به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، یوسف البنیان، رئیس گروه بی ۲۰، گروهی که متشکل از مدیران ارشد شرکت‌ها در سراسر جهان است، گفت: «اقتصاد جهان در بدترین وضعیت خود طی یک قرن گذشته قرار دارد.» وی افزود: «احیای پس از فاجعه، فرصتی چالش‌برانگیز است که باید با فوریت مورد توجه سیاست‌مداران و رهبران کسب‌و‌کارها قرار بگیرد.»بی ۲۰، یک گروه همکاری است که هدف آن نمایندگی صدای جامعه کسب‌و‌کار جهانی از سراسر کشورهای عضو گروه ۲۰ و بخش‌های مختلف اقتصادی آن است. بی ۲۰ از رهبران گروه ۲۰ می‌خواهد که اقدامات سیاسی صریح و وسیعی را اتخاذ کنند تا بتوان بهبود اقتصاد در دوره پساکرونا را در مسیر مستحکم و باثبات‌تری قرار داد. این گروه اعلام کرد تنش‌ها، ابهام در سیاست‌ها، کشمکش‌های ژئوپلیتیک و آسیب‌پذیری‌های مالی، ریسک‌های کلیدی برای چشم‌انداز اقتصاد جهان هستند؛ آن هم در زمانی که جوامع و اقتصادهای مختلف در حال حرکت از میان پیامدهای فلج‌کننده هستند.البنیان ادامه داد: «همزمان با ادامه احیای اقتصادی در طول چند سال آتی، احتمال ریسک‌های کاهنده همچنان زیاد است.» وی با اشاره به نگرانی‌اش در زمینه سطح پایین تولید و افزایش نابرابری‌ها افزود: «در این میان، کسب وکارها هم دارای سهم خود در زمینه مسوولیت‌ ایفای نقش برای احیای پس از بحران در اقتصادی هستند که از نظر اجتماعی جامع و از منظر زیست‌محیطی نیز پایدار باشد.»

عربستان سعودی نخستین کشوری از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود که میزبانی از گروه ۲۰ را عهده‌دار می‌شود. در این رویداد رهبران بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان برای بررسی و پاسخ به موضوعات مالی و اقتصاد اجتماعی دور یکدیگر جمع می‌شوند. روز جمعه رهبری «گروه بی ۲۰»، ۲۵ پیشنهاد را در زمینه سیاست‌گذاری برای کشورهای گروه ۲۰ مطرح کرد. هر پیشنهاد شامل سه بخش کلیدی است شامل: قدرت دادن به مردم، حفاظت از کره زمین و تشکیل مرزهای جدید.

قدرت دادن به مردم

در این بخش، گروه بی ۲۰، ۱۰ پیشنهاد را مطرح می‌کند که هدف از آنها تسهیل تلاش‌ها برای قدرت دادن به زنان و جوانان و نیز ساخت نیروی کار منعطف در برابر ریسک‌های بهداشتی، فناوری و اقتصادی است. این بخش همچنین خواستار افزایش مقیاس تامین بودجه برای توسعه پایدار و تنوع‌بخشی به اقتصاد است که شامل بخش‌های اشتغال‌زایی نظیر بخش گردشگری پایدار می‌شود.این گروه همچنین کشورهای جی ۲۰ را تشویق به پیشبرد همکاری‌های تجاری کرد. به‌طور ویژه گروه بی ۲۰ از جی ۲۰ خواسته است تا تجارت چندجانبه و سیستم‌ سرمایه‌گذاری را تقویت کند و برای این کار حمایت‌گرایی اقتصادی را به عقب براند و از بازارهای آزاد حمایت کند. از سوی دیگر مقررات را در جهان از طریق موسساتی نظیر سازمان تجارت جهانی ارتقا دهد و آن را اجرا کند.

حفاظت از کره زمین

گروه بی ۲۰، سه پیشنهاد را برای «رونق رشد اقتصادی با توجه به محدودیت‌های کره زمین» مطرح کرده است. به‌ویژه این گروه از رهبران گروه ۲۰ خواسته است تا نیمه قرن کنونی یعنی در سال ۲۰۵۰، به تعهدات خود برای رساندن آلاینده‌های کربنی به صفر پایبند بمانند و اجرای سیاست‌های حرکت به سوی این هدف را تسهیل کنند. این گروه تصریح کرد: «زمین ما بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بشر، تحت فشارهای عظیم قرار دارد.»

تشکیل مرزهای جدید

در این بخش گروه بی ۲۰، ۱۲ پیشنهاد دیگر را با تمرکز بر ارتقای فضای مساعد برای فین‌تک‌ها و استفاده از فناوری‌ برای مدیریت ریسک‌های مربوط به فساد و کلاهبرداری مطرح کرده است.

این گروه پیشنهاد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دیجیتال نظیر نسل آتی فناوری بی‌سیم (اینترنت نسل پنجم) هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را مطرح کرد. (اشاره به ابزاری دارد که به اینترنت متصل می‌شوند نظیر خودرو یا ابزار منازل که بتوان آنها را از راه دور کنترل کرد). به‌ویژه، بی ۲۰ پیشنهاد «توافق جامع، متوازن و با استاندارد بالا در سازمان تجارت جهانی» را مطرح می‌کند تا رشد تجارت الکترونیک را رونق دهد. قرار است این پیشنهادها در زمینه سیاست‌گذاری به‌طور رسمی در جریان نشست تصویری سران گروه بی ۲۰ در ۲۶ تا ۲۷ اکتبر به جی ۲۰ داده شود. نشست امسال گروه ۲۰ تحت عنوان «دگرگونی برای رشد جامع» نامگذاری شده است. این گروه همچنین تاکید کرد: «اجرای پیشنهادهای مطرح شده توسط کشورهای جی ۲۰ می‌تواند ضامن ثبات در کوتاه‌مدت و رشد بیش از ۴ درصدی تولید ناخالص داخلی این کشورها در بلندمدت باشد.»هر یک از این پیشنهادها همچنین می‌توانند در مسیر نیل به اهداف توسعه پایدار سازمان‌ملل نیز ثمربخش باشند که اگر حاصل شوند می‌توانند فرصت‌هایی را به ارزش ۱۲ تریلیون دلار به بازار اضافه کنند و ۳۸۰ میلیون شغل جدید را پدید آورند.