به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد لاهوتی افزود: در این مدت تمدید و صدور کارت بازرگانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است و اتاق بازرگانی تهران با دارا بودن ۷۰ درصد کارت‌های بازرگانی کشور فقط پنج تاییدیه برای تمدید کارت دریافت کرده است که نشان می‌دهد تغییر فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی، صادرات و واردات را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: معتقدیم اگر قانون بنا بود اجرا شود، باید به‌صورت آزمایشی در استان‌های کوچک این تغییر روند صدور و تمدید کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی به سامانه جامع تجارت وزارت صمت صورت می‌گرفت و پس از رفع نواقص به دیگر اتاق‌های بازرگانی تعمیم داده می‌شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: هدف سیاست‌گذار در این تغییر فرآیند، تسهیل‌گری و روان‌سازی فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی بوده است؛ اما به علت نبود زیرساخت‌ها سیاست‌گذار نتوانست به مسوولیت خود عمل کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه از ابتدای مرداد با عادی شدن شرایط مرزها، فعالیت‌های صادراتی دوباره آغاز شده است، افزود: حجم تولیدات ما تامین‌کننده و حمایت‌کننده صادرات کشور است و از آنجا که برخی واحد‌های تولیدی برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند و صادرات بعضی کالا‌ها نیز به دلایل تنظیم بازاری ممنوع می‌شود، این موارد بر روند رو به رشد صادرات تاثیرگذار است و آن را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. امیدواریم با سرعت گرفتن بازگشت ارز‌های صادراتی به چرخه اقتصاد کشور، این ارز‌ها در خدمت تولید و تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی قرار گیرد و اقتصاد کشور را بر مدار رونق قرار دهد.