مازن الخزاعی، فرماندار منطقه مندلی در گفت‌وگو با شفق نیوز تاکید کرد: دولت عراق با طرف ایرانی توافق کرده است که در هفته ۵۰۰ کامیون بار ایرانی از طریق مرز مندلی (سومار) وارد خاک این کشور شود.  براساس این گزارش، این ۵۰۰ کامیون به‌صورت دو روز در هفته وارد خاک عراق می‌شوند و در هر روز ۲۵۰ کامیون ایرانی از مرز مندلی وارد این کشور می‌شوند. این مسوول عراقی بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرزها به‌منظور مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به‌تازگی با حضور در مرز مندلی، این مرز را برای انجام فعالیت‌های تجاری با ایران بازگشایی کرد.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق از توافقات انجام شده با عراق برای بازگشایی مرزهای جنوبی ایران با این کشور، هفته‌ای دو روز و بازگشت ارز صادراتی دولتی خبر داد.

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درخصوص جدیدترین وضعیت روابط تجاری ایران و عراق و بهتر شدن آن اظهار کرد: در روزهای اخیر وضعیت مبادلات تجاری ایران و عراق بهتر شده است، البته در مرزهای شمالی عراق مشکلی نبود و هفته‌ای دو تا سه روز مبادلات انجام می‌شد.

وی ادامه داد: مشکل به‌دلیل مسائل بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا در مرزهای جنوبی بود که به‌تازگی براساس توافقاتی که انجام شده قرار است هفته‌ای دو تا سه روز این مرزها باز شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به بازدید نخست‌وزیر عراق از مرزهای کشورش گفت: وی در این بازدید‌ها دستورات خوبی برای شفاف‌سازی و نظم‌دهی به مرزها صادر کرده و امید است روز به روز شرایط بهتر شود.

آل‌اسحاق خاطرنشان کرد: درخصوص حمل‌و‌نقل و ویزا نیز مشکلات اندکی وجود دارد که به‌دنبال سامان یافتن و حل این مسائل هستیم. البته در حمل‌و‌نقل مشکل چندانی نداریم و روزانه ۲۵۰۰ تا ۳ هزار کامیون جابه‌جا می‌شود.

وی درخصوص بازگشت ارز صادراتی عراق نیز تصریح کرد: ارز صادراتی بخش خصوصی از کشور عراق مشکلی در بازگشت آن نبوده و به‌طور کامل بازگشته است و تنها ارز دولتی که برای فروش برق و انرژی بوده بازنگشته که این موضوع نیز با مذاکرات و موافقت‌نامه‌ای که انجام شده، در حال بازگشت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: ارز صادراتی عراق در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار بوده که ۹ میلیارد دلار آن کامل برگشته و ۳ میلیارد دلار باقی مانده مربوط به دولت بوده که با توافقات انجام شده در حال برگشت است.