براساس این گزارش در شورای عالی صادرات توافق شده است که اقداماتی برای نظم بخشیدن به فعالیت‌های مرزی در دستور کار قرار گیرد. این اقدام قرار است از طریق هماهنگی میان دستگاه‌های مستقر در مرزها انجام شود. همچنین رئیس اتاق ایران از انجام یک نامه‌نگاری با وزارت صمت خبر داده است که براساس آن، مشکلات مربوط به سامانه تجارت به وزارتخانه مزبور ارجاع داده شده است. دلیل این نامه نگاری با سیاست‌گذار تجاری به موانع ایجاد شده در ماه‌های اخیر در مسیر تجارت خارجی، به ویژه صادرات بازمی‌گردد. مطابق بررسی‌ها، تقاضا برای صدور کارت بازرگانی به شکل معناداری با کاهش مواجه شده است؛ مساله‌ای که بیانگر سخت‌تر شدن روند تجارت در کشور است.

فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاران به‌طور مشترک کسب درآمدهای ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی را در دوران تحریم‌های اقتصادی جزو اولویت‌های اصلی خود بیان کرده‌اند. فعالان اقتصادی بر این باورند که با حرکت به سمت تصمیمات درست، کارشناسی و واقع‌بینانه می‌توان از صادرات و صادرکنندگان حمایت و حتی در همین دوران تحریم، شرایط را برای ارتقای سطح صادرات مهیا کرد.  

اما دومین نشست هیات‌رئیسه اتاق ایران از سلسله نشست‌های مجازی که قرار است هفتگی با اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های استانی برگزار شود به اتاق بیرجند اختصاص داشت. مشکلات ارزی و ناهماهنگی‌های موجود در گمرکات مرزی مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در این نشست بیان شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، رئیس اتاق ایران در نشست آنلاین با اعضای هیات نمایندگان اتاق بیرجند از توافق‌های صورت گرفته در شورای عالی صادرات برای نظم بخشیدن به فعالیت‌های مرزی بین دستگاه‌های مستقر در مرزهای کشور و ارسال نامه به وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تشریح مشکلات و بیان پیشنهادهای اجرایی برای رفع مشکلات موجود در سامانه تجارت که وظیفه صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی را به عهده دارد، خبر داد. در این نشست که غلامحسین جمیلی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران به‌صورت آنلاین، محمدرضا رمضانی دبیرکل و مظفر علیخانی معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران نیز حضور داشتند، محسن احتشام رئیس اتاق بیرجند از فعال بودن ۱۵۷ کارت معتبر و کاهش ۴۱ درصدی صدور کارت در این استان طی سال جدید خبر داد و گفت: اینکه شاهد کاهش تقاضا برای صدور کارت بازرگانی هستیم، بیانگر افزایش موانع و سخت شدن روند تجارت است؛ خلاف آنچه باید اتفاق می‌افتاد. در دوران تحریم و کاهش درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت باید سازوکاری اتخاذ می‌کردیم تا درآمدهای ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی بالا برود، اما بر عکس آن عمل شد. این فعال اقتصادی، واقعی نبودن قیمت پایه صادراتی را نیز یکی از دلایل اصلی بروز بدهکاری غیرواقعی صادرکنندگان دانست و تصریح کرد: اگر قیمت پایه صادراتی کالاها را اصلاح کنیم، مشکل بخش زیادی از بدهکاران ارزی که امروز به دلیل عدم رفع تعهد ارزی قادر به ادامه فعالیت نیستند، برطرف می‌شود. عدم پاسخگویی به موقع سامانه تجارت و فراهم نبودن زیرساخت‌های اجرایی آن، کمبود مواد اولیه در صنایع مختلف به ویژه صنعت مرغداری و در نتیجه کاهش حجم تولید و برخی مسائل مرزی از جمله موضوعاتی بود که در این نشست بیان شد.

