به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل «دنیای‌اقتصاد» به نقل از فائو، قیمت کالاهای غذایی جهان طی ماه نوامبر به شدت افزایش پیدا کرده و به بالاترین سطح خود طی تقریبا شش سال اخیر رسیده است. شاخص قیمت غذای فائو طی ماه اخیر میانگین ۱۰۵ داشت که ۹/ ۳ درصد بالاتر از اکتبر و ۵/ ۶ درصد بالاتر از همین مقدار در سال پیش بود. افزایش ماهانه این شاخص طی ماه اخیر بیشترین شدت خود را از جولای ۲۰۱۲ به این سو داشته است و خود شاخص به بالاترین حد خود از دسامبر ۲۰۱۴ رسید.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو تغییرات قیمت بین‌المللی کالاهای غذایی که بیشترین تجارت را در سطح جهان دارند، رصد می‌کند. تمام زیرشاخص‌های این مقوله در ماه نوامبر افزایش پیدا کردند. شاخص قیمت روغن گیاهی فائو در ماه پیش رشد خیره‌کننده ۵/ ۱۴‌درصدی داشت که دلیل اصلی آن افزایش متداوم قیمت روغن پالم بود. دلیل افزایش قیمت روغن پالم هم کاهش شدید سطح موجودی این روغن در جهان است.

شاخص قیمت غلات فائو از اکتبر رشدی ۵/ ۲ درصدی کرد و میانگینی ۹/ ۱۹ درصدی بیشتر از نوامبر ۲۰۱۹ بود. قیمت صادرات گندم هم افزایش پیدا کرد و دلیل این مساله هم کاهش پیش‌بینی برداشت در آرژانتین است. وضعیت ذرت هم همین‌طور است؛ زیرا انتظار می‌رود محصول کمتری در ایالات‌متحده آمریکا و اوکراین تولید شود و چین هم قصد دارد حجم بیشتری از این کالا را خریداری کند. قیمت‌ بین‌المللی برنج طی ماه پیش ثبات خود را حفظ کرد.

شاخص قیمت شکر فائو به دلیل افزایش پیش‌بینی افت تولید جهانی در فصل آتی و شرایط نسبتا بد آب و هوایی در اتحادیه اروپا، روسیه و تایلند، رشد ماه‌به‌ماه ۳/ ۳ را تجربه کرد. شاخص قیمت لبنیات فائو هم با رشد ۹/ ۰ درصدی به رکورد تقریبا ۱۸ماهه خود رسید که دلیل اصلی آن هم بالا رفتن قیمت کره و پنیر و افزایش خرده‌فروشی در اروپا طی فصلی است که تولید شیر در این منطقه کاهش پیدا می‌کند. شاخص قیمت گوشت فائو از اکتبر ۹/ ۰ افزایش پیدا کرده است اما کماکان ۷/ ۱۳ درصد پایین‌تر از مقدار آن در یک سال پیش بود. گوشت خوک، گوسفند و گاو هم افزایش قیمت داشت اما قیمت گوشت طیور کاهش پیدا کرده است.

فائو چشم‌انداز تولید غلات در سال ۲۰۲۰ را کاهش داده است

فائو باز هم پیش‌بینی‌اش از تولید غلات جهانی در سال ۲۰۲۰ را کاهش داده است که در حال حاضر با ۷۴۲/ ۲ میلیون تن هنوز رکورد به حساب می‌آید و نسبت محصول سال پیش ۳/ ۱ درصد بیشتر است. این پیش‌بینی جدید نشان‌دهنده تولید تقریبی ۱۴۷۰ میلیون تن غله، ۷/ ۷۶۱ میلیون تن گندم و ۴/ ۵۰۸ میلیون تن برنج است. در ادامه با کاشت بذر زمستانی گندم در نیم‌کره شمالی همراه هستیم و به احتمال زیاد این قیمت‌ها موجب تشویق کاشت در بعضی از کشورها شود. با این‌حال، شرایط بذر در ایالات‌متحده نسبتا ضعیف‌تر است که دلیل آن هم وضعیت هوایی خشکی است که تا حدی به خاطر تداوم پدیده هوایی لانینا رخ می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری غلات جهان در سال ۲۱-۲۰۲۰ به ۲۷۴۴ میلیون تن برسد که رشدی ۹/ ۱ درصدی نسبت به ۲۰-۲۰۱۹ دارد و دلیل اصلی آن هم افزایش مصرف ذرت در چین و افزایش تولید اتانول ذرت در برزیل و ایالات‌متحده آمریکا است. همچنین پیش‌بینی می‌شود موجودی غلات جهان پس از پایان فصول ۲۰۲۱ افت کرده و به ۴/ ۸۶۶ میلیون تن برسد. معنی آن نسبت موجودی به مصرف ۷/ ۳۰ درصدی است که با توجه به گزارش فائو در پایین‌ترین سطح پنج سال اخیر خود به سر می‌برد اما هنوز هم به لحاظ نسبی وضعیت قابل قبولی دارد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود تجارت جهانی غلات در سال ۲۱-۲۰۲۰ رشدی ۴/ ۳ درصدی داشته باشد و به ۶/ ۴۵۴ میلیون تن برسد که عامل اصلی این افزایش هم فروش سریع‌تر از انتظار ذرت توسط ایالات‌متحده و افزایش خرید از سوی چین است.

کووید-۱۹، لانینا و عدم امنیت غذایی

تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹، به‌طور ویژه از لحاظ افت درآمد عاملی مهم در عدم امنیت غذای جهانی است. این همه‌گیری موجب وخیم‌تر شدن وضعیت شکننده‌ای شده که تا همین حالا تحت فشار درگیری‌ها، مشکلات آب و هوایی مانند گردبادهای اخیر در آمریکای مرکزی و سیل در آفریقا قرار داشت.

این ۴۵ کشور نیازمند کمک خارجی برای غذا هستند: افغانستان، بنگلادش، بورکینافاسو، بوروندی، دماغه سبز، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کنگو، جمهوری دموکراتیک خلق کره، جمهوری دموکراتیک کنگو، جیبوتی، اریتره، اسواتینی، اتیوپی، گینه، هاییتی، عراق، کنیا، لبنان، لسوتو، لیبریا، لیبی، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، موریتانی، موزامبیک، میانمار، نامیبیا، نیجر، نیجریه، پاکستان، سنگال، سیرالئون، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، تانزانیا، اوگاندا، ونزوئلا، یمن، زامبیا و زیمبابوه.