از این رو اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان لازم می‌داند با هدف روشنگری، توضیحاتی در پاسخ به موارد عنوان شده به مخاطبان محترم این روزنامه وزین ارائه دهد.

در ابتدا این توضیح لازم است که از آنجا که انتخابات هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در پیش است، کمپین‌های انتخاباتی متعددی در حال فعالیت هستند که به نامزدهای انتخابات هیات‌رئیسه مربوط می‌شود. لذا، اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان با شفافیت کامل اعلام می‌کند که این اتاق هیچ گونه مسوولیتی در قبال موارد و وعده‌های انتخاباتی عنوان شده از سوی نامزدهای محترم انتخابات نداشته و هیچ یک را تایید یا رد نمی‌کند.

با این حال، در میان مواردی که در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در صفحه و تاریخ مذکور منتشر شده، اشاره به برخی موارد لازم است. به‌عنوان مثال کاندیدایی در برنامه‌هایش «برقراری همکاری نزدیک با سفارت آلمان جهت برگرداندن سهمیه ویزای اتاق بازرگانی» را مطرح کرده است. لازم به ذکر است، اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان هرگز سهمیه ویزایی از سفارت آلمان در اختیار نداشته و تنها سهمیه مربوط، دریافت وقت سفارت (بدون نفوذی در اخذ یا رد درخواست ویزا) بوده که پس از تصمیم وزارت خارجه آلمان در برلین، این سهمیه نه تنها از اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، بلکه از همه اتاق‌های بازرگانی آلمان در همه کشورها گرفته شده است و چنین سهمیه‌ای منوط به نظر وزارت خارجه آلمان خواهد بود. سفارت آلمان در تهران، چند سال است که وقت‌دهی خود را به یک شرکت خصوصی برون‌سپاری کرده است.

نامزد دیگری همچنین این مساله را مطرح کرده که اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در میانجی‌گری با بانک‌های کوچک در آلمان که قصد همکاری اقتصادی با ایران دارند غفلت کرده است. نه تنها این موضوع صحت ندارد، بلکه اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان به‌عنوان تنها نهاد رسمی از سوی اتحادیه اتاق‌های بازرگانی در آلمان و اتحادیه بانک‌های آلمانی، همواره از فعالیت‌های بانکی بازرگانانی که قصد تجارت قانونی و ممکن با آلمان را دارند حمایت کرده است.

در مورد مسائل مطرح شده از جمله عدم توجه اتاق به آموزش نیروی ماهر و حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های مجازی آلمان، به این نکته بسنده می‌شود که اتاق در ۱۰ ماه ابتدای سال ۲۰۲۰، با همه محدودیت‌های مربوط به پاندمی کرونا، موفق به راه‌اندازی به سرعت بستر آنلاین برای برگزاری دوره‌های آموزشی شده و ۴۵۷ نفر را در ۱۴ دوره آموزشی مختلف آموزش داده است. ضمنا، حدود ۱۰۰ نفر از اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در نمایشگاه صنعت هانوفر و نمایشگاه تجهیزات و لوازم خانگی ایفا به‌صورت آنلاین حضور یافتند.

در پایان، از اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان و سایر مخاطبان روزنامه «دنیای‌اقتصاد» دعوت می‌شود با مطالعه اساسنامه این اتاق که در وب‌سایت به آدرس iran.ahk.de قرار دارد، از اختیارات و وظایف تیم مدیریت اتاق و هیات‌رئیسه اتاق آگاه شوند. ضمنا اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان آماده است پاسخگوی همه سوالات اعضا و مشتریان خود باشد. راه‌های تماس با اتاق در وب‌سایت رسمی این اتاق به آدرسی که اشاره شد موجود است.