 در این نشست همچنین گزارشی از روند فعالیت مرز ماهیرود بین استان خراسان جنوبی و استان فراه افغانستان ارائه شد. براساس گزارش ارائه شده، صادرات استان در چهار ماهه امسال برابر با ۱۵۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳۷ درصد رشد داشته است. در چهار ماهه نخست سال ۹۸ حجم صادرات استان به افغانستان حدود ۶۴ میلیون دلار بوده است. کل صادراتی که سال گذشته از طریق گمرکات این استان به کشور افغانستان انجام شده برابر با ۴۸۶ میلیون دلار است که معادل وزنی آن ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌شود.

نقش مرز ماهیرود

به تازگی مرز ماهیرود از نظر ترانزیت نیز نقش پررنگ‌تری پیدا کرده و تعداد قابل توجهی کامیون روزانه از بندرعباس و چابهار از طریق این مرز به افغانستان ورود می‌کنند. غلامحسین جمیلی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران دغدغه‌ها و مشکلات موجود در استان‌ها و پیگیری آنها توسط اتاق ایران را هدف اصلی برگزاری این نشست بیان و ابراز امیدواری کرد، پس از کسب اطلاعات و آشنایی با مشکلات موجود، الگویی برای مقابله آنها طراحی شود. حمایت از اتاق‌های استانی از جمله وظایف اتاق ایران است که باید به بهترین صورت انجام شود. او، اولویت‌بندی مشکلات و حل آنها را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این برهه حساس که صادرات نقش کلیدی دارد، یکی از اولویت‌های اتاق ایران حمایت از اتاق‌های استانی مرزی است. باید تمام تلاش خود را به ارتقای صادرات به ویژه صادرات به کشورهای همسایه معطوف کنیم. بدون شک هر کشوری به یک الگو و چارچوب ویژه نیاز دارد. برای طراحی این مدل‌ها نیازمند ایده‌های نو از سوی روسای اتاق‌ها هستیم.

محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران از اقدامات شایسته اتاق بیرجند پس از شیوع بیماری کرونا قدردانی و در ادامه به مسائل ارزی و پیگیری‌هایی که توسط هیات‌رئیسه اتاق ایران صورت گرفته اشاره کرد.

او در مورد آماده نبودن زیرساخت‌های سامانه تجارت و بروز برخی اختلال‌ها در آن نیز گفت: این مشکلات را شناسایی کردیم و طی نامه‌ای همراه با پیشنهادهای اجرایی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کردیم که امیدواریم این مسائل مورد رسیدگی قرار گیرد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز وجه تمایز بین استان خراسان جنوبی با سایر استان‌هایی که جزو استان‌های توسعه‌یافته طبقه‌بندی نمی‌شوند را در فرهنگ غنی این استان دانست و اظهار کرد: استان خراسان جنوبی با تکیه بر همین ویژگی شاخص می‌تواند در مسیر توسعه قرار گیرد، چراکه ظرفیت‌های بالایی در اختیار دارد. این استان در مورد کرونا نیز وضعیت بهتری نسبت به استان‌های اطراف خود دارد. او به موضوع مرزی و توانمندی‌های این استان در تبدیل شدن به یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت اشاره و تاکید کرد: در نشستی که با روسای جمهور ایران و افغانستان داشتیم، آقای احتشام پیشنهاد رسمی شدن مرز یزدان را مطرح کرد که از سوی رئیس‌جمهور افغانستان مورد استقبال قرار گرفت، اما تاکنون در این زمینه اقدام عملی صورت نگرفته است.

رئیس اتاق ایران از برگزاری جلسات کمیسیون امنیت ملی مجلس با موضوع افغانستان و حل مشکلاتی که در ارتباط با این کشور وجود دارد، خبر داد و افزود: ناهماهنگی در مرزها و بی‌نظمی حاکم بر آنها موضوع دیگری است که به جد از سوی اتاق ایران مورد توجه قرار گرفته و پیگیری می‌شود. به تازگی در نشست شورای عالی صادرات این مساله را مطرح کردیم و خواستار برقراری نظم در گمرکات مرزی شدیم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت. امیدوارم این مساله نیز فراموش نشود.

در تازه‌ترین تحولات حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفته که پارسال ۳/ ۲ میلیارد دلار کالا به کشور افغانستان صادرشده و امسال هم افغانستان یکی از مقاصد اصلی کالاهای ایرانی است.