آقای کمیسر در مسیر تضعیف تجارت اروپا

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، واشنگتن این هفته از مذاکرات تجاری با اروپا که هدف از آن نیل به یک توافق در زمینه مالیات‌های کسب‌و‌کارهای دیجیتال بود، کنار کشید و اعلام کرد از این پس بر هر کشوری که چنین مالیات‌هایی را اعمال کند، تعرفه تجاری وضع می‌کند. رهبران اروپایی نظیر برونو له‌مایر، وزیر دارایی فرانسه و پولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا در برابر این اظهارنظر واشنگتن با اتخاذ موضع دفاعی تصریح کردند آنها نیز به‌دنبال اعمال مالیات‌های دیجیتالی در سطح ملی و سراسری اتحادیه اروپا خواهند بود.

اما این تصمیم ایالات‌متحده در زمانی اعلام شد که بروکسل به‌طور مشخص در زمینه توانایی مقابله  با این تهدید در موضع ضعف قرار دارد. فیل هوگان، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا به‌تازگی تمایل خود را برای سمت ریاست سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است؛ سمتی که برای رسیدن به کرسی آن، نیازمند حمایت کاخ‌سفید خواهد بود.

سه دیپلمات اروپایی و چندین مقام از صنایع مختلف به پولیتیکو خبر داده‌اند که نسبت به ضعف ظاهری هوگان در زمانی که اتحادیه اروپا نیازمند نشان دادن قدرت خود است، نگران هستند.

یک دیپلمات اروپایی گفت: «اتحادیه اروپا نیازمند یک کمیسر قدرتمند در بحث تجارت است، نه فردی که خودزنی و به ابزارهای تجاری اروپا نیز صدمه وارد می‌کند.»

اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اروپا در این باره می‌گوید:«بروکسل، هوگان را از صحبت دوباره در مورد تمایلش برای تصدی کرسی ریاست سازمان تجارت جهانی منع کرده است. کمیسر تجاری نباید به‌طور علنی بر خلاف سیاست‌های تجاری اروپا سخن بگوید. هر گونه تصمیمی در مورد سیاست تجاری اتحادیه ‌اروپا از این پس توسط نایب‌رئیس کمیسیون اروپا رسیدگی خواهد شد.»

با وجود این اختلافات، بروکسل اعلام کرد هوگان همچنان نماینده موردنظر اتحادیه اروپا در مذاکرات تجاری با دولت ترامپ خواهد بود. این بیانیه موجب تشدید نگرانی‌ها در مورد احتمال سازش کمیسر تجاری اروپا شد که در دفاع از منافع این منطقه طی جنگ تجاری ناتوان است.

دیپلمات اروپایی به پولیتیکو گفت: «در صورت ناتوانی وی برای رسیدن به ریاست سازمان تجارت جهانی به دلیل مقاومت آسیا و آمریکا، او چگونه خواهد توانست یک شریک مذاکره‌کننده معتبر برای اروپا باشد. او چگونه قادر خواهد بود در مورد تعرفه غذاهای دریایی و خودرو با همان طرف‌هایی مذاکره کند که او را نپذیرفته‌اند و اکنون باید حسن نیت خود را به آنها ثابت کند.»

البته تمامی تحلیلگران بر این باور نیستند که ساکت کردن هوگان یک مشکل فوری است. برن لانگ، رئیس کمیته تجاری پارلمان اروپا می‌گوید احتمال بروز اختلاف منافع تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر اندک است.

او به پولیتیکو گفت:«در این زمان، من هیچ تضاد منافع واقعی را نمی‌بینم، چراکه تا پیش از انتخابات نوامبر چیز زیادی برای مذاکره وجود ندارد.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا هوگان قادر به دفاع از اروپا در یک جنگ تجاری خواهد بود یا خیر گفت: «مشخص بود که اروپا در برابر خواسته‌های تجاری واشنگتن تسلیم نخواهد شد، اما انتظار ندارم واشنگتن پیش از انتخابات نوامبر دست به اعمال تعرفه‌های جدید علیه اروپا بزند. بنابراین در شرایط کنونی نیازی به ایجاد تنش‌های داخلی نیست.»

