رشد معنادار تجارت در اقلام پزشکی

در همین مدت تجارت در زمینه ماسک صورت هم تا ۶ برابر رشد کرده است. چین با سهم ۵۶ درصد از کل صادرات جهان، مهم‌ترین تامین‌کننده ماسک صورت در این مدت بوده است. این کشور نیاز زیادی به واردات مواد واسطه برای تولید ماسک دارد. میزان واردات الیاف نساجی نبافته چین در آوریل ۲۰۲۰ در مقایسه با ماه مشابه سال ۲۰۱۹ تقریبا به میزان سه برابر افزایش یافت که مبادی اصلی تامین این اقلام، کشورهای ژاپن و آمریکا بودند.

در میان اقلام گوناگون ماسک صورت، ماسک نساجی با وجود تعرفه بالای آن، از تجارت بیشتری در مقایسه با سایر ماسک‌ها برخوردار است. مهم‌ترین واردکننده اقلام پزشکی مقابله با کووید- ۱۹ طی نیمه نخست ۲۰۲۰ آمریکا با رقم ۱/ ۳۶ میلیارد دلار و مهم‌ترین صادرکننده، چین با رقم ۶/ ۵۴ میلیارد دلار بوده است. طی مدت مورد بررسی صادرات اقلام پزشکی مورد نیاز برای مهار کووید - ۱۹ چین با جهش قابل توجه معادل ۲۰۷ درصد همراه بوده است. دومین صادرکننده مهم اقلام پزشکی برای مقابله با کووید- ۱۹، آمریکا با رقم صادرات تقریبی ۲/ ۲۳ میلیارد دلاری در نیمه اول ۲۰۲۰ است که سهم آن از کل صادرات جهان در این اقلام در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹، کاهش یافته و به حدود ۳/ ۱۲ درصد رسیده است. در مقابل، سهم چین از کل صادرات این گروه اقلام از ۱۲ درصد در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۹ درصد در مدت مشابه ۲۰۲۰ رسیده است. با وجود رشد صادرات اکثر مبادی تولید اقلام پزشکی مرتبط با کووید- ۱۹ طی نیمه ابتدایی ۲۰۲۰، صادرات آمریکا در این مدت به جای رشد، دچار افت حدود یک درصدی شده است. با وجود صادرات، چین سومین واردکننده اقلام مبارزه با کووید-۱۹ و ششمین واردکننده ماسک صورت در جهان طی نیمه نخست ۲۰۲۰ هم محسوب می‌شود. مهم‌ترین مبادی واردات محصولات اساسی مقابله با کووید- ۱۹، رشد دورقمی را در زمینه واردات طی نیمه اول ۲۰۲۰ گزارش کرده‌اند که کشورهایی مانند فرانسه با رشد ۶۲ درصدی و ایتالیا با رشد ۵۲ درصدی در میان آنها قرار دارند.

صادرات اقلام پزشکی

در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ در کلیه اقلام پزشکی صادراتی معادل ۵۶۴ میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود رشد ۴/ ۱۵ درصدی داشته است. از این میان، صادرات ابزارها و دستگاه‌های پزشکی ارزشی معادل ۷۰ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار داشته‌اند که رشد ۲/ ۴ درصدی را نسبت به نیمه نخست ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. دستگاه‌های تنفسی با رشد ۵/ ۵۶ درصدی به ۶ میلیارد و ۵۵ میلیون دلار رسیده و کالاهای پزشکی رشد ۱/ ۱۰ درصدی را تجربه کرده‌اند و ارزش صادرات آن در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ معادل ۹۴ میلیارد و ۶۲ میلیون دلار بوده است. ارزش صادرات دارو در این بازه زمانی ۲۹۸ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار بوده که نسبت به بازه مشابه سال گذشته ۷/ ۱۱ درصد رشد داشته است.

محصولات برای حفاظت شخصی نیز صادراتی معادل ۱۰۱ میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار را تجربه کرده که نشان‌دهنده رشد ۱/ ۴۷ درصدی نسبت به نیمه نخست ۲۰۱۹ است. در میان محصولات اساسی مقابله با کووید-۱۹، ماسک صورت دارای بیشترین رشد صادرات بوده است. ارزش صادرات این محصول در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ با رشد ۴/ ۸۴ درصدی نسبت به بازه مشابه سال گذشته به ۷۰میلیاردو ۲۲میلیون دلار رسیده است. در عین حال استریل‌کننده دست، تنها محصول اساسی مقابل با کرونا است که افت صادرات را در این بازه تجربه کرده است. صادرات این محصول ارزشی معادل ۱۷ میلیارد و ۱۶۴ میلیون دلار داشته که نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۱۹ افت ۹/ ۴ درصدی را تجربه کرده است. صابون برای دست با رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۲ میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار رسیده است. همچنین سایر محصولات پوششی نیز صادراتی به ارزش یک میلیارد و ۷۸۶ میلیون دلار داشته و رشد ۳/ ۷ درصدی را تجربه کرده است. در مجموع، محصولات اساسی مقابله با کووید-۱۹ صادراتی به ارزش ۱۸۹ میلیارد و ۱۴۴میلیون دلار داشته که نسبت به نیمه نخست ۲۰۱۹ بیانگر رشد ۳/ ۲۷ درصدی است.

