در این هفته رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در یک نشست خبری اعلام کرد که براساس بررسی‌های انجام شده در ستاد تنظیم بازار حداکثر افزایش قیمت مجاز برای تلویزیون ۲۰ درصد و برای سایر لوازم خانگی ۲۵ درصد تعیین شده است. در همین چارچوب، سرپرست وزارت صمت تصریح کرده است که مطابق اعلام سازمان حمایت، مجوز افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی کالاهای تولیدی لوازم خانگی در این مقطع زمانی نسبت به بهمن ماه سال ۹۷ صادر شده است و این سازمان با هرگونه افزایش قیمت خارج از ضوابط و مجوز صادر شده برخورد جدی خواهد کرد.

اما اکنون سرپرست وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت توضیحات تکمیلی را در مورد بازار لوازم خانگی ارائه کرده است. سرپرست وزارت صمت تاکید کرده که در حال حاضر بخش عمده‌ای از واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع است. در واقع چنین ممنوعیت‌هایی برای واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل وجود دارد، جزو برنامه‌های محوری وزارتخانه مزبور است. حسین مدرس‌خیابانی اعلام کرده که شرکت‌های بزرگ تولید لوازم خانگی کشور در حال تدارک هستند که با شرایط ویژه و تسهیلات تعریف شده و در یک سبد خاص برای اقشار موردنظر اقلام مختلف لوازم خانگی را تامین کنند. به گفته متولیان صمت هم‌اکنون در بخش لوازم خانگی مشکلی به نام تحریک تقاضا وجود ندارد.  سرپرست وزارت صمت این موضوع را نیز بیان کرده است که مجموعه اقدامات انجام شده در بخش عرضه و اعمال برنامه‌های نظارتی و کنترلی با اولویت حمایت از بخش تولید و کنترل انبارها در آینده نزدیک بازار لوازم خانگی را به تعادل لازم خواهد رساند. بر همین اساس در بخش عرضه، انبارها و نگهداری برای کنترل قیمت و جلوگیری از احتکار برنامه‌های نظارتی متناسب طراحی شده است.  

 جزئیات اظهارات سرپرست وزارت صمت

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: ستاد تنظیم بازار کشور از امروز درخصوص شبکه توزیع کارخانه‌های لوازم خانگی به جمع‌بندی لازم خواهد رسید تا در قالب طرح ویژه ای، اقلام لوازم خانگی مورد نیاز اقشار هدف را تامین و در اختیار آنها قرار دهند. به گزارش «شاتا»، حسین مدرس‌خیابانی افزود: ترکیب عرضه لوازم خانگی در سطح کشور نسبت به قبل متفاوت شده و بخش عمده‌ای از لوازم خانگی از محل تولیدات داخلی بوده است. البته به جز کولر گازی که به‌تازگی سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی در این خصوص در یکی از واحدها انجام شده است تا برای تامین نیاز کشور از محل تولید داخلی اقدام کنیم. وی اضافه کرد: ظرفیت تولید واحد‌های تولید لوازم خانگی کشور بیش از دو تا سه برابر است و این به معنای آن است که ما با تمرکز روی تامین مواد اولیه و رفع مسائل و مشکلات تولیدکنندگان می‌توانیم به راحتی بازار لوازم خانگی را از محل تولید داخلی تامین و شکاف خروج برندهای خارجی را پر کنیم.

مدرس‌خیابانی تاکید کرد: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع و به عبارت دیگر واردات کالاهای مشابه تولید داخل عملا دارای ممنوعیت است و این برنامه محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا با اولویت تامین مواد اولیه کارخانه‌ها، تلاش کنیم در سال جهش تولید هم تولید به میزان سال گذشته تحقق یابد و هم افزایش تولید به میزان ظرفیت‌های موجود داشته باشیم تا بتوانیم نیاز بازار و مردم را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: مسائل و مشکلات مرتبط با صنعت لوازم خانگی به‌طورعمده شامل تامین مواد اولیه و افزایش عرضه در سطح بازار است. سرپرست وزارت صمت تاکید کرد: بخش دیگری که در حوزه لوازم خانگی باید مورد توجه قرار گیرد، حجم تقاضا در سطح بازار است؛ امروز شاهد آن هستیم که عرضه‌کنندگان این محصولات با ذهنیت وجود انتظارات تورمی و اتفاقاتی که در حوزه ارز و تورم رخ داده است در مواردی از عرضه لوازم خانگی خودداری می‌کنند و دست به احتکار اقلام زده‌اند و حتی بخشی از تولیدات در انبارها قرار دارد.

