طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر دپوی روغن خام در گمرک منتشر شده بود که عنوان می‌شد به‌دلیل ترخیص نشدن، موجب تعطیلی کارخانه‌های تولیدی شده است. در همین راستا سیدروح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به ترخیص ۵۲۳ هزار تن روغن خام از گمرکات کشور در سال‌جاری اظهار کرد: ۲۶۴ هزار تن از این کالا در لنگرگاه‌ها و ۲۸ هزار و ۵۶۵ تن در اسکله‌ها موجود است و ۲۹ هزار و ۹۹۷ تن نیز موجودی شناورها است.

وی افزود: ۲۰۵ هزار تن روغن خام در انبار بنادر موجود است که تا‌کنون به گمرک اظهار نشده، علاوه بر آن عملیات گمرکی ۲ هزار و ۳۳۳ تن از این کالا در حال انجام است که می‌توانند بدون ارائه کد رهگیری بانک و به‌صورت اعتباری ترخیص شوند. به گفته لطیفی، یک میلیون و ۱۰۶ هزار تن دانه‌های روغنی در سال‌جاری ترخیص شده و یک‌هزار و ۱۰۶ تن نیز اظهار شده و در جریان ترخیص است.

وی با اشاره به منتشر شدن اخباری مبنی بر دپوی ۶۰ هزار تن روغن خام در گمرک کشور تا‌کید کرد: ۸۰ درصد آمارهای منتشر شده از موجودی کالاها، اقلامی است که هنوز به گمرکات کشور اظهار نشده‌اند و دو محموله ۶۳ هزار تنی روغن خام متعلق به شرکت بازرگانی دولتی نیز به‌دلیل ارائه نشدن اسناد حمل از سوی شرکت حامل به خریدار، با موانعی در ترخیص مواجه شده است. وی ادامه ‌داد: شرکت حمل‌کننده کالا خارجی است که به‌صورت اعتباری مجوز تسویه مالی نمی‌دهد، در این زمینه حتی ورود دادستان استان هرمزگان نیز راهگشا نبوده است و این موضوع به گمرکات و انجام تشریفات گمرکی برای ترخیص کالا ارتباطی ندارد. سخنگوی گمرک در ادامه با اشاره به وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی در گمرک تا‌کید کرد: از این میزان، یک میلیون تن ذرت، ۳۰۰ هزار تن کنجاله سویا، ۲۵۵ هزار تن جو و ۳۹۰ هزار تن روغن خام، نیمه جامد و خوراکی است. وی افزود: با توجه به‌ بخشنامه‌های جدید، صاحبان کالا می‌توانند بدون دریافت کد رهگیری بانک‌مرکزی اقدام به ترخیص اقلام وارداتی خود کنند، اما به‌دلیل برخی نگرانی‌ها درخصوص تا‌مین ارز، کالای خود را از گمرک خارج نمی‌کنند که نیاز به توافقاتی در این زمینه وجود دارد.

ماجرای بازگشت محموله‌های گوجه فرنگی از عراق

سخنگوی گمرک در تشریح فیلم منتشر شده از گوجه‌های برگشتی صادراتی در مرز باشماق کردستان اظهار کرد: از ۲۶ مهر ۱۳۹۹ محدودیت واردات گوجه فرنگی به اقلیم کردستان عراق برداشته شده و در این مدت ۱۱ روزه حدودا ۹۰۰ دستگاه کامیون به وزن ۱۴ هزار تن از طریق این مرز صادر شده است.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: اخیرا تعداد دو دستگاه کامیون گوجه فرنگی به‌دلیل ملاحظات قرنطینه‌ای طرف مقابل، به داخل کشور برگشت داده شد که صاحب کالا نسبت به تفکیک گوجه‌های فاسد از گوجه‌های سالم اقدام و حدود سه تن از آن، در محوطه در انتظار اقدام قانونی برای معدوم کردن توسط صاحب کالا تخلیه شد. سخنگوی گمرک توضیح داد: کنترل‌های مواد غذایی و تره‌بار در کشورهای واردکننده کالا یک امر طبیعی است و در همین راستا، و با کنترل‌های رندومی کالای گوجه فرنگی توسط کارشناسان گمرکی اقلیم کردستان عراق محموله این دو کامیون گوجه فرنگی مورد تا‌یید قرار نگرفت و برگشت داده شد.

لطیفی افزود: این گوجه فرنگی‌ها، درجه دو و سه هستند و گوجه فرنگی‌های سردخانه‌ای نیز در این دسته وجود دارد. سخنگوی گمرک افزود: محموله‌های صادراتی میوه و تره‌بار بدون توقف در همان روز به سمت عراق به‌صورت ترانشیپمنت (تخلیه کالا از کامیون ایرانی در مرز و انتقال کالا با کامیون طرف مقابل) منتقل می‌شوند و شایعه معطلی در گمرک کشورمان اساسا کذب است، اما بررسی استاندارد و قرنطینه کالا در اقلیم کردستان عراق دو تا‌ سه روز برای دریافت پاسخ‌های آزمایشگاهی به طول می‌انجامد که در محموله‌های مذکور نیز این زمان معطلی طبیعی اتفاق افتاد که به‌دلیل صادرات غیرحرفه‌ای و بی‌کیفیت بودن، محموله توسط عراقی‌ها برگشت داده شد. با وجود بازار مناسب میوه و تره‌بار ایرانی در کشورهای همسایه به‌دلیل صادرات فله‌ای و غیر‌حرفه‌ای شاهد ارزان‌فروشی و فساد این کالاها قبل از رسیدن به مصرف‌کنندگان هستیم.