افت‌و‌خیز تجارت ایران با اتحادیه اروپا

بر اساس گزارش تهیه‌شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، هم واردات و هم صادرات در ماه اکتبر ۲۰۲۰ نسبت به ماه اکتبر ۲۰۱۹ کاهش یافته است. در این گزارش، ۵ مقصد عمده صادراتی ایران در اتحادیه اروپا و ۵ مبدا عمده وارداتی نیز معرفی شده‌اند. بر اساس آمارهای اعلام شده، آلمان شریک نخست تجاری ایران در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

تجارت ۱۰ ماهه ایران با اتحادیه اروپا

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که در ۱۰ ماه منتهی به اکتبر ۲۰۲۰ تجارت ایران با اتحادیه اروپا ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو بوده است. از این حجم تجارت، تنها ۶۰۰میلیون یورو متعلق به صادرات بوده و ۳ میلیارد یورو واردات انجام شده است. تراز تجاری در این بازه زمانی به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو رسیده است. این آمار در حالی در ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ رقم خورده که در ۱۰ ماه منتهی به اکتبر ۲۰۱۹، وارداتی با ارزش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو و صادراتی به میزان ۵۷۰ میلیون یورو انجام شده است. تراز تجاری در آن دوره منفی ۳میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو و حجم تجارت نیز ۴ میلیارد و ۱۷۰ میلیون یورو بوده است، بنابراین واردات در ۱۰‌ماهه ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت ۱۶ درصدی را تجربه کرده است. حال آنکه صادرات در این بازه زمانی افزایش ۷درصدی داشته است. ارزیابی ماهانه از روند تجارت ایران و اتحادیه اروپا حاکی از آن است که در ماه اکتبر ۲۰۲۰ وارداتی به ارزش ۲۹۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو در این ماه صورت گرفته که نسبت به اکتبر ۲۰۱۹ کاهش ۱۸ درصدی داشته است. همچنین صادرات کالا (با احتساب صادرات سوخت‌های معدنی، روان‌کننده‌ها و محصولات مرتبط) به ۵۰ میلیون و ۵۰۰هزار یورو در این ماه رسیده است. صادرات در ماه اکتبر ۲۰۲۰ نسبت به ماه اکتبر ۲۰۱۹ با افت ۲۹ درصدی روبه‌رو شده است. وزن کالاهای وارد‌شده از اتحادیه اروپا در ماه اکتبر ۲۰۲۰ معادل ۳۱ هزار و ۲۰۰تن بوده که نسبت به اکتبر ۲۰۱۹ افت ۵۹ درصدی داشته است. وزن کالاهای صادر شده به این اتحادیه نیز با افت ۵۷درصدی نسبت به اکتبر سال ۲۰۱۹ به ۳۴ هزار تن در اکتبر ۲۰۲۰ رسیده است. ارزش صادرات غیرنفتی (بدون احتساب صادرات سوخت‌های معدنی، روان‌کننده‌ها و محصولات مرتبط) نیز در این ماه به ۴۸میلیون و ۱۰۰ هزار یورو رسیده است که نسبت به اکتبر ۲۰۱۹ کاهش ۲۵ درصدی را تجربه کرده است.

عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران در اتحادیه اروپا

براساس این گزارش، آلمان بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی در اتحادیه اروپاست. این کشور اروپایی در ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ خریدار ۲۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو کالای ایرانی بوده که سهم ۹/ ۳۶درصدی را از کل صادرات ایران به اتحادیه اروپا در اختیار گرفته است. دومین مقصد صادراتی ایران در این اتحادیه، هلند است که در این بازه زمانی صادراتی معادل ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو به این کشور صورت گرفته است. سهم هلند از کل ارزش صادرات به اتحادیه اروپا ۲/ ۱۸‌درصد است. ایتالیا سومین مقصد عمده صادراتی ایران در اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود. سهم صادرات به ایتالیا در ۱۰ ماه منتهی به اکتبر ۲۰۲۰ معادل ۱۴ درصد بوده است. ارزش کالاهای صادر شده به این کشور ۸۴ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو در این ۱۰ ماه بوده است. اسپانیا چهارمین مقصد صادراتی ایران در اتحادیه اروپاست که در ۱۰ ماه منتهی به اکتبر ۲۰۲۰ سهم ۵/ ۷درصدی را از کل صادرات کالاهای ایرانی به اتحادیه اروپا در این بازه زمانی به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات ایران به این کشور رقمی معادل ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو در ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ بوده است. بلژیک نیز پنجمین خریدار کالاهای ایرانی در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که ارزش صادرات ایران به این کشور در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۰ معادل ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو بوده است. سهم این کشور اروپایی از کل صادرات ایران به اتحادیه اروپا معادل ۵ درصد است.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به اتحادیه اروپا

