در این نشست که به‌صورت آنلاین برگزار شد، جمشید نفر، رئیس کمیسیون از اهمیت صادرات گفت و برنامه‌هایی که برای حل مشکلات این حوزه کمیسیون در دستور کار خود قرار داده است.

او عنوان کرد: در سازمان توسعه تجارت «کمیته کارشناسی شورای‌عالی توسعه صادرات» تشکیل‌شده است، بعد از این رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران به نمایندگی از اتاق ایران و بخش خصوصی در این کمیته حضور خواهد داشت؛ این کمیته هر ماه یک‌بار جلسه برگزار می‌کند.

نفر افزود: کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی با حضور اعضای کمیسیون حمل‌ونقل، کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات جلساتی را با موضوع ارز و لجستیکی تشکیل می‌دهند؛ این جلسات تا زمان حل این مشکلات یا یافتن راه‌حل برای حل مشکلات ادامه خواهد داشت.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین عنوان کرد جلساتی با حضور رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته برگزار می‌شود؛ قرار است در این نشست مشترک مسائل و مشکلات حوزه گردشگری به‌عنوان کالا و خدمات صادراتی موردبررسی قرار گیرد.

علاوه بر این به گفته نفر، قرار است صندوق توسعه ملی مبلغ ۲هزار میلیارد تومان در اختیار بانک‌های عامل و بانک توسعه صادرات قرار دهد؛ البته ما تلاش می‌کنیم این مبلغ به میزان چهار میلیارد تومان باشد. برای بررسی این موضوع نشستی با رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه و کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی خواهیم داشت تا موضوع مربوط به بانک و مالیات در حوزه صادرات موردبررسی قرار گیرد و نامه مشترکی از طرف روسای این کمیسیون خطاب به وزارت اقتصاد و دارایی درباره افزایش رقم این تسهیلات تهیه شود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی در بخشی از صحبت‌های خود از هزینه زیاد بازگشت ارز برای صادرکننده‌ها گفت؛ اینکه در شرایط تحریمی و سیاسی روز بازگشت ارز مشکلات و هزینه‌های زیادی را صادرکننده‌ها تحمیل می‌کند. از طرفی باید صادرات در مقابل واردات بدون دخالت دولت عملیاتی شود و این دخالت‌ها در اقتصاد و بازار در نهایت راه به‌جایی نمی‌برد و وضعیت اقتصاد را روزبه‌روز بدتر می‌کند.

در این نشست محمود استقلال، رئیس کمیسیون صادرات انجمن لوازم‌خانگی درباره تهاتر و صادرات به شیوه تهاتر و اهمیت آن در دوره تحریم اقتصادی سخن گفت. او عنوان کرد: تهاتر قدیمی‌ترین شیوه تبادل در تجارت، مبادله محصول به محصول بدون وجود واسطه به‌نام پول است؛ قبلا هم جابه‌جایی محصول با فلزات گرانبهایی مثل نقره و طلا یا با کالاهایی مثل نمک انجام می‌شد.

به گفته استقلال، تجارت متقابل مجموعه‌ای از روش‌های تجاری است که در آن صادرکننده یا واردکننده تعهد می‌کند در ازای کالا یا خدمات صادره به کشور خریدار یا وارده از کشور فروشنده، کالا یا خدماتی را به ارزش کل معامله یا بخشی از آن خریداری یا صادر کند.

او ادامه داد: ۱۰ درصد تجارت بین‌الملل در دنیا به روش تهاتر انجام می‌شود و این تهاتر به سه شیوه قابل ‌اجراست: تهاتر خرده‌فروشی، تهاتر بین سازمانی و تهاتر بین‌المللی. طرفین تهاتر هم می‌توانند قرارداد دوجانبه یا چندجانبه امضا کنند.

استقلال درباره اهمیت این موضوع گفت: تهاتر می‌تواند باعث افزایش فروش، بالا رفتن موجودی شرکت‌ها و فروش سریع کالا و اجناس شرکت‌ها باشد. از طرفی هزینه تبلیغات و بازاریابی پایین می‌آید.

به گفته استقلال طبق آمار وزارت بازرگانی آمریکا در دنیا ۳۰ درصد معاملات تجاری به شیوه تهاتر انجام می‌شود و ممکن است این آمار حتی به ۴۰ درصد هم برسد. در سال ۱۹۹۴ ترکیه هم به دلیل مشکلات اقتصادی خود تهاتر را در دستور کار خود قرار داد. به گفته استقلال تهاتر بهترین شیوه مبادلات در تجارت بین‌المللی در زمان تحریم است که تسهیل‌گر تجارت است که بین دو کشور، دو شرکت و چند شرکت در فضای بین‌المللی انجام می‌شود.

محمد لاهوتی، رئیس فدراسیون صادرات ایران هم در این نشست  گفت: با توجه به نبود زیرساخت‌های نقل‌وانتقال بانکی در شرایط حاضر تهاتر شیوه‌ای است که می‌توان کالایی را صادر کرد؛ اما باید به این توجه داشت که چه کالایی تحت چه شرایطی باید تهاتر شود.

در این نشست به بازار ترکیه و چین، ترکمنستان و اوراسیا هم اشاره شد و اینکه می‌توان بخشی از معاملات تجاری با این کشورها را به شیوه تهاتر انجام داد. البته با توجه به وضعیت گسترده بازار چین شاید ما امکان صادرات به آنجا را نداشته باشیم که در اینجا قرارداد سه‌جانبه می‌توان بست.

بعد از آن نیز حاضران در نشست، درباره وضعیت بازار ارز، نحوه دخالت دولت در بازار ارز، چندنرخی بودن ارز، بازار ارز نیمایی و بازگشت ارز و مسائل و مشکلات آن گفتند.

پیش‌نویس نقشه راه صادرات غیرنفتی از ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ که توسط اتاق ایران تهیه شده، نیز از دیگر موضوعات مطرح شده بود که قرار بر این شد اعضای کمیسیون نقد و نظر خود را به‌صورت کتبی درباره این موضوع به کمیسیون ارائه دهند.

در نهایت جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی تعامل با بخش خصوصی و تولیدکننده‌ها را تنها راه نجات اقتصاد مملکت دانست؛ تنها در این صورت است که هم نرخ ارز واقعی می‌شود و هم ارزش پول ملی بالاتر می‌رود. سیاست‌های اقتصادی صدقه‌ای راه‌حل مشکلات اقتصادی نیست باید از تولید و صادرات حمایت کرد.