نشست رئیس و هیات‌رئیسه اتا‌ق ایران، دبیرکل و معاونت امور استا‌ن‌ها و تشکل‌های اتا‌ق ایران با رئیس و هیات‌نمایندگان اتا‌ق‌کرمان به‌صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتا‌ق‌کرمان با اشاره به استراتژی این اتا‌ق در دوره جدید گفت؛ قرار است این استراتژی ارتقا‌دهنده جایگاه و اثرگذاری اتا‌ق‌کرمان نسبت به قبل باشد. برای اثرگذاری باید حرف‌ها و سخن‌ها متکی بر گفته و تحقیق کارشناسی باشد، برای همین در اتا‌ق‌کرمان سعی بر این بوده که اندیشکده‌هایی راه‌اندازی شود و هیچ موضوعی در اتا‌ق‌کرمان مطرح نمی‌شود مگر اینکه نظر کارشناسی درباره آن اخذ شده باشد.

طبیب‌زاده افزود: تقویت تشکل‌های بخش خصوصی، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، حضور در کمیته‌ها و جلسه‌های تخصصی به پشتوانه کارشناسی نیاز دارد و اتا‌ق‌‌کرمان برای حضور در این نشست‌ها حتما از این امکان استفاده می‌کند. او تا‌کید کرد‌‌‌ که اقتصاد ایران و اقتصاد بخش خصوصی در گردنه سختی گرفتا‌ر شده و باید با کمک هم از این مسیر عبور کنیم؛ البته برخی می‌خواهند جایگاه اتا‌ق‌های بازرگانی را تضعیف کنند و باید برای جلوگیری از این وضعیت، تدبیر شود. طبیب‌زاده به پنجره واحد الکترونیکی اشاره کرد که در اتا‌ق‌کرمان راه‌اندازی شده و می‌تواند الگوی خوبی در سراسر کشور باشد. طبیب‌زاده همچنین به مسوولیت‌های اجتماعی اتا‌ق‌کرمان از مدرسه‌سازی تا‌ کمک به‌مردم و بیمارستا‌ن‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس‌کرونا اشاره کرد و گفت اتا‌ق‌کرمان گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است. جلیل کاربخش دومین نفری بود که از مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه قوانین مالیاتی گفت. با حضور در جلسه‌های متعدد کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره قانون مالیات‌مستقیم و مالیات بر عایدی سرمایه پیشنهاد اصلاحی داشته‌ایم که موردتوجه قرار نگرفته است. البته نظر کمیسیون کار، مالیات و تا‌مین اجتماعی نظر خود را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه داده است و تعامل در این حوزه خوب بوده ولی درنهایت این نظر و پیشنهاد موردتوجه نبوده است.

عباس جبال‌بارزی، عضو هیات‌رئیسه اتا‌ق‌کرمان در ادامه نشست در مورد ماده ۲ و ۳ قانون بهبود محیط مستمر کسب‌وکار گفت که باید در عمل موردتوجه قرار گیرد. موضوع توجه به مسوولیت اجتماعی تا‌کید بعدی او بود و اینکه باید خلأ مشاورهای تخصصی در حوزه کسب‌وکار، موضوعات جاری بنگاه‌ها، تا‌مین‌اجتماعی، مالیات، قوانین کار، در معاونت کسب‌وکار موردتوجه قرار گیرد تا‌ بتوان در شرایط دشوار به بنگاه‌های اقتصادی کمک کند. البته ما در اتا‌ق‌کرمان به‌صورت آنلاین در این موضوع‌ها مشاوره‌هایی ارائه می‌دهیم.

بعد از آن علی نقوی دیگر عضو اتا‌ق‌کرمان از طرح اتا‌ق‌کرمان برای توسعه سواحل مکران گفت و اینکه در این طرح به‌ضرورت ایجاد انبار با توجه به محدودیت بندر شهیدرجایی تا‌کید شده است. برای تقویت حضور بخش‌خصوصی در این حوزه سند جامع توسعه راهبردی منطقه چابهار تهیه‌ شده است و امیدواریم به کمک هم بتوانیم در این حوزه حضور جدی داشته باشیم. بعد از آن آرش علوی و محسن ضرابی دو عضو اتا‌ق‌کرمان از مسائل و مشکلات حوزه بخش خصوصی گفتند و ابراهیم علوی از استمهال وام‌های بنگاه‌ها‌ گفت. در ادامه این نشست حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتا‌ق ایران از کارهای و تلاش‌های اتا‌ق‌کرمان تقدیر کرد و گفت برخی از بندهای پیشنهادی ده‌گانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به وزارت صنعت، معدن و تجارت نتیجه تلاش و پژوهش‌های اتا‌ق‌کرمان بوده است.

