به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی طهماسبی در یک نشست خبری گفت: از ٣‌میلیون هکتار باغ موجود در کشور، ٩٠٠‌هزار هکتار آن نیاز به اصلاح و بازسازی دارد. حدود ٥٨٠ تا ٦٠٠ هزار هکتار از این میزان، اصلاح و بازسازی شده و باقی نیز در دست انجام است؛ ضمن اینکه ١٦ میلیون محصول باغی در کشور تولید می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه از سوی موسسه تحقیقات باغبانی، ۱۴۰ رقم تجاری برای اقلیم‌های کشور معرفی شده است، افزود: این ارقام در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

طهماسبی عنوان کرد: حدود ۳ میلیون هکتار باغ در کشور وجود دارد که نزدیک به ۱۶ میلیون تن میوه از آن حاصل می‌شود؛ ضمن اینکه بیش از ۵۰درصد صادرات در بخش باغبانی انجام می‌شود و دلیل رغبت کشاورزان به باغداری، بازدهی بیشتر در این بخش است.

به گفته وی، فقط ۱۰۰ هزار هکتار پسته کاری در کشور وجود دارد. این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال ۲۵۰۰ هکتار گلخانه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: علاوه بر این امسال ۴۶۰۰ هکتار گلخانه پایه‌گذاری می‌شود.

سرپرست معاونت باغبانی با بیان اینکه قرار بود امسال ١١هزار هکتار ایجاد باغ در زمین‌های شیب دار انجام شود، افزود: به دلیل فشار سازمان برنامه و بودجه مجبور شدیم در سطح ۶۰ هزار هکتار با همکاری سازمان جنگل‌ها این کار را انجام دهیم.

طهماسبی تصریح کرد: در ۶ استان غربی کشور، اراضی مستعد انتخاب و سرمایه‌گذاری سنگینی از سوی دولت انجام شده است، ضمن اینکه در منطقه طارم ۳۲‌هزار هکتار زیتون کاری به ثمر نشسته و در اراضی شیب‌دار هم کشت انجام می‌شود؛ به نحوی که ۵ هزار تن گیاهان دارویی از این گونه عرصه‌ها برداشت می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه دولت از آبیاری مدرن نیز حمایت می‌کند، افزود: در این راستا ما نهال در اختیار باغداران می‌گذاریم و تسهیلات گلخانه‌ها هم با نرخ سود ۵/ ۱۲ درصد و ۱۴درصد پرداخت می‌شود. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رهبر انقلاب از خام‌فروشی زعفران و خرما گلایه کرده‌اند، مشکل کجاست و چه باید کرد، اظهار کرد: برآورد تولید زعفران از بیش ٥٠٠ تن است؛ ضمن اینکه بالای ٣٠٠ تن آن نیز به‌صورت رسمی صادر می‌شود و بخشی هم به‌صورت صادرات چمدانی است.

طهماسبی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در فرآوری زعفران در حجم ۶۰۰ تن انجام شده؛ اما با این وجود در حوزه فرآوری‌های ثانویه کار زیادی انجام نشده است. باید بخش خصوصی در این زمینه به ما کمک کند و دولت هم آماده حمایت از این بخش است.

طهماسبی همچنین با بیان اینکه تعدادی از ارقام مناسب خرما برای کشت در دستور کار قرار گرفته است، گفت: از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرمای تولیدی؛ ۳۵۰ هزار تن صادر می‌شود و بقیه در داخل مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه خرما فرآورده‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد، افزود: بنابراین از بخش‌های مختلف آن می‌توان فرآورده تولید کرد که این مساله به بخش صنایع مربوط می‌شود.

طهماسبی ادامه داد: ما از سرمایه‌گذاری در این بخش استقبال می‌کنیم و می‌توانیم در این زمینه فراخوان دهیم.