در حالی است که از سوی دولت روسیه، کریدور سبز به واردکنندگان مواد غذایی و کالاهای اساسی تخصیص یافته و برای واردات دارو نیز تعرفه صفر گمرکی لحاظ شده است.

بر اساس این گزارش، دولت روسیه در ابتدا مبلغ ۱۸ میلیارد روبل برای اعطای وام و تسهیلات مالی مستقیم به کسب‌و‌کارها در این کشور با هدف حفظ اشتغال و درآمد افراد اختصاص داد. همچنین مبلغ ۳۵۰ میلیارد روبل وام بلاعوض نیز برای کسب‌و‌کارهای روس تخصیص پیدا کرده است.

این در حالی است که شرکت‌های کوچک و بنگاه‌های خرد آسیب‌دیده از کرونا، برای پرداخت حقوق کارکنان خود تا مدت شش ماه می‌توانند از بانک‌های این کشور وام بدون بهره دریافت کنند.

اختصاص بسته مالی ۲ تریلیون روبلی برای حمایت از کسب‌و‌کارها از دیگر تسهیلات دولت روسیه در طول دوران شیوع کرونا در این کشور است. همچنین از سوی دولت این کشور به خانوارهای دارای کودکان ۳ تا ۷ سال که درآمدشان کمتر از دستمزد لازم برای امرار معاش است، حقوق ماهانه معادل ۵۰ درصد دستمزد آن منطقه پرداخت می‌شود.

استرداد کامل هزینه پرداخت شده برای بلیت هواپیما به شهروندانی که در طول این مدت امکان سفر نداشته‌اند، از سوی شرکت‌های هواپیمایی روسیه از دیگر تسهیلات مرتبط با دوره پاندمی در این کشور است.

اعطای معافیت ۶ ماهه برای تمامی مالیات‌های کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط، اعطای معافیت مالیاتی برای صنایع گردشگری، تدوین بسته‌هایی حمایتی برای صنایع نمایشگاهی و معوق کردن مهلت بازپرداخت اجاره‌ها تا ۶ ماه، از جمله بسته‌های حمایتی اتاق بازرگانی روسیه است که به دولت این کشور پیشنهاد شده است.