لابی تجاری انگلیس با دموکرات‌های آمریکا

گِرِگ‌هندز، وزیر سیاست‌گذاری‌های تجارت خارجی بریتانیا با ادعای اینکه وزرای انگلیسی هیچ گاه استراتژی‌های خود را حول انتخابات شکل نداده‌اند به «تایمز» گفت: «ما برای اینکه از همه مولفه‌های تجارت بریتانیا اطمینان حاصل کنیم در نظام سیاسی آمریکا حمایت هر دو حزب را حفظ می‌کنیم.» در این زمینه او می‌گوید: گفت‌و‌گوهایی با سناتورها، اعضای کنگره و فرمانداران دموکرات درباره امیدهای بریتانیا برای توافق تجاری بعد از برگزیت با آمریکا داشته است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از بیزینس اینسایدر،  این مواضع در حالی مطرح شده است که در ماه جولای ۲۰۲۰ میلادی گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت بوریس جانسون، امضای توافق تجارت آزاد با آمریکا پیش از انتخابات ماه نوامبر را نامتحمل اعلام کرد، توافقی که به نظر می‌رسد، امضای نهایی آن به سال ۲۰۲۱ میلادی موکول خواهد شد. دستیابی به یک توافق تجارت آزاد، پیروزی سیاسی بزرگ برای دولت جانسون خواهد بود، کسی که می‌خواهد از فرصت جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا نهایت استفاده را کند و با قدرت‌های اقتصادی بزرگ جهان به توافق دوجانبه برسد.

نزدیکی دولت انگلیس به دموکرات‌‌ها در شرایطی است که تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از احتمال پیروزی نامزد این حزب، جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر حکایت دارد. بر اساس نظرسنجی «ریئل کلییر پلیتیکس»، بایدن با میانگین امتیاز ۵/ ۷ از دونالد ترامپ پیش است.

هفته گذشته بریتانیا با بیان اینکه آخرین دور گفت‌و‌گوهای تجاری با آمریکا مثبت بود، اما اعلام کرد دور بعدی گفت‌و‌گوها تا ماه سپتامبر برگزار نخواهد شد و اینکه مشکلات قابل‌توجهی در مذاکرات وجود دارد، به ویژه درباره موضوعاتی همچون محصولات کشاورزی که آمریکا از بریتانیا می‌خواهد تا وارد کند و مالیات خدمات دیجیتال.

در بیانیه ۱۲ آگوست دپارتمان تجارت بین‌الملل انگلیس آمده است: «پیشرفت‌های مثبتی در بسیاری از حوزه‌های موضوع توافق ادامه دارد ... هر دو طرف به تعهد خود برای دستیابی به توافقی جامع و آرمان‌گرایانه تاکید دارند. در خصوص زمان‌بندی مذاکرات، توافق شد تا فصل پاییز ادامه یابد.» به گزارش «فایننشال تایمز»، مقامات انگلیس به طور ضمنی بیماری کرونا را عاملی از کندی پیشرفت در مذاکرات دانسته‌اند.

گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد که شیوع ویروس کووید-۱۹ سبب بروز مشکلاتی در تجارت جهان شده و سازمان تجارت جهانی در پیش بینی اخیر از کاهش تجارت جهان در سال ۲۰۲۰ خبر داده است.

ابعاد مختلف توافق تجاری پس از انتخابات حاکی از آن است که مذاکره‌کنندگان انگلیسی احتمالا به جای دونالد ترامپ با دولتی به رهبری جو بایدن سروکار خواهند داشت، نامزد دموکراتی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات پیش‌رو دارد. در این زمینه گمانه‌زنی‌هایی میان کارشناسان تجاری وجود دارد که آیا با دولت بایدن، دستیابی به توافق تجاری محتمل‌تر است یا خیر.

«گَری‌هافبوئر» کارشناس ارشد «موسسه پترسون برای اقتصاد بین‌الملل» در واشنگتن  در گفت‌و‌گویی که ماه جولای با «بیزینس اینسایدر» داشت، مدعی شد، دولت بایدن تمایل بیشتری برای مسامحه در موضوعاتی نظیر استانداردهای امنیت غذایی و مالیات خدمات دیجیتال دارد. در مقابل «جیمز کین»، کارشناس تجاری در «موسسه برای دولت» مستقر در لندن، معتقد است، بعید به نظر می‌رسد مذاکره‌کنندگان آمریکایی از بسیاری از خواسته‌های فعلی خود صرف‌نظر کنند. این کارشناس می‌گوید: «هدف آمریکا، ورود محصولات کشاورزی ایالات‌متحده به بریتانیا باقی خواهد ماند. این به معنای حذف تعرفه‌ها و برداشته شدن موانع غیرتعرفه‌ای همچون ممنوعیت ورود گوشت‌های هورمونی و مرغ‌های آغشته به کلر است ... آمریکا تلاش کرد این کار را در دولت اوباما با اتحادیه اروپا بکند و من دلیلی نمی‌بینم رفتار آنها در دوره بایدن تغییری کند.»

هفته گذشته تنش‌های جدید تجاری بین آمریکا و بریتانیا به وقوع پیوست. بر اساس این گزارش،  دولت آمریکا اعلام کرده بود که به‌عنوان بخشی از اختلافات تجاری طولانی‌مدت، تعرفه‌های ۱۵ درصدی بر هواپیماهای «ایرباس» و تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر سایر محصولات تولید اروپا را حفظ خواهد کرد. البته آمریکایی‌ها از اجرای تهدید خود مبنی بر اعمال برخی تعرفه‌های اضافی صرف‌نظر کردند.

در این زمینه بریتانیا گفته بود درخواست‌های خود را از ایالات‌متحده برای کنار گذاشتن تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهایی نظیر آبجو اسکاتلندی افزایش خواهد داد، چرا که تولیدکنندگان این محصول هشدار دادند، تصمیم آمریکا در حفظ تعرفه‌ها، آینده صنعت‌شان را با خطر مواجه می‌سازد. وزیر تجارت بریتانیا در یادداشتی که در روزنامه «تلگراف» به چاپ رسید با غیرقابل قبول و ناعادلانه نامیدن تعرفه‌های دولت آمریکا بر نوشیدنی‌های کشورش، عهد کرد با این تعرفه‌ها مقابله کند.