به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از بی‌بی‌سی، جو بایدن وعده همکاری با دیگر دموکراسی‌های جهان برای بازنویسی قواعد تجارت بین‌المللی را داده است. بنابراین رئیس‌جمهوری منتخب ایالات‌متحده تغییری قابل توجه نسبت به سیاست‌های دونالد ترامپ را اعلام کرد، کسی که از پیمان‌های چندجانبه بیرون رفته و تنش با چین را بالا برده بود.

بایدن در حالی این اظهار نظر را کرده است که ۱۵ کشور آسیا و اقیانوسیه، از جمله چین، یک پیمان تجاری تاریخی را به امضا رسانده‌اند. برنامه شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) تقریبا یک‌سوم جمعیت جهان را در برمی‌گیرد. بایدن در این مورد گفته است: «ما تقریبا ۲۵ درصد از ظرفیت تجاری و اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهیم. باید با دیگر دموکراسی‌های جهان همراه شویم که در مجموع ۲۵ درصد دیگر یا اندکی بیشتر را شکل می‌دهند، تا بتوانیم قواعد مسیر تجارت جهانی را تنظیم کنیم. چین و دیگر کشورها تنها به این دلیل می‌توانند نتایج را دیکته کنند که در این زمینه رقیبی ندارند.»

بایدن نه جذب توافق RCEP می‌شود و نه قصد امضای آن را دارد. در مورد توافق تجاری رقیبِ آن، یعنی پیمان تجاری دو سوی اقیانوس آرام (TPP) هم موضعی یکسان دارد. بایدن در مخالفت با روش ترامپ، اعلام کرد که دولت او در زمینه سیاست‌های تجاری و خارجی لحنی متفاوت را دنبال می‌کند: «من به دنبال تجارت تنبیهی نیستم. این مساله که ما انگشت در چشم دوستانمان کنیم و به استقبال حاکمان خودکامه برویم، اصلا از نظر من منطقی نیست.»

ترامپ از توافق TPP که در اصل مورد حمایت دولت اوباما بود، خارج شد. به غیر از این مساله تعرفه‌هایی هم بر کالاهای چینی اعمال و محدودیت‌هایی را برای تعدادی از شرکت‌های فناوری چینی بر اساس مسائل مربوط به امنیت ملی وضع کرد. پس از خروج آمریکا از TPP در سال ۲۰۱۷، اعضای این توافق سراغ برنامه جدیدی رفتند و برای آمریکا هم شرایط عضویت مجدد را لحاظ کردند. اگرچه بایدن تا حالا نگفته است که ایالات‌متحده به چه توافق‌هایی ورود خواهد کرد، اما شرایطی را برای ورود کشورش به توافق‌های تجارت جهانی مشخص کرده است: «در وهله نخست روی کارگران آمریکایی و رقابت‌پذیر کردن آنها سرمایه‌گذاری می‌کنیم. مساله بعدی هم این است که در میز مذاکرات تجاری ما هم مساله کار لحاظ خواهد شد، هم فعالان زیست‌محیطی حضور خواهند داشت.»