محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرد: توجه به واقعیات و شرایط موجودی که صادرکنندگان با آن درگیر هستند، از جمله نکاتی است که باید مدنظر قرار گیرد؛ ضمن اینکه رفع موانع پیش روی صادرات نیز می‌تواند از جمله فاکتورهای مهم رونق صادرات کشور باشد. حمایت از صادرات به معنای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال است.

او با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور مبنی بر قطع وابستگی اقتصاد ایران به نفت گفت:  کاهش وابستگی کشور به اقتصاد نفتی تا میزان ۱۰ درصد اعلام شده که این امری بی‌سابقه بوده و در هیچ بازه زمانی، بودجه کشور تا این حد خود را از وابستگی به درآمدهای نفتی رها نکرده است. کشوری که سال‌های سال بر اساس اقتصاد نفتی اداره می‌شده، اکنون به هر دلیلی از جمله تنگناهای ارزی از ناحیه تحریم‌ها، با شرایطی مواجه شده که به ناچار برای کشور و دولت، توفیقی ایجاد شده که وابستگی خود را از نفت جدا  و به اقتصاد و صادرات غیرنفتی متکی کند.

لاهوتی افزود:  طی سال‎های گذشته، از یک طرف صادرات مورد توجه قرار گرفته و از سوی دیگر، زیرساخت‌های صنعتی، کشاورزی و معدنی رشد یافته و در نهایت، سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه صنایع پتروشیمی رخ داده، اکنون به ثمر نشسته و همه این عوامل سبب شده از صادرات ۷ میلیارد دلاری دهه ۸۰ به صادرات بالغ بر۴۰ میلیارد دلاری در سال گذشته برسیم.  بر اساس هدف‌گذاری‌های قبلی، کشور باید در حال حاضر صادرات بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلاری را تجربه می‌کرد؛ اما دلایل متعددی از جمله تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های داخلی نیز در نرسیدن به این عدد دخیل بوده‌اند. به گفته وی، با توجه به شرایط کنونی، حمایت‌ از صادرات و فاصله گرفتن از شتاب‌زدگی در تصمیمات، از جمله فاکتورهای اصلی رشد صادرات است. بنابراین تسهیل صادرات و رفع موانع صادراتی عاملی برای رشد صادرات غیرنفتی است.