البته هنوز مشخص نیست واشنگتن چه زمانی تهدیدات خود را عملی خواهد کرد.

اما یک ریسک مهم وجود دارد. واشنگتن هم‌اکنون در میان یک برنامه بررسی مالیات دیجیتال دیگر کشورها قرار دارد که موعد آن ۱۵ جولای به پایان می‌رسد. پس از آن، روند کار به این صورت خواهد بود که باید مشخص شود آیا این مالیات‌ها ناعادلانه و تبعیض‌آمیز هستند که در این صورت کاخ‌سفید می‌تواند فهرستی را از تعرفه‌های تلافی‌جویانه خود تنظیم و اجرایی سازد.

رابرت لایتهایزر، نماینده تجاری ایالات‌متحده روز چهارشنبه به کنگره گفت دولت ترامپ با ارسال نامه‌ای به چهار کشور اروپایی به آنها اطلاع داده است که از مذاکرات پیرامون مالیات‌ها بر کسب‌و‌کارهای دیجیتال کنار می‌کشد و به جای آن، دست به اعمال تعرفه‌های تجاری علیه هر کشوری می‌زند که بخواهد این مالیات‌ها را اعمال کند.

فرانسه اما به شدت واکنش نشان داد. له‌مایر روز پنج‌شنبه خروج واشنگتن از مذاکرات را عملی تحریک‌آمیز خواند و گفت دولت او مالیات‌های مدنظر خود در زمینه دیجیتال را بدون توجه به تهدید تلافی‌جویانه آمریکا، اجرا می‌کند. وی افزود: «در واقع همان‌طور که همواره وعده آن را داده‌ام، مالیات دیجیتال در فرانسه و در سال ۲۰۲۰ اجرا خواهد شد.»

در سال ۲۰۱۹، واشنگتن تهدید کرده بود که تعرفه‌های تجاری را بر ۴/ ۲ میلیارد دلار از کالاهای لوکس فرانسوی وضع می‌کند اما توافق کرد تا زمان انجام مذاکرات برای نیل به توافق آن را اجرا نکند. از زمانی که واشنگتن به این مذاکرات پایان داد، بار دیگر تهدید جنگ تجاری بر روابط فراآتلانتیکی سایه افکنده است.

لایتهایزر به قانون‌گذاران آمریکایی گفته است: «کاری که آنها (اروپا) قصد انجام آن را دارند در حق شرکت‌های آمریکایی بسیار ناعادلانه است. آنها این سیاست را علیه شرکت‌های ما به کار گرفته‌اند، چرا که این شرکت‌ها بهترین هستند.»

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و نیز مقامات صنایع ابراز نگرانی کرده‌اند نامزدی رسمی هوگان برای ریاست بر سازمان تجارت جهانی می‌تواند به منافع تجاری اروپا در بلندمدت لطمه بزند. اگر او در این مسیر شکست بخورد، حتی ضعیف‌تر از گذشته نیز به نظر می‌‌رسد. اما حتی برخی کشورهای اروپایی نگرانی بیشتری نسبت به احتمال موفقیت هوگان در ژنو دارند. اگر او بتواند این سمت را به دست آورد، بروکسل باید یک کمیسر تجاری جدید را جایگزین وی کند. برخی دیپلمات‌ها و لابی‌گران صنایع مختلف نگران هستند این امر موجب تغییرات گسترده داخل کمیسیون شود و در نهایت افرادی با سیاست‌های حمایت‌گرایانه وارد این نهاد شوند.

دفتر هوگان نیز از هرگونه اظهارنظر در مورد پرسش‌های مربوطه خودداری و اعلام کرد صحبتی برای افزودن به سخنان سخنگوی کمیسیون اروپا ندارد.

همچنین هوگان در صورت اعلام نامزدی رسمی برای ریاست بر سازمان تجارت جهانی از مدتی قبل باید سمت خود در کمیسیون اروپا را ترک کند. به عبارت دیگر، دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند جدا از موفقیت هوگان در آینده، تصمیم او برای نامزدی ریاست سازمان تجارت جهانی می‌تواند دستورالعمل تجاری اروپا را تضعیف کند.