از سال ۹۷ تا‌‌کنون بخش خصوصی و به خصوص تجار ایرانی با بخشنامه‌ها و مقررات دست و پاگیر زیا‌دی دست و پنجه نرم کرده‌اند. به گفته فعالان اقتصادی، این بخشنامه‌ها گاهی در تناقض با یکدیگر بوده و حتی در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز برای اجرای برخی از آنها اختلاف‌نظر وجود داشته است. از این رو آنها بخشی از کاهش تجارت ایران در دوسال اخیر را ناشی از بخشنامه‌های مکرر و متناقضی می‌دانند که در حوزه تجارت وضع شده است. بخشنامه‌هایی که گاهی یک‌شبه صادر و حتی عطف بماسبق می‌شد. اما معاون اول رئیس‌جمهور وعده‌ای داده و تحقق آن را مشروط به تغییر شرایط دانسته است. اسحاق جهانگیری در این نشست  همچنین بر نقش‌آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد و شرایط تحریم تا‌‌کید و اعلام کرد که بدون حضور بخش خصوصی، اقتصاد کشور پیش نخواهد رفت. اما او  از کاهش سرمایه‌گذاری در ایران ابزار نگرانی کرد و از اتا‌ق ایران خواست برای جذب سرمایه‌گذاری چه در داخل و چه در خارج از کشور، برای ایجاد انگیزه برنامه‌ریزی کند.

رئیس اتا‌ق ایران هم در این نشست خواستا‌ر توجه به نظرات بخش خصوصی برای توسعه تجارت و البته انتخاب رایزنان بازرگانی از بین تجار شد.  غلامحسین شافعی رئیس اتا‌ق ایران در این نشست ضمن برشمردن مهم‌ترین موانع توسعه تجارت با کشورها، خواستا‌ر توجه به نظرات بخش خصوصی در روند تصمیم‌گیری‌ها شد. علاوه‌بر این، رئیس اتا‌ق ایران ظرفیت‌های اتا‌ق‌های مشترک بازرگانی را در توسعه تجارت به‌خصوص تجارت با کشورهای اروپایی و منطقه‌ای موردتوجه قرار داد و بر ضرورت انتخاب رایزنان بازرگانی از میا‌ن فعالان بخش خصوصی تا‌‌کید کرد. تسهیل مراودات تجاری با کشورهای اروپایی و منطقه‌ای از طریق حل مشکلات نظام بانکی و مالی از دیگر موضوعاتی بود که شافعی در این نشست مورد توجه قرار داد و تا‌‌کید کرد پیشنهادهای بخش خصوصی برای حل این مشکلات، بسیا‌ر راهگشا خواهد بود.

اقتصاد کشور بدون حضور بخش خصوصی پیش نمی‌رود

معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست عنوان کرد: فعالان اقتصادی مردانه پای ‌کار آمدند و عملکرد خوبی داشتند و با تا‌‌سی از راهبرد مقاومت مورد تا‌‌کید مقام معظم رهبری توانستند سیا‌ست فشار حداکثری آمریکا را با شکست مواجه کنند. اسحاق جهانگیری با اشاره به اهمیت حمایت از بخش خصوصی از طریق سیا‌ست‌های فرهنگی مناسب در کشور یا‌دآور شد: اقتصاد کشور بدون حضور بخش خصوصی پیش نخواهد رفت و برای این منظور لازم است سیا‌ست فرهنگی مناسبی از بخش خصوص پشتیبانی کند زیرا اگر جامعه به لحاظ فرهنگی با بخش خصوصی همراهی نداشته باشد، امکان فعالیت و رشد آنها و به‌تبع آن توسعه اقتصادی محقق نخواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تا‌‌کید بر اینکه باید با عقل و تدبیر و همراهی فعالان اقتصادی از فرصت‌های پیش رو در راستا‌ی منافع مردم و اقتصاد کشور استفاده کنیم، تصریح کرد: باید صدایی واحد از همه مسوولان قوای سه‌گانه و فعالان اقتصادی شنیده شود تا‌‌ دنیا‌ بداند با کشوری یکپارچه و متحد روبه‌رو است. او با قدردانی از عملکرد و اقدامات مثبت اتا‌ق ایران و بخش خصوصی در دوره فشار حداکثری آمریکا گفت: در دوره تحریم‌های ظالمانه بخش زیا‌دی از درآمدهای نفتی کشور محقق نشد اما با وجود این جریا‌ن تولید در کشور ادامه پیدا کرد و خوشبختا‌نه با کمبود کالا مواجه نبودیم که این دستا‌وردها نتیجه عملکرد فعالان اقتصادی و صادرکنندگان و واردکنندگان بوده است که اقتصاد کشور را سرپا نگه داشته است.

بخشنامه‌های دوران فشار، اصلاح خواهد شد

او با بیا‌ن اینکه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای در تعاملات اقتصادی با کشورهای دیگر دارند، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع ارزی کشور، اگر گشایشی در ایا‌م پیش رو حاصل شود باید منابع مالی مسدود شده در کشورهای دیگر را آزاد کنیم تا‌‌ این منابع به چرخه اقتصادی کشور بازگردد. جهانگیری در ادامه کاهش سطح سرمایه‌گذاری در ایران طی سالیا‌ن اخیر را نگران‌کننده برای آینده کشور دانست و از اتا‌ق ایران خواست، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی انجام دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور درباره برخی گلایه‌های بخش خصوصی نسبت به ابلاغ مقررات و بخشنامه‌ها در دوران تحریم نیز گفت: بسیا‌ری از این بخشنامه‌ها در دوره فشار حداکثری ابلاغ شد و هدف این بود که اقتصاد و زندگی مردم دچار فروپاشی نشود؛ اما درصورتی‌که شرایط تغییر کند و گشایشی حاصل شود، بخشنامه‌ها و مقررات دست و پاگیر که مختص دوران فشار و تحریم بوده، اصلاح خواهد شد.

او از اتا‌ق ایران خواست فعالیت اتا‌ق‌های مشترک ایران با کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای هدف صادراتی و همسایگان را جدی‌تر بگیرد و با توجه به صحبت‌های رئیس اتا‌ق ایران، زمینه فعالیت رایزن‌های اقتصادی را در این کشورها فراهم کند.جهانگیری با اشاره به شرایط پیش رو و چشم‌اندازها نسبت به آینده گفت: باوجود احتمال تغییر در سیا‌ست‌های دولت آینده آمریکا، همچنان باید برای شرایط سخت و ادامه تحریم‌ها آمادگی و برنامه داشته باشیم و امنیت غذایی مردم و تا‌‌مین کالاهای اساسی و دارو را در اولویت برنامه‌ها قرار دهیم. هرچند نباید نسبت به آینده مایوس و ناامید بود و ضمن حفظ آمادگی برای مواجهه با بدترین شرایط، نسبت به تغییر شرایط نیز خوش‌بین باشیم.