صادرات به تفکیک کالا و خدمات

نیمه اول سال ۹۹ با صادرات کالایی ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلاری و وزن ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تنی به پایان رسید. این در حالی است که صادرات کالایی ایران در نیمه نخست سال ۹۸ معادل ۲۰ میلیارد و ۵۹۷ میلیون دلار به وزن ۷۰ میلیون و ۱۱۸ هزار تن بوده است. بنابراین ارزش صادرات کالایی ایران در نیمه نخست سال ۹۹ نسبت به نیمه نخست سال ۹۸ از نظر ارزشی و وزنی ۳۴ درصد افت داشته است. صادرات خدمات ایران نیز در نیمه نخست ۹۹ ارزشی معادل یک میلیارد و ۳۷۶ میلیون دلار داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۸۳ درصدی داشته است. نیمه نخست سال ۹۸ خدمات ایران صادراتی به ارزش ۸ میلیارد و ۲۷۲ میلیون داشته است.

صادرات به تفکیک ۶ ماه سال ۹۹

آمار صادرات ایران به تفکیک ۶ ماه نخست سال از سوی سازمان توسعه تجارت بررسی شده است. بر اساس این آمار در فروردین سال ۹۹ صادراتی با وزن ۵ میلیون و ۳۴۶ هزار تن و ارزشی معادل یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار انجام شده است. این در حالی است که فروردین سال گذشته، صادرات ایران به بازارهای هدف ارزشی معادل ۲ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار داشته و وزن آن نیز ۸ میلیون و ۷۳۱ هزار تن بوده است. از این رو ارزش صادرات در فروردین ۹۹ نسبت به فروردین ۹۸ افت ۳۶ درصدی و وزن صادرات نیز کاهش ۳۹ درصدی داشته است.

اردیبهشت سال ۹۹ با صادرات ۹ میلیون و ۱۷۶ هزار تنی به ارزش ۲ میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلاری به پایان رسید. این در حالی است که وزن کالاهای صادراتی در اردیبهشت سال ۹۸ معادل ۲۱ میلیون و ۳۹۰ هزار تن کالا بوده و ارزش این حجم کالای صادراتی نیز ۵ میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار ثبت شده است. بنابراین مقایسه ارزش و وزن صادرات ماه دوم بهار ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از کاهش ارزشی ۵۴ درصد و افت وزنی ۵۷ درصد دارد.

سومین ماه سال ۹۹ نیز صادرکنندگان توانستند ۲ میلیارد و ۶۴ میلیون دلار کالا را با وزن ۷ میلیون و ۴۰۷ هزار تن به بازارهای هدف صادر کنند. حال آنکه در خردادماه سال ۹۸ صادرات ایران به کشورهای هدف ارزشی معادل ۲ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار داشته و وزن آن هم ۹ میلیون و ۸۴۱ هزار تن ثبت شده است. بنابراین ارزش صادرات در خرداد ۹۹ نسبت به خرداد۹۸ با کاهش ۳۱ درصدی روبه‌رو شده و وزن آن هم افتی معادل ۲۵ درصد را تجربه کرده است.

نخستین ماه فصل دوم امسال، صادراتی معادل ۸ میلیون و ۳۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار صورت گرفته است. آمارهای صادراتی نشان می‌دهد صادرکنندگان ایرانی ۳ میلیارد و ۱۵۲ میلیون دلار کالا با وزن ۹ میلیون و ۷۴۸ هزار تن به خریداران خارجی فروخته‌اند. مقایسه این ارقام نشان می‌دهد در تیرماه ۹۹ وزن کالاهای صادراتی ۱۴ درصد و ارزش آن ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است.

در مردادماه صادرات ایران به کشورهای مقصد، وزنی معادل ۷میلیون و ۷۷۹ هزار تن داشته و ارزش آن هم به ۲ میلیارد و ۱۶۲میلیون دلار رسیده است. ارزش صادرات کالاهای ایرانی در مرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد کاهش داشته است. وزن کالاهای صادراتی نیز در این بازه زمانی نسبت به مرداد ۹۸ با کاهش ۳۰ درصدی روبه‌رو شده است. به عبارتی در مرداد سال ۹۸ صادراتی با وزن ۱۱ میلیون و ۱۴۲ هزار تن و ارزش ۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار ثبت شده است.

رشد ۲۴ درصدی صادرات شهریور

شهریور امسال نیز صادرات ایران ۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار بوده که وزنی معادل ۸ میلیارد و ۲۵۲ میلیون دلار داشته است. حال آنکه در شهریور سال ۹۸ صادرات ایران ارزشی معادل ۲ میلیارد و ۸۴۶ میلیون دلار داشته و وزن آن هم به ۹ میلیون و ۲۶۶ هزار تن رسیده است. بر اساس این آمار ارزش کالاهای صادراتی در ماه ششم امسال نسبت به ماه ششم سال گذشته افت ۵ درصدی را تجربه کرده و وزن کالاهای صادراتی نیز با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به شهریور ۹۸ مواجه شده است. صادرات ایران در شهریور امسال نسبت به ماه قبل، از نظر وزنی افت ۶ درصدی داشته است. همچنین ارزش آن نسبت به ارزش صادرات مردادماه ۲۵ درصد افزایش یافته است.

سهم ۵ کشور از کل صادرات نیمه اول

آمارهای صادرات ۶ ماهه امسال نشان می‌دهد پنج بازار عمده مقصد صادراتی که شامل کشورهای چین با ارزش ۳ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار، عراق با ارزش ۲ میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار، امارات با ارزش یک میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار، افغانستان با ارزش یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار و ترکیه با ارزش ۷۳۱ میلیون دلار است، سهم ۷۷ درصدی از کل صادرات نیمه نخست امسال را از آن خود کرده‌اند. همچنین متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در این بازه زمانی معادل ۲۹۳ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳/ ۰ درصدی روبه‌رو شده است.