به گزارش خبرگزاری فارس، در شهریور ۹۹ نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه‌های کشور نسبت به شهریور ۹۸ به میزان ۱۸ درصد کاهش داشته است. بر اساس آمارهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در ماه مذکور اعزام و پذیرش مسافر نسبت به شهریور ۹۸ نیز ۲۹ درصد کاهش داشته است. در شهریور ماه ۹۹ ارسال و پذیرش بار و پست ۳۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته است. در شهریور ۹۹ پروازهای عبوری نیز نسبت به شهریور ۹۸ با کاهش ۵۶ درصدی مواجه بوده است. در شهریور ۹۹ میزان پروازهای عبوری از فضای کشور ۱۰ هزار و ۳۷۶ بود که نسبت به مرداد که رقم ۸ هزار و ۴۳۱ بود، ۱۹۴۵ پرواز افزایش یافته است؛ البته در مقایسه با شهریور ۹۸ که میزان ۲۳ هزار و ۵۱۱ پرواز عبوری بود شهریور امسال ۱۳ هزار و ۱۳۵ پرواز کاهش داشته است. از ابتدای سال تا پایان شهریور ۹۹ تعداد پروازهای عبوری از فضای کشور ۴۱ هزار و ۲۵ بوده است.

همچنین در ۴۸ فرودگاه زیرمجموعه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مجموع با کاهش ۳۵ درصدی نشست و برخاست‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ نسبت به ۶ ماه ابتدای سال ۹۸ مواجه بودیم. همچنین در ۶ ماه ابتدایی امسال میزان اعزام و پذیرش مسافر ۴۸ درصد نسبت به ۶ ماه ابتدایی سال ۹۸ کاهش یافته است. در بخش ارسال و پذیرش بار و پست میزان ۵۳ درصد کاهش در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ نسبت به ۶ماه ابتدایی سال ۹۸ در ۴۸ فرودگاه شرکت‌ فرودگاه‌ها داشتیم. همچنین در ۶ فرودگاه اختصاصی شامل کیش، عسلویه، چابهار، قشم، ماهشهر و ماکو میزان نشست و برخاست در ۶ ماه ابتدایی امسال ۳۴ درصد کمتر از ۶ ماه ابتدایی سال ۹۸ بود. همچنین اعزام و پذیرش مسافر در این مدت با کاهش ۴۰ درصدی و ارسال و پذیرش بار و پست با کاهش ۳۹ درصدی مواجه بود. در مجموع در ۵۴ فرودگاه کشور در ۶ ماه ابتدایی امسال نسبت به ۶ماه ابتدایی سال گذشته با کاهش ۳۵ درصدی در نشست و برخاست هواپیماها، کاهش ۴۷ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر و کاهش ۵۲ درصدی در ارسال و پذیرش بار و پست مواجه بودیم.

افزایش درآمد پروازهای داخلی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ۶۹ درصد کل درآمد سال ۹۸ شرکت فرودگاه‌ها از پروازهای عبوری بود، از افزایش درآمد پروازهای داخلی ایران گفت. به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، سیاوش امیرمکری در نشست ویدئوکنفرانسی توجیه و بررسی روند استقرار سامانه یکپارچه فروش کالا و خدمات در سطح فرودگاه‌ها که با حضور مدیران کل ۱۱ فرودگاه پرتردد کشور شامل مهرآباد، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز، بندرعباس، بوشهر، کرمان، زاهدان و یزد برگزار شد، عنوان کرد: براساس عملکرد سال ۹۸، از کل درآمدهای شرکت، ۹۰ درصد هوانوردی و ۱۰ درصد غیرهوانوردی بوده است که با نرم جهانی فاصله دارد. وی با اشاره به اینکه با بحران کرونا درآمدهای هوانوردی و فرودگاهی کاهش یافت، عنوان کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در صنعت هوانوردی کشور سال ۲۰۲۳ شاهد بازگشت تعداد پروازهای بین‌المللی به سطح سال ۲۰۱۹ خواهیم بود، همچنین در ماه‌های اخیر در حوزه پروازهای داخلی شاهد روند افزایشی بالاتر از استاندارد خواهیم بود.

امیرمکری با اشاره به اینکه ۶۹ درصد کل درآمد سال ۹۸ شرکت فرودگاه‌ها از پروازهای عبوری بوده است، گفت: عمده کاهش درآمد ما پس از بحران کرونا در حوزه پروازهای عبوری بوده و باید برای تقویت درآمدهای داخلی و غیر‌هوانوردی تلاش شود.  مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر حساسیت شفافیت در حوزه درآمد اماکن فرودگاهی عنوان کرد: با تدوین نظام‌نامه، ایجاد رقابت و حاکم‌سازی ضوابط در واگذاری اماکن فرودگاهی به‌صورت روال در جریان است.  وی همچنین بر نظارت هرچه بیشتر بر عملکرد بهره‌برداران اماکن فرودگاهی و دریافت حقوق شرکت از این محل تاکید کرد و گفت: متاسفانه در تعدادی از فرودگاه‌ها جدیت کافی برای دریافت و وصول مطالبات شرکت از این محل وجود ندارد. باید بهره‌بردارانی که ضوابط مربوط را به خوبی رعایت می‌کنند مورد حمایت ویژه قرار گیرند؛ چراکه حضور آنان در افزایش درآمدهای غیر‌هوانوردی شرکت موثر بوده است. همچنین باید برخورد قانونی با متخلفان و بهره‌بردارانی که تعهدات مالی را در قبال فرودگاه‌ها انجام نمی‌دهند نیز در دستور کار قرار گیرد.  وی عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی می‌توان خوش‌بین بود که تا پایان سال، ۵۰ درصد درآمدهای شرکت تحقق یابد و باید برای افزایش درآمدها و مدیریت در هزینه‌های جاری تلاش شود.  امیرمکری با اشاره به پروژه استقرار سامانه یکپارچه فروش کالا و خدمات گفت: این پروژه پیش از این در فرودگاه اصفهان کلید خورده و نتایج مثبتی داشته و اکنون با تغییر روش در حال اجرای کامل‌تر این پروژه در ۱۱ فرودگاه هستیم.