به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران،فرزاد پیلتن با تحلیل تجارت خارجی ایران با قاره آفریقا در ۷ ماه نخست سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران صادرات محصولات ایرانی به قاره آفریقا در ۷ ماه نخست سال ۱۳۹۹ حدود ۹۵۱ هزار و ۵۴۹ تن معادل ۱۶۰ میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد با وجود تحریم‌های شدید و یکجانبه آمریکا و همچنین شیوع ویروس کرونا، تجارت بین ایران و کشورهای آفریقایی به‌رغم کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل، توانسته است به حیات خود ادامه داده و از حرکت باز نماند.

وی یادآور شد: طی مدت مشابه سال ۱۳۹۸ صادرات ایران به کشورهای فوق حدود یک‌میلیون و ۵۳۸ هزار تن برابر ۳۶۶ میلیون دلار بوده است.

پیلتن در ادامه افزود: در بازه زمانی مذکور کشورهای غنا با ۵۲ میلیون دلار، کامرون با ۲۱ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۷ میلیون دلار،سومالی با ۱۱ میلیون دلار و آنگولا با حدود ۸ میلیون دلار و موزامبیک با ۸/ ۳، تانزانیا با ۵/ ۳ میلیون دلار، کنیا با ۲/ ۳، ساحل عاج با ۲/ ۲ میلیون دلار و الجزایر با ۹/ ۱ به ترتیب در رتبه‌های اول تا دهم صادرات ایران به قاره آفریقا قرار داشته‌اند. همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده میزان واردات از کشورهای آفریقایی حدود ۸ هزار و ۲۹۹ تن و برابر با ۲۰ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان‌ توسعه تجارت تصریح کرد: بررسی این آمارها نشان می‌دهد طرف‌های اصلی وارداتی ایران در قاره آفریقا به ترتیب زیمبابوه با ۷/ ۵ میلیون دلار، غنا با ۵/ ۵ میلیون دلار و آفریقای جنوبی با ۳ میلیون دلار بوده‌اند.

پیلتن گفت: کالاهای عمده صادراتی از کشورمان به آفریقا نیز شامل دوغ، شیر، خامه و لبنیات، انواع خرما، خمیرهای غذایی و خوراکی، گچ و سیمان، کربن، انواع صفحه و ورق فلزی، تجهیزات ساختمانی، شیشه، انواع میله‌های آهنی، آلومینیوم، انواع اسید، پسته، انواع گل برای مصارف عطر‌سازی، شیره و عصاره شیرین بیان، تجهیزات پزشکی و دانه‌ها و میوه‌های روغنی است.

وی در مورد کالاهای وارداتی از آفریقا گفت: همچنین کالاهای وارداتی ایران از آفریقا نیز شامل انواع بذر، چربی و روغن نباتی، کلر واسانس مواد شوینده، قطعات یدکی خودروهای صنعتی، لنت کلاچ، ظروف بسته بندی، تجهیزات پزشکی، دانه کنجد، توتون وتنباکو، انواع ورق و رول صنعتی بوده است.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی بیان کرد: علاوه بر تحریم‌های یکجانبه و شیوع ویروس کرونا، ناشناخته بودن بازارهای آفریقایی و همچنین هزینه‌های بالای بازاریابی و حضور مستقیم در بازار، عدم نگرش بلندمدت بخش‌های دولتی و خصوصی در مورد بازار کشورهای آفریقایی و برخی مشکلات مربوط به کشورهای آفریقایی مانند بی‌ثباتی‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین عدم توانایی مالی مناسب از جمله دلایل پایین بودن سطح روابط تجاری میان ایران و قاره آفریقا محسوب می‌شوند. پیلتن تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در تلاش است با استفاده از ظرفیت‌های سفارتخانه‌های ایران در کشورهای آفریقایی، ضمن معرفی توانایی‌های صادراتی کشور به جوامع تجاری آفریقایی و اطلاع رسانی فرصت‌ها و زمینه‌های صادرات به کشورهای آفریقایی و همچنین تشویق مبادله هیات‌های تجاری و مشارکت‌های نمایشگاهی و همچنین پیگیری تشکیل شوراهای مشترک بازرگانی نسبت به برقراری ارتباط مستقیم میان بخش‌های خصوصی در ایران با این کشورها اقدام کنند.

وی افزود: همچنین پیگیری ایجاد زیرساخت‌های تجاری با کشورهای آفریقایی به ویژه راه‌اندازی خطوط منظم حمل دریایی کالا و همچنین حمایت از تاسیس مراکز تجاری توسط بخش خصوصی از دیگر برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه است.

 مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان‌توسعه تجارت ایران همچنین در مورد تهاتر با کشورهای آفریقایی گفت: انجام مبادلات تهاتری میان ایران و کشورهای آفریقایی و همچنین همکاری در قالب کشت فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی از دیگر زمینه‌های همکاری میان ایران و قاره آفریقا محسوب می‌شود.