به گزارش اتاق تهران، در هفدهمین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، اقدامات لازم برای کاهش آسیب اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و نیز وضعیت این روزهای بازار سرمایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اغلب کارشناسان سخنانشان را به چاشنی «نگرانی از روند بازار سرمایه» آمیختند و البته از ضرورت فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به سهامداران خرد سخن گفتند. دیدگاه این تحلیلگران آن بود که بازار سرمایه ایران در بازار ثانویه خلاصه شده و چنانچه این دارایی‌ها به بازار اولیه منتقل شود، جهش تولید نیز رقم خواهد خورد.

اما دستور نخست این نشست به «کاهش آسیب اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا» اختصاص داشت و فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، که آغازگر این جلسه بود، به ضرورت تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای کاهش این آسیب‌ها اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه شیوع ویروس کرونا ادامه یافت، در این صورت باید به فکر برنامه‌های بلندمدت برای کاهش آسیب‌ها باشیم.

او با اشاره به عمیق بودن رکود و کاهش رشد اقتصادی به‌عنوان مشکلات اقتصادی ایران گفت: در دو سال گذشته اقتصاد ایران بدون کرونا، رشد منفی ۶/  ۷ درصد را تجربه کرد و امسال با وجود این ویروس انتظار کاهش بیشتر رشد اقتصادی وجود دارد. این ویروس البته جهان را با مشکلات عدیده مواجه کرد اما اقتصاد ایران پیش از آن با تحریم، سوءمدیریت و مشکلات ساختاری نیز مواجه بود که شیوع این ویروس، مشکلات ما را دو چندان کرد.

مستوفی با بیان اینکه افزایش بیکاری، فقر و افزایش آسیب‌های اجتماعی از تبعات شیوع ویروس کرونا خواهد بود، ادامه داد: دولت برای کاهش این آسیب‌ها بسته‌هایی را پیش‌بینی کرده است اما این حمایت‌ها کافی نیست؛ هرچند ‌می‌دانیم که دولت نیز با محدودیت منابع مواجه است. در کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران باید پیشنهادهایی مبتنی‌بر تامین مالی بنگاه‌ها ارائه کنیم. پیشنهادها مبنی‌بر اینکه چگونه عرضه و تقاضا را افزایش دهیم.

در ادامه این جلسه عباس آرگون، نایب‌رئیس این کمیسیون، با بیان اینکه بهترین ابزار تامین مالی، بازار سرمایه است، ادامه داد: اگرچه شاخص بازار با شیب تند و البته خطرناک در حال صعود است اما تامین مالی از این بازار بهترین روش است. اکنون به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا افزایش در قیمت سهام رخ داده است. اما از سوی دیگر، رشد بازار سرمایه یک فرصت است و بنگاه‌ها باید حداکثر بهره را از آن کسب کنند.

او ادامه داد: در شرایط کنونی بانک‌ها و بنگاه‌های بزرگ که در بازار ثانویه حضور دارند، باید دارایی خود را در بازار ثانویه به فروش برسانند و با درآمد حاصل از فروش دارایی‌های خود، دارایی جدیدی در بازار اولیه ایجاد کنند. این رویه به جهش تولید نیز کمک ‌می‌کند. باید تمام ظرفیت کشور را روی کوتاه کردن دوره کرونا متمرکز کنیم. چرا که هر چه این دوره طولانی‌تر شود، آسیب‌های اقتصادی- اجتماعی و آسیب‌های آن به سلامت و روان بیشتر خواهد شد.

او یکی از راهکار‌های کاهش زیان بنگاه‌ها را تعویق بدهی‌های بیمه‌ای و مالیاتی عنوان کرد و گفت: دولت برای جبران کسری منابع خود به سراغ کسانی برود که مالیات نمی‌پردازند و به این ترتیب چتر مالیاتی خود را گسترده‌تر کند. همچنین لازم است معافیت‌های مالیاتی را به حداقل برساند.

او در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت استمهال بدهی‌های بانکی بنگاه‌ها ادامه داد: در شرایط کنونی به دیپلماسی فعال نیز نیاز جدی وجود دارد تا توسعه صادرات غیرنفتی رقم بخورد. در عین حال، تسهیل واردات مواد اولیه برای جهش تولیدی نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد. پیشنهاد دیگری که از سوی یکی اعضای هیات نمایندگان مطرح شد، این است که بنگاه‌های حاکمیتی نسبت به فروش اعتباری به بنگاه‌های کوچک اقدام کنند و این پیشنهاد از آن جهت حائز اهمیت است که بنگاه‌های بزرگ تاب‌آوری بیشتری دارند.

محمدهادی موقعی، عضو انجمن ملی لیزینگ برای کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، پیشنهادهایی مبنی بر تشکیل صندوق ویژه حمایت‌های کسب‌وکار آسیب‌پذیر از بیماری، تدوین معیارها و دستورالعمل شناسایی کسب‌و‌کارهای آسیب‌پذیر، استمهال وام دریافتی کسب‌و‌کارهای آسیب‌پذیر، حذف بهره و جریمه از وام‌ها و تقبل آن توسط صندوق پیشنهاد شده، پرداخت حقوق و مزایا و بازخرید سنوات کارکنان این کسب‌و‌کارها از طریق این صندوق را ارائه کرد.

علیرضا کیانی که به نمایندگی انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی در نشست آنلاین کمیسیون بازار پول و سرمایه حضور یافته بود، پیشنهاد اختصاص منابع صندوق بیمه بیکاری به تسهیلات بانکی برای پرداخت به بنگاه‌ها را مطرح کرد که از تعطیلی شرکت‌ها و اخراج نیروی کار نیز جلوگیری شود.

آرش ابجدپور، کارشناس این کمیسیون نیز بر این عقیده بود که آنچه دولت به‌عنوان ETFها درصدد عرضه آن است با چارچوب‌های استاندارد این ابزار همخوانی ندارد و طرح دولت بلاتکلیف است. او گفت: این طرح دولت شتابزده است که به‌عنوان یک مُسکن موقت عمل خواهد کرد.

همچنین در این جلسه، مصطفی بهشتی‌روی، عضو هیات مدیره یکی از بانک‌های کشور با بیان اینکه نوع حمایت‌هایی که دولت برای حمایت از کسب‌و‌کارها در نظر گرفته، کافی نیست، افزود: برای جبران خسارت‌ها و حمایت از بنگاه‌ها باید اعتبار ایجاد کنیم.