در ۱۰ ماه منتهی به اکتبر سال ۲۰۲۰ شاهد صادرات عمده ۵ گروه کالایی به اتحادیه اروپا بوده‌ایم. بیشترین سهم ارزشی صادرات به گروه «مواد و محصولات غذایی و حیوان زنده» تعلق دارد. سهم ارزشی این گروه کالایی در بازه مورد بررسی ۴۰ درصد از کل صادرات ایران به اتحادیه اروپاست. «مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط» نیز دومین گروه کالایی است که سهمی معادل ۱۹ درصد را از کل صادرات ایران به اتحادیه اروپا در ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ در اختیار گرفته است. سومین گروه کالایی نیز شامل «سوخت‌های معدنی، روان‌کننده‌ها و محصولات مرتبط» است که سهم این گروه از کل ارزش صادرات ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ به ۱۶درصد رسیده است. چهارمین گروه عمده صادراتی به این اتحادیه در بازه زمانی موردبررسی «کالاهای صنعتی (ساخت)-طبقه‌بندی شده بر حسب مواد» بوده که سهم ۱۱ درصدی از کل ارزش صادرات در ۱۰ ماهه منتهی به اکتبر ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است. در عین حال سهم سایر کالاها از کل صادرات در‌۱۰‌ماهه ۲۰۲۰ معادل ۴ درصد ارزیابی شده است.

۵ مبدأ عمده واردات به ایران در اتحادیه اروپا

براساس این گزارش، آلمان بزرگ‌ترین فروشنده کالا به ایران در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. در بازه زمانی مورد بررسی (۱۰ ماه منتهی به اکتبر ۲۰۲۰) ارزش واردات از این کشور یک میلیارد و ۲۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو بوده که سهم ۴/ ۴۰ درصدی را از کل ارزش واردات از این اتحادیه در ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ در اختیار گرفته است. ایتالیا دومین فروشنده کالا به ایران در اتحادیه اروپا است. ارزش واردات از ایتالیا به ایران در ۱۰ ماهه منتهی به اکتبر ۲۰۲۰ معادل ۴۷۴ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو بوده که سهم ۶/ ۱۵ درصدی را از کل ارزش واردات از این اتحادیه در این بازه زمانی در اختیار گرفته است. سومین مبدا واردات ایران در اتحادیه اروپا، هلند است. واردات از این کشور در ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ ارزشی معادل ۲۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو داشته و سهم آن از کل واردات ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ به ۸/ ۹ درصد می‌رسد. فرانسه چهارمین مبدا واردات در اتحادیه اروپا بوده که ارزش خرید کالا از این کشور در ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ معادل ۲۰۶ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو است. این کشور سهم ۸/ ۶ درصدی را از کل واردات ۱۰ ماهه به خود اختصاص داده است. سهم اسپانیا به‌عنوان پنجمین فروشنده عمده کالا به ایران در اتحادیه اروپا، به ۴/ ۵درصد از کل ارزش واردات در ۱۰ ماه منتهی به اکتبر امسال می‌رسد. ارزش واردات از اسپانیا ۱۶۵میلیون و ۴۰۰ هزار یورو بوده است.

عمده کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا

۵ گروه عمده کالایی در ۱۰ ماه منتهی به اکتبر ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا به ایران صادر شده‌اند. بیشترین سهم ارزشی واردات از این اتحادیه متعلق به «ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل» است که به ۳۳ درصد می‌رسد. پس از آن «مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط» با سهم ۲۷ درصدی از کل ارزش واردات قرار گرفته است. «مواد و محصولات غذایی و حیوانات زنده» سهمی معادل ۱۴ درصد را از واردات ۱۰ ماه منتهی به اکتبر امسال در اختیار دارند و «کالاهای صنعتی(ساخت)- طبقه‌بندی شده برحسب مواد» نیز دارای سهم ۶ درصدی از کل ارزش واردات در این بازه زمانی هستند. «مواد خام، غیرقابل خوردن، به‌جز سوخت» هم با سهم ۵‌درصدی از ارزش واردات ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ در رده پنجم قرار دارد. در عین حال واردات سایر کالا در این بازه زمانی سهم ۱۵ درصدی از کل ارزش واردات کالا در ۱۰ ماه منتهی به اکتبر را در اختیار گرفته است.

«مواد خام، غیرقابل خوردن، به‌جز سوخت» هم پنجمین گروه کالایی عمده صادراتی به این اتحادیه است که سهم ۱۰ درصدی از کل صادرات ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ را در اختیار دارد.