به گزارش صدا و سیما، مجید موافق قدیری درخصوص خبر دبیر ستاد تنظیم بازار کشور مبنی بر اینکه «مشکل نهاده‌های دامی رفع و ۱۰۰ درصد نهاده‌ها تامین شده است»، افزود: یکی از مشکلات کشور این است که هیچ وقت آمار درست، شفاف و رسمی در بخش‌های مختلف دولتی ارائه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا به امروز باید ۴میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار نهاده وارد کشور می‌شد که تا شنبه گذشته ۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالا وارد شده است. یک میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار برای واردات نهاده‌های دامی توسط بانک مرکزی نه تامین و نه تخصیص داده شده است.

موافق قدیری با بیان اینکه هم‌اکنون ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تن ذرت فقط در گمرکات کشور وجود دارد که به دلیل عدم تامین، تخصیص و انتقال ارز ترخیص نشده است، اظهار کرد: آمارها و همچنین وضعیت بازار، سخنان دبیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر رفع مشکل نهاده‌های دامی را تایید نمی‌کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه کشور به لحاظ وضعیت نهاده‌های دامی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و بازار هم گواه این مطلب است. اگر دولت با همین فرمان بخواهد به سمت جلو برود بی‌تردید بهار سال آینده باید مرغ وارد کند، بنابراین ایران که هفتمین کشور تولیدکننده مرغ دنیاست، به واردکننده این کالا تبدیل می‌شود.

موافق قدیری بیان کرد: جدا از مرغ، کشور در تامین سایر محصولات پروتئینی نیز با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد، چرا که توزیع قطره‌چکانی نهاده‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی عطش بازار را کم نخواهد کرد. رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: تولیدکنندگان همیشه به‌طور متوسط حداقل برای دو ماه مصرف دام و طیور خود، نهاده در انبارها ذخیره می‌کردند، اما متاسفانه امروز این عدد به سه تا چهار روز رسیده است.

وی افزود: ضرورت ایجاب می‌کند با توجه به اهمیت موضوع انتقال ارز مورد نیاز نهاده‌های موجود در گمرکات، سرعت بالایی به خود گیرد و ترخیص کالاها با شدت بیشتری انجام شود تا عطش بازار فروکش کند.