به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم گفت: تجارت ایران و ارمنستان در دو ماه گذشته، به‌رغم شیوع ویروس کرونا و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش۲۰ تا ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. وی اظهار کرد: تجهیز و نوسازی زیرساخت‌های جاده‌ای، توقفگاه‌های مرزی، آزمایشگاه‌ها، قرنطینه‌ها و سردخانه‌ها در مرز مشترک ایران و ارمنستان، ایجاد روابط بانکی به‌صورت ویژه مشابه برخی کشورها همچون روسیه یا استفاده از سایر روش‌ها ازجمله اجرایی کردن توافقات مربوط به تهاتر کالا به کالا در شرایط تحریمی که در جلسه پیشین نیز به کلیات آن پرداخته شد و استفاده حداکثری از موقعیت و ظرفیت ارمنستان در بهره‌برداری از ظرفیت‌های موافقت‌نامه تجاری اوراسیا و تلاش برای گسترش دامنه کالایی در مذاکرات آتی از جمله راهکارهای توسعه تجارت میان دو کشور است. زادبوم افزود: حمایت از گسترش روابط بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور و حل و فصل مشکلات شرکت‌ها، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در نزدیکی مرزهای دو کشور با رویکرد توسعه بازار در کشورهای ثالث، افزایش ساعات کاری گمرک و تسهیل انجام امور مربوط به تردد کامیون‌ها و رانندگان و کاهش هزینه‌های تردد کامیون‌های ایرانی در خاک ارمنستان از دیگر مسائلی است که در بهبود روابط تجاری، نیازمند توجه طرفین است.

هیات ارمنستانی با تقدیر از رویکرد سازنده معاون وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، با تایید نظرات زادبوم، اجرایی کردن موارد فوق کارگروهی که اخیرا برای همین منظور تشکیل شده و به بررسی جزئیات پرداخته و راهکارهای عملی را پیشنهاد کنند.

در ادامه نماینده گمرک ارمنستان با اشاره به افزایش تردد کامیون‌ها در مرز، از فعالیت حداکثری گمرک ارمنستان خبر داد و گفت: روزانه حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ کامیون از ایران وارد خاک ارمنستان می‌شود و تقریبا همین میزان نیز از ارمنستان وارد خاک ایران می‌شود. این آمار در مقایسه با ماه گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته که نتیجه افزایش ساعات کاری گمرک و تسهیل امور مربوط به کنترل و اعمال پروتکل‌های بهداشتی در رابطه با ویروس کرونا است.

نماینده گمرک ارمنستان افزود: این در حالی است که در سال گذشته روزانه فقط ۸۰ تا ۹۰ کامیون ایرانی مجوز تردد به ارمنستان را داشته‌اند.

تومانیان، سفیر ارمنستان در ایران نیز کشورش را دروازه ورود ایران به اوراسیا دانست و آمادگی بهره‌برداری از ظرفیت‌های توافق‌نامه تجاری اوراسیا را در جهت منافع دو کشور اعلام کرد.

در پایان مقرر شد طی جلسات آتی به‌طور ویژه راجع به موضوع تهاتر و مسائل بانکی مذاکرات ادامه یابد و مسائل گمرکی و حمل و نقل نیز به‌صورت موردی توسط مسوولان دو کشور پیگیری شود.