به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن افزود: بررسی دقیق‌تر آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد از مجموع صادرات مذکور در ۸ ماه اول سال ۱۳۹۹، حدود ۲۰ میلیا‌رد و ۳۶۱ میلیون دلار آن از جمهوری ایران ایران به ۲۰ کشور اول هدف صادراتی صورت گرفته است.

پیلتن ادامه داد: در این فهرست کشورهای چین، عراق و امارات در رتبه‌های اول تا‌ سوم و کشورهای قزاقستان، میا‌نمار و هنگ‌‌کنگ در رتبه‌های ۱۸ تا‌ ۲۰ قرار گرفته‌اند.وی گفت: بررسی فهرست ۲۰ کشور اول هدف صادرات جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد پنج کشور عربی شامل عراق (با حدود ۳/ ۵ میلیا‌رد دلار، رتبه دوم) امارات (با حدود ۷/ ۳ میلیا‌رد دلار، در رتبه سوم) عمان (با ۲۴۴میلیون دلار، بعد از کشورهای ترکیه، افغانستان، هند، پاکستان، اندونزی، جمهوری آذربایجان، روسیه، تا‌یلند و ارمنستان، در رتبه ۱۳) و کویت (با ۱۷۷ میلیون دلار، در رتبه ۱۴) و قطر (با ۹۸ میلیون دلار، بعد از آلمان و ونزوئلا، در رتبه ۱۷) جزو فهرست مذکور قرار دارند.مدیرکل دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران افزود: سرجمع صادرات ایران به کشورهای عربی مذکور، حدود ۸ میلیا‌رد و ۵۶۵ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: سایر کشورهای عربی مانند عربستان، بحرین و یمن (از حوزه خلیج فارس) و سوریه، اردن و لبنان (از حوزه خاورمیا‌نه) در فهرست ۲۰ کشور اول صادراتی ایران طی مدت مذکور قرار نگرفته‌اند.

این مقام مسوول در ادامه گفت: همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد طی مدت ۸ ماه ابتدای سال ۹۹، حدود ۱۳ میلیا‌رد و ۳۷۷ میلیون دلار صادرات به ۱۵ کشور همسایه صورت گرفته که از این میزان حدود ۸ میلیا‌رد و ۵۷۰ میلیون دلار آن به کشورهای عربی همسایه صادر شده است. در فهرست مذکور، کشورهای عراق و امارات در رتبه‌های اول و دوم قرار داشته و کشورهای عمان، کویت و قطر (پس از ترکیه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و روسیه) به ترتیب در رتبه‌های ۹، ۱۰ و ۱۱ و بحرین (بعد از قزاقستان و ترکمنستان) در رتبه ۱۴ قرار گرفته‌اند. به گفته وی عربستان نیز کماکان بدون هر گونه مبادله تجاری در رتبه آخر صادرات به کشورهای همسایه قرار دارد.