جمال رازقی جهرمی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد دلایل کاهش صادرات در چهار ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و کشورمان، تجارت خارجی کشورمان نیز مانند سایر کشورها از این امر متاثر شد، به‌طوری که در دو ماه اول امسال با کاهش صادرات مواجه شدیم. وی افزود: بسته شدن مرزها روی کالاهای تجاری یکی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش صادرات به‌خصوص در دو ماه اول امسال بود. تجارت خارجی کشور نیز مانند تجارت خارجی سایر کشورها متاثر از این موضوع دستخوش تغییراتی شد، به‌طوری که با بسته شدن مرزها و عدم امکان صادرات، صادرات ما نیز افت کرد.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز اظهار کرد: علاوه بر این موضوع عوامل دیگری نیز بر کاهش صادرات موثر است و از جمله آن می‌توان به تهدید صادرکنندگان توسط بانک مرکزی برای بازگشت ارز اشاره کرد.  وی با بیان اینکه با توجه به تحریم‌ها صادرکنندگان برای بازگشت ارز با مشکل مواجهند، گفت: رقم ۲۷ میلیارد دلاری که بانک مرکزی اعلام می‌کند که صادرکنندگان برنگردانده‌اند، درست نیست، زیرا صادرکننده واقعی با وجود مشکلات فراوان تمام تلاش خود را برای بازگشت ارز انجام می‌دهد و ادامه فعالیت اقتصادی او نیز وابسته به منابع مالی است؛ لذا چاره‌ای جز بازگشت ارز ندارد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نیز برای بازگرداندن پول‌های خود از کشورهای مختلف دچار مشکل است، گفت: پرسش این است که چگونه این بانک می‌تواند از صادرکنندگان انتظار داشته باشد که طی مدت مقرر ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند.

رازقی جهرمی با بیان اینکه در تمام دنیا دولت‌ها برای صادرکنندگانشان احترام قائلند، گفت: روش تهدید و فشار بر صادرکنندگان روش درستی نیست، زیرا در شرایط فعلی تحریم‌ها و سختی‌های ناشی از آن بر تجارت، صادرکننده ترجیح می‌دهد که از امر تجارت عقب نشینی کند.  وی با بیان اینکه ما هم معتقدیم که باید ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد گفت: این کار باید با لحاظ کردن شرایط انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز بیان کرد: همان طور که آقای همتی نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات تاکید دارند خوب است که نسبت به آن ۲۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی که در سال ۹۷ به واردکنندگان داده شد و به ازای آن کالایی به کشور وارد نشد نیز تاکید داشته باشند و آن موضوع را نیز پیگیری کنند.