به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، احسان قمری، با اعلام این خبر اظهار کرد: پیش‌نویس دستورالعمل رفع تعهدات ارزی صادرات از محل ورود موقت در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان امورمالیاتی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نهایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه این دستورالعمل دربرگیرنده دغدغه‌های صادر‌کنندگان است، افزود: دستورالعمل رفع تعهدات ارزی صادرات از محل ورود موقت پس از تایید، جهت تصویب به کمیته ماده ۲ مستقر در بانک مرکزی ارسال خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی بازگشت ارز حاصل از صادرات از محل ورود موقت را شامل دوبخش صادرات از محل ورود موقت قبل از ۲۲ فروردین ۹۷ و بعد از تاریخ یادشده ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد با تمهیدات اندیشیده شده در اسرع‌وقت نسبت به رفع دغدغه‌های صادر‌کنندگان از محل ورود موقت اقدام شود.

در عین حال، در خبر دیگری اعلام شد با توجه به اولویت صادرات در سال جهش تولید و تفاهم وزرای اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت، ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات ایران مورد پذیرش گمرک قرار گرفت. به گزارش «شاتا» عدم پذیرش ضمانت‌نامه‌های این صندوق برای کالاهای ورودموقت که بعد از پردازش مجدد صادر می‌شود، توسط گمرک، چند سال مطالبه بحق بخش خصوصی بود که با پیگیری‌های وزیر صمت و نظر مساعد وزیر اقتصاد و تعامل بین‌بخشی میان گمرک، امور ذی‌حسابی خزانه‌داری کل کشور و بانک مرکزی این مشکل برطرف شد. این تصمیم، ضمن آنکه هزینه‌های صادر‌کنندگان را کاهش خواهد داد، با تسهیل فرآیند ورودموقت برای تولید‌کنندگان صادراتی، برای رونق تولید، کمک موثری خواهد بود.