لزوم تهیه و اجرای پروتکل‌های بهداشتی- تجاری با همسایگان

معاون بین‌الملل اتاق ایران و مدیرکل روابط بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران در جلسه‌ای با رئیس، اعضای اتاق اهواز و فعالان اقتصادی این منطقه با تاکید بر لزوم تعریف استانداردهای جدید برای حفظ و ارتقای کیفیت کالاهای صادراتی متناسب با شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کل کشورهای دنیا و حفظ بازارهای صادراتی، وضعیت مرزهای کشور را بررسی کردند. بر اساس اظهارات محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران از هفته دوم فروردین ۹۹ شرایط صادرات به کشورهای همسایه بهتر شده و این روند روزانه مطلوب‌تر می‌شود. وی با بیان این نکته که همچنان مذاکرات با دولت‌های عراق و ترکیه برای بازگشایی مرزها ادامه دارد از وضعیت مناسب تجاری در مرز ایران و ارمنستان، ایران و جمهوری‌آذربایجان، ایران و افغانستان و مرزهای آبی ایران با روسیه و چهار کشور عضو شورای همکاری‌های خلیج‌فارس (امارات، قطر، کویت و عمان) خبر داد. البته در مورد این چهار کشور باید از شناورهای فلزی یخچال‌دار استفاده کنیم.

معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین شرایط مرزی بین ایران و پاکستان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بازارچه‌های مرزی پیشین و رندان باز هستند و از این طریق صادرات کالاهای ایرانی به پاکستان انجام می‌شود، البته امیدواریم که رایزنی‌های دولت هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد و مرز میرجاوه نیز فعالیت خود را آغاز کند. کرباسی در مورد مرز ایران و ترکمنستان نیز از شرط ایجاد تونل ضدعفونی و عبور کامیون‌ها از این تونل و سپس امکان ورود آنها به خاک ترکمنستان خبر داد و افزود: این موضوع در حال نهایی شدن است و امیدواریم با حل این مساله امکان ورود کالاهای ایرانی علاوه بر ترکمنستان با سه کشور دیگر که در همسایگی ترکمنستان هستند، مهیا شود. به باور وی در حوزه تجارت نیازمند اقدامات ویژه وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه هستیم تا پروتکل‌های بهداشتی را با کشورهای همسایه تهیه و امضا کنند. در عین حال درخواست داریم گواهی سلامت برای رانندگانی که در بخش ترانزیت فعال هستند، صادر شوند و شرکت‌ها بر اساس این گواهی مبادرت به ارسال محموله‌های خود کنند. این اقدام اثر مستقیمی روی نگاه کشورهای مختلف برای توسعه همکاری‌های تجاری با ایران دارد. کرباسی در ادامه به وضعیت مرزی ایران و عراق اشاره کرد و ادامه داد: در حال‌حاضر مرزهای تمرچین باشماق و پرویزخان باز بوده و محدودیتی برای صادرات از این مسیرها نداریم. البته هنوز مرز مهران و شلمچه باز نشده‌اند و امیدواریم مذاکرات مقامات دولتی دو کشور هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد و با باز شدن این دو مرز روند صادرات کالاها تسهیل شود. او در ادامه از اتاق‌های استانی به‌ویژه اتاق‌های مرزی خواست تا با همکاری استانداری‌ها برای باز شدن مرزهای زمینی تلاش کنند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود تشویق صادرکنندگان به فعالیت بیشتر و گسترده‌تر را با توجه به مشکلات موجود بسیار مهم دانست و تصریح کرد: به‌عنوان مثال می‌توان تمهیداتی اندیشید و مجوز واردات ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از صادرات را به فعال اقتصادی داد تا بتواند در قالب لیست تهیه‌شده از کالاهای اولویت دار برای واردات، این نیاز را از طریق بازار کشورهای همسایه تامین کند. البته معتقدیم که پیمان سپاری به قوت خود باقی باشد اما دولت با این اقدام به بخش خصوصی اجازه می‌دهد برای توسعه تجارت با همسایگان قدم بردارد. وی پیشنهاد دیگری را مبنی بر نگاه ویژه دولت در تسهیل واردات موقت کالا و استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی، ایجاد ارزش افزوده و صادرات کالاهای نهایی تولید شده را مطرح کرد.

کرباسی در ادامه ظرفیت‌سازی بلندمدت کشور را معطوف به تجهیز ناوگان حمل‌ونقل زمینی یخچال‌دار دانست و تاکید کرد: چون در حال‌حاضر بیشترین صادرات ایران به کشورهای همسایه، کالاهای فاسدشدنی است، با توجه به شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کشورها اعلام کردند، صادرات کالا در کانتینرهای یخچال‌دار، بیشتر مورد اقبال است تا صادرات کالا به‌صورت فله و با کامیون. او همچنین به بحران غذایی در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره و تشریح کرد: در همین دوران کشورها اعلام کرده‌اند اجازه صادرات مواد غذایی به کشورهای دیگر را نمی‌دهند.

 از آنجا که پیش‌بینی می‌شود این ویروس تا مدت‌ها میهمان ما خواهد بود بنابراین لازم است برای جلوگیری از امکان مواجهه با کمبود غذا در کشور برنامه‌ریزی بلندمدتی تهیه و اجرایی کنیم. بر اساس گفته‌های کرباسی طبق قانون برنامه ششم توسعه باید میزان صادرات کالاهای تولیدی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه ۷/ ۲۱ درصد رشد کند. تحقق این هدف با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد امروز به حمایت‌های ویژه دولت و سیاست‌گذاری‌های مطلوب و تشویق‌کننده نیاز دارد.

 در ادامه حسین کاخکی، مدیرکل روابط بین‌الملل گمرک نیز در مورد وضعیت مرزهای کشور با همسایگان گفت: در حال‌حاضر مرز ایران با ارمنستان باز بوده و فعالیت به‌صورت محدود انجام می‌شود. با مقامات ترکیه نیز نشست‌هایی به‌صورت برخط داشتیم و وعده دادند، موضوع را در اسرع‌وقت حل کنند. البته اکنون هم صادرات به‌صورت محدود انجام می‌شود. بر اساس اظهارات او در بخش اقلیم عراق نیز مشکل چندانی وجود ندارد و مشکل اصلی مربوط به بخش اصلی عراق است که هنوز مذاکرات به نتیجه نرسیده است. او اعلام کرد: البته از کانال‌های مختلف موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسیم.