او گفت: وضعیت رو به رشد اقتصادی در مدت طولانی در آینده تغییر نکرده و ارتباطات اقتصادی چین با جهان نزدیک‌تر شده و فرصت‌های بیشتری برای جهان ایجاد خواهد شد.

همزمان در آستانه هفتمین سالگرد پیشنهاد ساخت مشترک کمربند و جاده، پژوهشگاه همکاری تجارت و اقتصاد بین‌المللی وزارت بازرگانی چین «گزارش توسعه سرمایه‌گذاری تجاری چین در کمربند و جاده در سال ۲۰۲۰» را منتشر کرد. این گزارش دستاوردهای غنی همکاری چین با کشورهای کمربند و جاده در زمینه اقتصاد و تجارت را بازتاب داد و تحولات، ثمرات و جهت‌گیری جدید همکاری اقتصادی و تجاری کمربند و جاده را جمع‌بندی کرده است.

در این گزارش آمده است که در هفت سال گذشته، چین به اتفاق کشورهای ذی‌ربط، همکاری اقتصادی و تجاری را پیوسته تعمیق داده، سطح آزادسازی و تسهیلات تجاری و سرمایه‌گذاری را ارتقا داده و به درهای باز با سطح بالاتر و ایجاد اوضاع جدید اقتصادی در جهان یاری کرده است. در این گزارش همچنین آمده است که با وجود تاثیر ویروس کرونا، در شش ماه اول سال ۲۰۲۰، همکاری اقتصادی و تجاری چین با کشورهای ذی‌ربط کمربند و جاده به پیشرفت‌های چشمگیری نائل آمده است. بر اساس این گزارش، تا اردیبهشت‌ماه سال ۲۰۲۰، دولت چین با ۱۳۸ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی، ۲۰۰ سند همکاری در ساخت مشترک کمربند و جاده امضا کرده است.