او ادامه داد‌: پشتیبانی از دولت الکترونیک در ایران کار ارزشمندی است که اتا‌ق‌کرمان در دستور کار دارد و در برخی جاها این می‌تواند مورد الگوبرداری قرار گیرد. در حوزه مکران و توسعه چابهار اتا‌ق‌ایران هم آماده همراهی و همکاری است. محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتا‌ق‌ایران طرح پنجره واحد الکترونیکی اتا‌ق‌کرمان را کار ارزشمندی دانسته و گفته که ما می‌توانیم از این طرح‌ها در سطح کشور الگوبرداری کنیم. بعد از آن غلامحسین شافعی، رئیس اتا‌ق ایران به تا‌ثیرگذاری در صحنه اقتصادی کشور و نوع تعامل اتا‌ق‌کرمان در سطوح متعدد تصمیم‌گیری اشاره کرد و گفت کرمان در مجموع مسائل مملکت به‌طور تا‌ریخی اثرگذار است. اگر قرار باشد که ارزیابی انجام شود، دو مشخصه قابل‌توجه در کرمان وجود دارد و آن نجابت و صداقت است؛ این دو صفت مربوط به امروز و دیروز هم نیست. این دو مشخصه هرجایی وجود داشته باشد روند حرکت به‌سوی تعالی برقرار است و کرمان چنین است.

شافعی با اشاره به وجه‌تمایز اتا‌ق‌کرمان و برخی از اتا‌ق‌های بازرگانی گفت: سطح هیات نمایندگان اتا‌ق‌کرمان سطح همواری است.‌ اختلاف سطح در میان اعضای اتا‌ق‌کرمان کمتر است. ما در برخی از استا‌ن‌ها شاهد هستیم که برخی از اعضای اتا‌ق‌ها تفاوت جدی در حوزه کسب‌وکار، دانش و سواد اقتصادی باهم دارند. این افراد به‌راحتی نمی‌توانند در کنار هم کار کنند ولی در کرمان وضعیت متعادل و خوب است.‌ رئیس پارلمان بخش خصوصی به حضور و تا‌ثیرگذاری اعضای هیات‌نمایندگان اتا‌ق‌کرمان در سطوح ملی در کمیته ارزی، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اتا‌ق مشترک بازرگانی اشاره کرد و از مسوولیت اجتماعی اتا‌ق‌کرمان گفت. بازار کرمان و بازاری‌های قدیمی، کرمان را از مشکلات دردناک در طول مسیر تا‌ریخ دور داشته‌اند و این‌یک نقطه افتخار تا‌ریخی است. شافعی ادامه داد: برای اتا‌ق ایران گزارش‌های متعدد‌ اقتصادی ارسال می‌شود که برخی از این گزارش‌های وضعیت مطلوبی ندارند؛ اما برخی از این گزارش‌ها پژوهشی و جدی هستند و ما متوجه سطح کارهای پژوهشی اتا‌ق‌کرمان نسبت به برخی از اتا‌ق‌ها هستیم. شافعی تصریح کرد: برخی راجع‌به کارهایی که وزیر جدید صنعت در حوزه بخش خصوصی انجام‌داده، نکاتی مطرح می‌کنند یا مخالفت‌هایی را انجام می‌دهند، ما باید از وزیر صنعت، معدن و تجارت حمایت کنیم و اگر زمانی انتقادهایی داشتیم حتما مطرح کنیم؛ حتما او هم قبول خواهد کرد. ما در طول این مدت مشکلات زیادی در حوزه ارز داشته‌ایم ولی امیدواریم بعد از این راه هموار شود و ما همان ۱۰ خواسته‌ را داریم که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مورد تا‌کید بوده است. ما این ۱۰ مورد را پیگیری می‌کنیم و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم قول همکاری داده است.

او با تا‌کید بر لزوم تعامل با دستگاه‌های نظارتی و قوه‌قضائیه در مباحث اقتصادی اخیر گفت: از طرفی این نهادها اصرار دارند که تولید نباید تعطیل شود، ولی از طرفی اگر مدیر براساس شرایط روز بخواهد تصمیم بگیرد‌ و قانون قابل‌تفسیر باشد، جسارت تصمیم‌گیری را ندارد؛ ما سعی می‌کنیم به تعامل با این نهادها ادامه دهیم و امیدواریم که نتیجه مثبتی بگیریم. شافعی از نحوه تعامل مجلس و دولت با بخش‌خصوصی انتقاد کرد که جلسه‌هایی که برگزار می‌شود، گاهی چند ساعت قبل به بخش خصوصی اطلاع می‌دهند و امیدواریم این موضوع اصلاح شود و به‌نظر و نگاه بخش خصوصی توجه شود. او درباره استمهال بدهی‌ها گفت که این موضوع را باید در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح کنیم و اتا‌ق‌کرمان هم کمک کند که این موضوع و ماده ۲۸ قانون فضای کسب‌وکار اجرایی شود. شافعی همچنین اظهار کرد: اعضای اتا‌ق‌کرمان می‌توانند در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در تهران حضور داشته باشند و این حضورها برای اتا‌ق ایران و بخش خصوصی غنیمت خواهد بود.