به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، دو مشاور جو بایدن در فاصله ۶ روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری به رویترز گفته‌اند که بایدن اشتباهات ترامپ را تکرار نخواهد کرد؛ اشتباهاتی که اعمال تعرفه‌های تجاری بر کالاهای اروپایی و کانادایی به‌عنوان بخشی از سیاست «نخست آمریکا» در دوره ترامپ انجام شدند. جفری پرسکات که پیش‌تر نیز مشاور ارشد سیاست‌خارجی در دولت اوباما بوده است، در این باره گفت: «عدم موفقیت دولت در این زمینه به‌دلیل تکروی‌های او بوده است.»

این مشاوران البته از اظهارنظر در مورد اینکه آیا کاندیدای حزب دموکرات در صورت پیروزی به سوی برداشتن تعرفه‌ها علیه چین حرکت خواهد کرد یا خیر، خودداری کردند. ابزاری که ترامپ از آن برای افزایش تنش‌های تجاری با پکن استفاده کرده است.

پرسکات می‌گوید: «بایدن تا زمانی که بررسی نکند چه وضعیتی را از دولت ترامپ به ارث برده است، هیچ موضع‌گیری شتاب‌زده‌ای را انجام نمی‌دهد. اما مشورت با متحدان واشنگتن قرار است بخش مرکزی برنامه بایدن باشد.»

جنگ تجاری تند و تیز بین دو طرف، تنها یکی از منابع اصلی رشد تنش‌ها بین واشنگتن و پکن است. دو اقتصاد بزرگ جهان که سطح روابط آنها به پایین‌ترین حد خود طی چند دهه اخیر رسیده است و منابع اختلاف متعددی نظیر ویروس کرونا، هنگ‌کنگ، سرقت دانش فنی، حقوق بشر، تایوان و دریای چین جنوبی بین این دو کشور وجود دارند.

چین یکی از نقاط تمرکز کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه‌های اخیر بوده است. در گردهمایی‌های سیاسی، ترامپ اغلب مدعی شده است که بایدن موضع نرم‌تری را در قبال چین اتخاذ می‌کند.

بایدن نیز در پاسخ به این ادعاها تاکید کرده است که او رویکرد سرسختانه‌تری علیه چین نسبت به ترامپ خواهد داشت و برای استفاده از موانع تجاری نظیر تعرفه‌ها، واهمه‌ای ندارد البته اگر این اقدام منطقی باشد.  برایان مک‌کئون، مشاور ارشد کاخ‌سفید در دولت اوباما نیز می‌گوید باید در ابتدا تعرفه‌هایی را که دولت ترامپ علیه اروپایی‌ها و کانادایی‌ها اعمال کرده است، برداشت و به جای آن همکاری با آنها درمورد موضوعات تجاری را آغاز کرد.

پرسکات تاکید می‌کند که مشورت‌های فوری کاخ‌سفید در صورت پیروزی بایدن بسیار ضروری هستند تا بتوان بخش‌هایی مناسب برای اقدامات چندجانبه علیه چین را شناسایی کرد. او افزود: «اما متحدان ما توسط ترامپ از مسیر مشترک منحرف شده‌اند و به آنها توهین شده است. این وضعیت موجب شده است تا موضع ما در برابر چین حتی ضعیف‌تر از حد معمول باشد.»