به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» از آنجا که اقتصادها پس از ماه‌ها تعطیلی آماده می‌شوند فعالیت‌های اقتصادی را از سر بگیرند، این تنش‌های سیاسی دوره بهبود اقتصادی پیش رو را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. این سرمایه‌گذار برجسته آمریکایی می‌گوید: «آن [تنش آمریکا و چین بر سر کروناویروس] ریسک بزرگی است که هنوز اهمیت آن مشخص نشده است.» او ادامه می‌دهد: «با پشت سر گذاشتن اوج نرخ ابتلا به بیماری، سیاستمداران شروع کرده‌اند یک مقصر برای سرزنش بیابند، و یک هدف واضح برای سرزنش، چین است.» به گزارش «سی‌ان‌بی‌سی» رهبران برخی کشورها همچون آمریکا، استرالیا و تا حدی اروپا انگشت اتهام بحران پاندمی کروناویروس را به سمت چین نشان رفته‌اند و می‌گویند این کشور شیوع ویروس را به درستی مدیریت نکرده و در شکل‌گیری بحران کنونی جهان مقصر است. آنها به خاطر آسیب‌هایی که اقتصاد کشورشان متحمل شده خواستار دریافت غرامت از چین شده‌اند. رهبران برخی کشورها همچون استرالیا نیز می‌خواهند تحقیقاتی پیرامون منشأ شیوع ویروس مستقل از «سازمان جهانی بهداشت صورت گیرد. در مقابل چین مکرر این ادعاها را رد کرده است. لی‌هوچنگ، معاون وزیر خارجه چین، در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» آمریکا داشت، گفت: «چین یک قربانی [این ویروس] است، و نه شریک جرم آن. الان زمان اَنگ‌زنی و بازی‌های سیاسی نیست.» مقامات چینی می‌گویند کشورهایی همچون استرالیا، طوطی‌وار مواضع ضدچینی آمریکا را تکرار می‌کنند.

به دنبال این اتهامات دولت آمریکا تهدید به اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه کرده است. سکولسکی در این باره می‌گوید: «اگر شما به بهبود روابط چین و آمریکا در اواخر سال گذشته و ژانویه امسال نگاه کنید، متوجه می‌شوید که بخش عمده آن به خاطر پیشرفت مذاکرات تجاری میان آنها و دستیابی به فاز اول توافق تجاری بوده است.» به گفته او اما آنچه تنش‌های کنونی را متفاوت می‌کند، درگیرشدن کشورهایی همچون استرالیا در خط مقدم این تنش‌ها است.

به دنبال طرح اتهامات مقامات استرالیا در مقصر دانستن چین و درخواست انجام تحقیقات مستقل و دریافت غرامت از این کشور، پکن طرحی را برای اعمال تعرفه ۸۰ درصدی بر واردات جو از استرالیا و تعلیق واردات گوشت از این کشور ارائه کرده است. به عقیده سرمایه‌گذار آمریکایی این شرایط می‌تواند به سرعت رو به وخامت رود: «ما می‌توانیم شاهد از سرگیری جنگ تجاری باشیم، اما بسیار وسیع‌تر از مقیاسی که سال گذشته داشتیم.»

در پی مطرح شدن این اتهامات که جایگاه جهانی چین را متزلزل ساخته، سیگنال‌هایی از هند مخابره می‌شود که می‌تواند فرآیند افول چین از معادلات جهانی را سرعت بخشد. نیتین گادکاری، وزیر حمل ونقل هند به تازگی در مصاحبه‌ای گفت تضعیف جایگاه جهانی چین یک «موهبت پنهان» برای هند است تا سرمایه‌های بیشتری را جذب کند. به گزارش «بی‌بی‌سی» انگلیسی، ایالت شمالی اوتار پرادِش هند که جمعیتی به اندازه کشور برزیل دارد، تاکنون نیز دستورالعمل‌های اقتصادی را به اجرا درآورده است تا شرکت‌هایی را که تمایل به خروج از چین دارند جذب کند. به گزارش «بلومبرگ» هندی‌ها همچنین در حال آماده‌سازی منطقه‌ای به اندازه دو برابر وسعت لوکزامبورگ برای شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند خطوط تولید خود را از چین خارج کنند.

دیپاک باگلا، رئیس «سازمان ارتقای سرمایه‌گذاری ملی» دولت هند در این رابطه اظهار می‌کند: «این توسعه‌ها یک فرآیند ادامه‌دار است. ویروس کرونا تنها پروسه خروج بسیاری از شرکت‌ها از چین را شتاب می‌بخشد.» گروه لابی قدرتمند «شورای کسب وکار آمریکا-هند» نیز اعلام کرده است هند قدم‌های قابل‌توجهی برای اوج‌گیری اقتصاد خود برداشته است. نیشا بیسوال، رئیس این شورا می‌گوید: «ما شاهد آن هستیم که هند تلاش‌های خود را برای جذب زنجیره‌های عرضه اولویت‌بندی می‌کند. شرکت‌هایی که تاکنون خطوط تولیدی در هند داشته‌اند ممکن است اولین اقدام‌کنندگان برای خروج کامل از چین و افزایش تولیدات خود در هند باشند.»