به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از «رویترز»، طرح جدیدی ارائه شده است که طی آن چهار معاون دبیرکل از کشورهای آمریکا، چین، آلمان و نیجریه به جای جانشین شدن آزودو، مسوولیت‌ خود را تا اواخر امسال حفظ کنند. یکی از منابع سابق سازمان که در جریان این فرآیندها بوده است در این رابطه می‌گوید: «دولت آمریکا اصرار دارد رئیس جدید از این کشور باشد، اما چین و اروپا مخالف این خواسته‌اند.»

در این رابطه قرار بود در نشست روز جمعه اعضای «سازمان تجارت جهانی»، درخصوص ریاست موقت این سازمان تصمیم‌گیری شود (تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز خبری منتشر نشده است). طبق برنامه‌ریزی‌ها، رئیس دائم جدید نیز باید تا تاریخ هفتم نوامبر انتخاب شود، انتخابی که می‌تواند خوراک خوبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد. البته تاکنون مقامات تجاری آمریکا به درخواست‌ها برای اظهارنظر پیرامون این گمانه‌زنی‌ها پاسخ نداده‌اند. کیث راک‌وِل، سخنگوی «سازمان تجارت جهانی» در این زمینه می‌گوید: «بگذارید تا روز جمعه منتظر باشیم تا ببینیم چه اتفاقی پیش خواهد آمد.»

به گفته راک‌وِل، پیشتر به نظر می‌رسید انتخاب یک رئیس اجرایی موقت که تضمین حفظ عملکرد سازمان را دهد، کار ساده‌ای خواهد بود. اعضای سازمان فکر می‌کردند، «کارل براونر» احتمالا برای این پست موقت انتخاب خواهد شد. با این حال شش منبع مطلع به «رویترز» گفته‌اند واشنگتن اصرار دارد کاندیدای مدنظر خود یعنی «آلان والف» انتخاب شود، اصراری که پروسه‌های این سازمان را با خطر مواجه می‌سازد. یکی از نمایندگان در این رابطه می‌گوید: «آنها (آمریکایی‌ها) وارد رقابت شده‌اند. آمریکایی‌هایی می‌گویند رئیس جدید باید آمریکایی باشد.»

در حالی که کارشناسان داخلی سازمان، تجارب ارزنده «آلان والف» را می‌ستایند، اما بسیاری او را به خاطر تنش‌هایی که در حال حاضر در روابط تجاری جهانی وجود دارد، انتخابی جنجالی می‌دانند. نه تنها روابط پرتنشی میان دو غول اقتصادی دنیا یعنی آمریکا و چین در جریان است، بلکه دولت آمریکا مانع از انتخاب قضات جدید بدنه استیناف سازمان می‌شود. دونالد ترامپ تهدید می‌کند کشورش را از این سازمان خارج خواهد کرد، گرچه تاکنون برنامه‌ مشخصی برای این منظور ارائه نکرده است.

برخی صاحب‌نظران می‌گویند «والف»، گزینه مدنظر دولت آمریکا، با توجه به تجاربی که دارد می‌تواند فردی مناسب برای ریاست سازمان باشد. به اعتقاد این گروه از آنجا که آمریکایی‌ها تاکنون سهمی از ریاست سازمان نداشته‌اند، از این جنبه هم ریاست او می‌تواند انتخابی درست باشد. از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد آلان والف روابط کاری خوبی با رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا و یکی از معدود مشاوران دونالد ترامپ که تاکنون در دوره اول ریاست‌جمهوری بر سر پست خود باقی مانده است، دارد.

به گفته برخی اعضا، مناقشاتی که در رابطه با گزینه آمریکا وجود دارد، به این خاطر است که تلاش می‌شود یک دبیرکل دائم انتخاب شود. یکی از نمایندگان در این رابطه می‌گوید: «در حالی که ما حتی نمی‌توانیم برای یک گزینه موقت به اجماع برسیم، چطور می‌توانیم یک دبیرکل برای سازمان انتخاب کنیم.»