به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، آزودو که آخرین روزهای دوره ریاست خود را سپری می‌کند، افزود: متمرکز شدن تولیدات در یک کشور، آن را با طیف گسترده‌ای از شوک‌ها مواجه می‌کند و کشورها باید منابع عرضه خود را متنوع کنند. با این حال او معتقد است، سرانجام ویروس «کووید-۱۹» خواهد دید که چگونه زنجیره عرضه جهانی در سال‌های پیش رو، خود را ترمیم خواهد کرد.

تحول دیگر حوزه تجارت جهانی این هفته مربوط به روابط آمریکا-چین بوده است. در کنفرانس ویدئویی که در تاریخ ۱۵ آگوست برگزار می‌شود، قرار است مقامات آمریکا و چین درباره فاز نخست توافق تجاری میان خود به گفت‌وگو بنشینند و احتمالا در مورد گلایه‌های مشترکی که در روابط تیره آنها وجود دارد، رایزنی کنند. در این کنفرانس «رابرت لایت‌هایزر»، نماینده تجاری ایالات متحده، و «لیو هی»، معاون نخست‌وزیر چین، رهبری تیم مذاکره‌کننده دو طرف را برعهده خواهند داشت. این جلسه، نخستین ارزیابی شش ماهه فاز نخست توافق تجاری طرفین است، توافقی که تاریخ اجرای آن به ۱۵ فوریه ۲۰۲۰ باز می‌گردد.

در فاز اول توافق تجاری دو غول اقتصادی دنیا، چین متعهد شد در ازای لغو و کاهش تعرفه‌های وارداتی ایالات متحده، سطح خرید خود از کالاهای تولیدی این کشور را ۲۰۰ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش دهد، کالاهایی که بخش عمده آن را محصولات کشاورزی، تولیدات کارخانه‌ای، انرژی و خدمات تشکیل می‌دهد.

با توجه به مواجهه با رکود اقتصادی ناشی از بیماری کرونا، چین تاکنون نتوانسته با سرعت مطلوبی تعهدات سال نخست خود را مبنی بر خرید ۷۷ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی اجرایی کند. بر اساس آمارها، واردات این کشور از محصولات کشاورزی آمریکا پایین‌تر از سطوح سال ۲۰۱۷ قرار دارد، در حالی که قرار بود تا پایان ۲۰۲۰ با افزایش ۵۰ درصدی به سطح ۵/ ۳۶ میلیارد دلار برسد. به علاوه تاکنون پکن تنها به ۵ درصد از تعهد سال نخست فاز اول توافق تجاری برای خرید ۳/ ۲۵ میلیارد دلار از محصولات انرژی آمریکا عمل کرده است. یکی از افراد مطلع از نشست پیش روی دو کشور می‌گوید: مقامات چینی امیدوارند در این نشست درباره موضوعات فراتر از فاز اول توافق تجاری رایزنی کنند.

به گفته او: «این نشست علاوه بر اینکه یک ارزیابی معمول شش ماهه از فاز اول توافق تجاری است نشست مهمی در زمانی که روابط دو کشور رو به تیرگی رفته است،‌محسوب می‌شود. موضوعات فراوانی برای گفت‌وگو در این نشست وجود دارد.»

«کوی تیانکای»، سفیر چین در آمریکا نیز سه شنبه اعلام کرد: همواره برنامه ارزیابی شش ماهه توافق تجاری وجود دارد، اما دو طرف به‌طور منظم پیرامون این توافق در ارتباطند. او در یک رویداد مجازی گفت: «اگر چنین نشستی برگزار شود، به نظر می‌رسد بسیار مثبت خواهد بود.»