مدرس‌خیابانی اضافه کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دستگاه‌های نظارتی به‌عنوان یک برنامه ویژه نظارت و کنترل بیشتر بر بازار را در دستور کار خود قرار داده‌اند و در همین راستا دو بخش به‌صورت ویژه مورد توجه است؛ یکی بخش انبارها که اطمینان لازم حاصل شود که آن میزان تولید لوازم خانگی در کارخانه‌ها به دست مصرف‌کننده واقعی برسد و احتکار نشود. دیگری نوسانات قیمتی است که برخی از تولیدکنندگان به سبب فضای موجود در بازار انتظار دارند با قیمت‌های چندین برابری کالاهای خود را وارد بازار کنند. وی افزود: سازمان حمایت اعلام کرده است، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مجوز افزایش قیمت کالاهای تولیدی لوازم خانگی را در این مقطع زمانی نسبت به بهمن ۹۷ صادر کرده است و این سازمان حتما با هرگونه افزایش قیمت خارج از ضوابط و مجوز صادر شده برخورد جدی خواهد کرد. مدرس‌خیابانی ادامه داد: در حوزه لوازم خانگی در بخش عرضه و همچنین انبارها و نگهداری برای کنترل قیمت و جلوگیری از احتکار، برنامه‌های نظارتی متناسب در دستور کار است. وی اضافه کرد: موضوع دیگری که در دستور رئیس‌جمهور درخصوص کنترل بازار لوازم خانگی مورد توجه بوده، تامین لوازم خانگی و توزیع بین اقشار هدف از جمله زوج‌های جوان و گروه‌هایی است که تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی هستند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ستاد تنظیم بازار کشور از امروز درخصوص شبکه توزیع کارخانه‌های لوازم خانگی به جمع‌بندی لازم خواهد رسید تا در قالب طرح ویژه‌ای، اقلام لوازم خانگی مورد نیاز اقشار هدف را تامین و در اختیار آنها قرار دهند.

مدرس‌خیابانی تصریح کرد: در زمینه ظرفیت‌های تولید داخل به سرعت در حال پر کردن خلأ حضور برندهای خارجی هستیم و همین دو هفته گذشته یکی از شرکت‌های تولید‌کننده تلویزیون با ۷۰۰ هزار دستگاه ظرفیت تولید تلویزیون در سال آمادگی لازم را برای تامین نیاز بازار کشور اعلام کرد و این ناقض ادعایی است که کشورمان در تولید لوازم خانگی مزیت خاصی ندارد یا توان لازم برای تولید لوازم خانگی پیشرفته را نداریم. وی ادامه داد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این بخش در سطح کشور ایجاد شده و می‌توانیم به راحتی شکاف تامین بازار را پر کنیم و همچنین کنترل لازم را داشته باشیم تا با افزایش عرضه و افزایش تولید، اقلام به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. سرپرست وزارت صمت گفت: بازار فعلی لوازم خانگی در عمل تحت تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی همچون تغییر نرخ ارز و تورم است و بخشی از افزایش قیمت‌ها با در نظر گرفتن تغییر شاخصی مانند نرخ دستمزد و افزایش هزینه تولیدات اتفاق افتاده و با سرکوب قیمت نمی‌توانیم بازار را کنترل کنیم؛ البته این افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها نیز از طرف ما قابل قبول نخواهد بود و حتما با متخلفان برخورد جدی می‌کنیم.