اما در آن‌سوی آتلانتیک، رابرت لایتهایزر، نماینده تجاری ایالات‌متحده در روز دوشنبه از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه‌های تجاری بر هواپیماهای آمریکایی و دیگر کالاها، ابراز ناامیدی کرد. اتحادیه اروپا روز دوشنبه از تصمیم خود برای اعمال تعرفه‌های تجاری علیه هواپیماها و دیگر کالاهای آمریکایی خبر داد؛ اقدامی تلافی‌جویانه که در برابر تعرفه‌های ایالات‌متحده بر واردات اروپایی قرار می‌گیرد. لایتهایزر در ماه گذشته گفته بود که هرگونه اقدامی از سوی بروکسل برای اعمال تعرفه‌های تجاری تلافی‌جویانه، ایالات‌متحده را وادار به پاسخ خواهد کرد. بااین‌حال، بیانیه‌ کوتاهی که در اواخر روز دوشنبه صادر شد، هیچ‌گونه نشانی از این لحن تهدید‌آمیز ندارد و دفتر او نیز اعلام کرد که دو طرف در حال مذاکره برای حل منازعات تجاری دیرینه هستند. او در این بیانیه گفت: «ایالات‌متحده از اقدامات اتحادیه اروپا ناامید شده است. اتحادیه اروپا همواره تعهد خود را به مقررات سازمان تجارت جهانی اعلام می‌کرد اما بیانیه امروز (اتحادیه اروپا) نشان داد که آن‌ها تنها در مواردی که به سودشان باشد، به این سازمان متعهد هستند.» واشنگتن استدلال می‌کند که یارانه مورد ادعای اروپا، تخفیف مالیاتی ایالت واشنگتن، هفت ماه پیش لغو شده است و ازاین‌رو، اقدامات اتحادیه اروپا هیچ‌گونه بنای قانونی ندارند. اختلاف دیرینه دو طرف به موضوع کمک‌های مالی آمریکا به شرکت بوئینگ، رقیب ایرباس فرانسه، باز‌می‌گردد. بروکسل می‌گوید که تنها سازمان تجارت جهانی می‌تواند پایبندی اعضای خود به مقررات این سازمان را مشخص کند.

از سوی دیگر، مقامات اتحادیه اروپا با این استدلال که ذی‌نفعان اصلی این رویارویی تجاری، چین و دیگر کشورها هستند، بر تمایل خود برای حل اختلافات ۱۶ ساله با ایالات‌متحده تاکید کردند. رویترز در گزارش دیگری به نقل از مقامات اتحادیه اروپا نوشته است که این اتحادیه انتظارات زیادی از جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دارد و امیدوار است که ایالات‌متحده بار دیگر به مذاکرات چندجانبه بازگردد. وزرای بازرگانی و تجارت کشورهای اروپایی روز دوشنبه در یک کنفرانس تصویری، تنها دو روز پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت کردند. دونالد ترامپ که اروپا با او روابط پرتنشی را طی چهار سال گذشته داشته است، شکست خود در انتخابات را نپذیرفته است و در حال ارائه اقدامات قانونی علیه نتیجه انتخابات سوم نوامبر است. پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان پیش‌ازاین برگزاری این جلسه، در یک نشست خبری گفت: «انتظارات زیادی وجود دارد و امید آن می‌رود تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ازسرگیری مذاکرات چندجانبه و مشارکت در تجارت بین‌المللی منتهی شود و احتمال کنار گذاشتن اختلافات وجود خواهد داشت.»

مسوول تجاری اتحادیه اروپا گفته است که کمیسیون اروپا تماس‌های غیررسمی را با تیم جو بایدن برقرار کرده است.

او گفت: «نخستین تماس‌ها در میان موارد دیگر برای بحث در مورد مسائل تجاری انجام شده‌اند.» اتحادیه اروپا می‌خواهد تا ایالات‌متحده، تعرفه‌های تجاری فعلی بر فولاد و آلومینیوم را بردارد و منازعه کهنه را در مورد یارانه‌های اعطاشده به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس حل‌وفصل کند. اتحادیه اروپا اکنون آماده است تا تعرفه‌های تجاری تلافی‌جویانه خود را بر حدود ۴ میلیارد دلار از هواپیماها و کالاهای اروپایی اعمال کند. ایالات‌متحده تاکنون، ۵/ ۷ میلیارد یورو از تولیدات اروپایی را درنتیجه پیروزی در پرونده دیگری که شرکت فرانسوی ایرباس را شامل می‌شود، تحت تعرفه‌های تجاری قرار داده است. دومبروسکیس که نایب‌رئیس کمیسیون اروپا هم محسوب می‌شود، اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا حاضر است تا در صورت به تعلیق درآمدن اقدامات ایالات‌متحده، اقدامات آتی خود را تعلیق کند اما واشنگتن با انجام چنین حرکتی موافقت نکرده است. او گفت: «ما آماده‌ایم تا هرزمانی که ایالات‌متحده، تعرفه‌های تجاری خود را علیه اروپا تعلیق کند، اقدام مشابهی انجام دهیم.»