محمد اسلامی در حاشیه مراسم گفت: موضوع مهمی که دولت و رئیس‌جمهور در این انتصاب تاکید داشتند تلاش گسترده جهت ایجاد انضباط فراگیر با توجه به فاکتور ایمنی در صنعت است. انتظار این است که دو نفر جدید تعاملی مطلوب با همه مدیران داشته باشند و تحولی اساسی در توسعه ظرفیت‌سازی و ایجاد فرصت برای پرورش نیروی انسانی رخ دهد و کادرپروری در هما صورت گیرد. در سازمان هواپیمایی هم توسعه و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و همکاری با ایکائو و ایجاد فرصت همکاری هوانوردی و هوایی ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: با نظر مثبت دولت و رئیس‌جمهور آقایان دهقانی‌زنگنه و برخور به ریاست سازمان هواپیمایی و مدیرعاملی هما منصوب شدند.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر در همین صنعت هوایی، وقت ما صرف دشمنی‌های بیخود و دادگاه‌ها شد.‌ انسجام و اعمال مدیریت مقتدر در صنعت ضرورت است تا ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مسیرهای فرعی دور کند. هدف دشمن تحریم و تسهیم ما است.

وی  در خصوص کاهش پروازهای عبوری از فضای کشور عنوان کرد: آسمان ایران امن‌ترین آسمان کشورهای منطقه است و شیطنت دشمن برای عدم استفاده از آسمان ایران وجود دارد و این شیطنت هم از پیش از وقوع سانحه بوئینگ اوکراینی وجود داشته است. ‌شرکتی انگلیسی در منتهی‌الیه ضلع شرقی مرزهای عراق با نرخ‌های پایین تلاش در جذب پروازهای عبوری و ایرلاین‌ها دارد. البته ما اعتمادسازی کرده‌ایم و پروازها به‌طور طبیعی متاثر از شرایط کرونا است. امیدواریم با برخوردهای حقوقی مشکلات در این باره برداشته شود.

اسلامی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی‌بر پذیرش مسافر کرونایی در پروازها گفت:‌ در گام اول که تردد مسافر کرونایی طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا جرم محسوب می‌شود؛ همچنین در فرودگاه‌ها بابت ورود مسافران تب‌سنجی انجام می‌شود. از سوی دیگر در پروازها تا جایی که امکان دارد بحث فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر آخرین وضعیت بررسی سانحه بوئینگ اوکراینی گفت: ‌اطلاعیه سازمان هواپیمایی درباره بازخوانی جعبه‌‌های سیاه بوئینگ صادر شده است؛ آنچه از نوار پارامترهای موتور و نوار مکالمات خلبان دانلود کرده‌اند تطبیق داده شده است و سازمان هواپیمایی بیانیه نهایی را صادر می‌کند.

اسلامی ‌درباره خرید فلایت‌چک هم توضیح داد: ابهامی از سوی دستگاه‌های نظارتی وجود دارد. گزارشی که براساس حقیقت باشد ما حتما برخورد می‌کنیم، اما اینکه با آبروی اشخاص و نظام برخورد کنیم درست نیست و باید مشکلات در فضای خود بررسی شود.

در این مراسم تورج دهقانی‌زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی هم گفت:‌  صنعت حمل‌و‌نقل هوایی از اوایل اسفند ۹۸ به‌دلیل شیوع کرونا دچار بحران خطیری شد و چشم‌انداز روشنی هم برای خروج از این بحران نداریم. ایکائو اعلام کرده بود در سال ۲۰۲۲ از این بحران خارج می‌شویم و بعد اعلام شد در سال ۲۰۲۴ از این وضعیت خارج می‌شویم و مشخص نیست این وضعیت چه زمانی عادی می‌شود.

وی افزود: قبل از ورود این بحران، صنعت حمل‌و‌نقل هوایی دچار تحریم‌های ظالمانه بود و کشور آمریکا هر چه در توان داشت برای زمینگیر کردن صنعت به کار برد، اما نه تنها صنعت هوایی زمینگیر نشد؛ بلکه روز به روز شکوفاتر شد. در دوران تحریم هواپیماهای زیادی وارد کشور شد، شرکت‌های جدیدی تاسیس شدند و نیروهای زبده زیادی به صنعت آمدند.

دهقانی‌زنگنه افزود: ‌تعمیر و نگهداری هواپیماها به دست نیروهای متخصص و دانشمند صنعت هوایی امروز تا رده‌های سنگین انجام می‌شود، شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی پا به عرصه وجود گذاشته‌اند و پیچیده‌ترین قطعات این صنعت را می‌‌سازند. ارکان اصلی صنعت یعنی سازمان هواپیمایی به عنوان متولی و نماینده حاکمیت همچنین شرکت فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی به عنوان ارکان دیگر صنعت هماهنگی خوبی در این حوزه داشته‌اند.

او  اظهار کرد: اولویت ما ایمنی و رضایت مردم از خدمات شرکت‌های هواپیمایی است.

وی ادامه داد: درباره برنامه عبور از فضای کشور با شرکت‌های معتبر دنیا در حال رایزنی هستیم و به زودی تعداد پروازهای عبوری از فضای کشور به آمار پیشین برمی‌گردد.

رئیس سازمان هواپیمایی اظهار کرد: شرکت ایران‌ایر مجوز پرواز آلمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفته است و منتظر اعلام کشور آلمان هستیم که به ما مجوز دهد و به محض اینکه وزارت بهداشت آلمان اجازه داد، هما این پرواز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برقرار می‌کند.

دهقانی درباره استقلال کمیته بررسی سانحه گفت: استقلال کمیته بررسی سانحه در حال بررسی است تا در وزارتخانه مصوب و اجرایی شود.

علیرضا برخور مدیرعامل ایران ایر نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نقشه راه دو عامل تجهیزات و نیروی انسانی لازم دارد.

وی افزود: هر طرحی که هر کس دارد و موجب درآمدزایی برای هما می‌شود ما استقبال می‌کنیم و تا سطح استراتژیک و راهبردی مدیریت هما متعلق به همائیان است.