در نشستی که رئیس مرکز ساخت داخلی صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعضای هیات مدیره اتحادیه کشوری آسانسور داشت، گفت: در حال حاضر تولید برخی محصولات همچون ورق‌های فولادی آسانسور در کشور امکان‌پذیر است، اما از آنجا که فولادسازان تولید ورق کربنی اتاق خودرو را اقتصادی‌تر می‌دانند از تولید ورق آسانسور خودداری می‌کنند، به همین دلیل بخشی از تجهیزات صنعت آسانسور همچنان وارداتی باقی مانده است. مهدی هادوی با بیان اینکه در تولید محصولاتی که ایمنی اهمیت  بالایی دارد علاوه بر بخش فنی باید به عوامل روانی نیز توجه کرد، گفت: برای تولید داخل با حفظ کیفیت محصول نیازمند رویکرد ارتقای ایمنی است، از این رو باید واردات را مدیریت کنیم، به عبارت دیگر نه واردات را حذف کنیم و نه اینکه مجوز واردات بی‌رویه صادر شود.

او با تاکید بر اینکه تولید پله برقی در کشور بیش از نیاز داخل است، گفت: البته بخشی از قطعات پله برقی مانند گاردریل و استپ در پله برقی‌ها وارداتی هستند، اما در مجموع ظرفیت صادرات نیز در تولید این محصولات وجود دارد. رئیس مرکز ساخت داخلی صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ظرفیت صادرات تجهیزات آسانسور از کشور بسیار بالاست، اظهار کرد: امروز بحث توسعه صادرات وابسته به تعاملات سیاسی کشور با سایر کشورهاست، در حال حاضر بیشترین صادرات ایران به کشورهایی است که تعاملات مناسبی با ایران دارد.

تدوین نرخ‌نامه آسانسور در دست اجرا

همچنین نایب رئیس اتحادیه کشوری آسانسور با اشاره به اینکه در حال حاضر ضوابط دقیقی برای واردات تجهیزات در نظر گرفته نشده است، گفت: تصمیم‌گیری به واسطه بخشنامه‌ها یا بدون در نظر گرفتن تخصص در صنایع پیچیده آسیب‌زاست، در واقع باید برای خودکفایی تنها به جنبه کمی توجه نکرد، زیرا کیفیت و تنوع تولید نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و این مساله نیازمند ظرفیت‌سنجی است. سخاوت با بیان اینکه تلاطم‌های بازار ناشی از مشکل ثبت سفارش کالاهایی است که به اندازه کافی در داخل تولید ندارند، افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز آسانسور در داخل تولید می‌شود، اما این عدد مربوط به تمام انواع آسانسورها نیست، در محصولات هیدرولیک نیاز به واردات حدود ۵۰ درصد است که مربوط به جک‌های هیدرولیک و موتور است. او با تاکید بر اینکه صنعتگرانی برای ارتقای تولید داخل اقداماتی برای بومی‌سازی انجام داده‌اند، گفت: در شرایط کنونی ظرفیت تولید آسانسور در کشور ۷۰ تا ۸۰ هزار دستگاه در سال است که حدود ۳۰ هزار دستگاه در کشور سالانه مصرف می‌شوند و هر کدام از آسانسورها  بین ۷ تا ۱۰ هزار یورو نیاز ارزی دارند.

نایب رئیس اتحادیه کشوری آسانسور با اشاره به اینکه پله‌برقی‌ها ارز بری بیشتری دارند، تصریح کرد: در شرایط کنونی بخش عمده‌ای از ارز مورد نیاز واردات تجهیزات از طریق سامانه نیما تامین می‌شود، اما برخی از واردکننده‌ها ارز خود را در بازار آزاد تامین می‌کنند و از آنجا که از ابتدای امسال قیمت ارز بالا رفته است روی قیمت تمام شده این محصولات نیز تاثیر گذاشته است. سخاوت با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای تدوین نرخ‌نامه با سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ها همکاری آغاز شده است، گفت: در شرایط کنونی محاسبه قیمت مواد اولیه وارداتی و ارزبری آن انجام نشده است.