مقاصد صادراتی اقلام پزشکی

بر اساس این گزارش ۱۰ صادرکننده برتر اقلام پزشکی در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ نیز معرفی شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد چینی‌ها با صادرات ۵۴ میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار در این بازه زمانی و سهم ۹/ ۲۸ درصدی از کل صادرات این اقلام در جهان توانسته‌اند بزرگ‌ترین صادرکننده اقلام پزشکی شوند. صادرات چین در این گروه کالایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸/ ۲۰۶ درصدی داشته است. آمریکا دومین صادرکننده اقلام پزشکی است که ارزش کالاهای صادرشده از این کشور در نیمه نخست ۲۰۲۰ معادل ۲۳ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار بوده و افت ۶/ ۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. سهم صادرات اقلام پزشکی آمریکایی از کل صادرات این اقلام به ۳/ ۱۲ درصد می‌رسد. صادرکنندگان آلمانی نیز در نیمه نخست ۲۰۲۰ توانسته‌اند ۱۶ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار را به کشورهای هدف صادر کنند. ارزش صادرات آلمان در این اقلام نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲/ ۰ درصدی داشته است و سهم این کشور از کل صادرات اقلام پزشکی در جهان در نیمه اول ۲۰۲۰ معادل ۹ درصد است. هلند، چهارمین صادرکننده اقلام پزشکی است. این کشور در نیمه اول ۲۰۲۰ توانسته صادراتی به ارزش ۱۰ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار به کشورهای هدف داشته باشد و سهم ۷/ ۵ درصدی را از کل صادرات این اقلام به خود اختصاص دهد. صادرات هلند به کشورهای هدف در نیمه نخست ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد ۸/ ۰ درصدی روبه‌رو بوده است. صادرات مکزیک در این اقلام در مدت زمان مورد بررسی، با رشد ۴/ ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۶ میلیارد و ۲۵۹ میلیون دلار رسیده است. سهم این کشور از کل صادرات اقلام پزشکی معادل ۳/ ۳ درصد است. ژاپنی‌ها در این بازه زمانی توانسته‌اند صادراتی به ارزش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار داشته باشند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲/ ۰ درصدی داشته است. سهم این کشور از کل صادرات این اقلام به ۱/ ۳ درصد می‌رسد. ارزش صادرات اقلام پزشکی بلژیک ۵میلیاردو‌۵۹۶میلیون دلار بوده که افت ۲/ ۱درصدی را تجربه کرده و سهم ۳درصدی از کل صادرات این اقلام در دنیا را به خود اختصاص داده است.

فرانسه با صادرات ۵ میلیارد و ۲۷۶ میلیون دلاری در جایگاه هشتم ایستاده است. صادرات این کشور در بازه زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۱/ ۴ درصدی داشته و سهم فرانسه از کل صادرات این اقلام در نیمه نخست ۲۰۲۰ به ۸/ ۲ درصد می‌رسد. مالزی نیز صادراتی معادل ۴ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار در اقلام پزشکی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳/ ۱۶ درصدی را تجربه کرده و سهم آن از کل صادرات در این بازه زمانی ۳/ ۲ درصد بوده است. در نهایت ایرلند با صادراتی معادل ۴ میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار در اقلام پزشکی، افت ۳/ ۱۱ درصدی را نسبت به بازه مشابه سال گذشته ثبت کرده و سهم آن از کل صادرات اقلام پزشکی در نیمه نخست ۲۰۲۰ به ۲/ ۲ درصد می‌رسد.

واردات اقلام پزشکی

واردات کلیه اقلام پزشکی در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ ارزشی معادل ۵۷۴ میلیارد و ۶۳۲ میلیون دلار داشته که نشان‌دهنده رشد ۲/ ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در این میان واردات محصولات اساسی مقابله با کووید-۱۹ با رشد ۸/ ۳۰ درصدی به ۱۹۱ میلیارد و ۷۲۵ میلیون دلار رسیده است. واردات ابزارها و دستگاه‌های پزشکی با رشد ۸/ ۶ درصدی نسبت به بازه مشابه سال گذشته به ۷۲ میلیارد و ۶۳۷ میلیون دلار در نیمه نخست ۲۰۲۰ رسیده است. واردات دستگاه‌های تنفسی با رشد ۹/ ۵۷ درصدی نسبت به نیمه نخست ۲۰۱۹ به ۶ میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار رسیده است. در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ ارزش واردات کالاهای پزشکی ۹۱ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار بوده که نشان‌دهنده رشد ۹ درصدی نسبت به بازه مشابه سال گذشته است. همچنین در این مدت ۳۰۶ میلیارد و ۹۹۶ میلیون دلار ارزش واردات دارو بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵/ ۱۱ درصدی داشته است. واردات محصولات برای حفاظت شخصی در این مدت زمان، ارزشی معادل ۱۰۳ میلیارد و ۷۸۴ میلیون دلار داشته که رشد ۶/ ۵۳ درصدی را نسبت به نیمه نخست ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. واردات ماسک صورت رشدی معادل ۴/ ۹۰ درصد را در نیمه نخست ۲۰۲۰ نسبت به نیمه نخست ۲۰۱۹ تجربه کرده و به ۷۳ میلیارد و ۵۱۵ میلیون دلار رسیده است. افت ۱/ ۱ درصدی واردات استریل‌کننده دست در نیمه اول ۲۰۲۰، ارزش واردات این محصول را به ۱۶ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار رسانده است. واردات صابون برای دست هم ارزشی معادل ۱۱ میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۶/ ۱۱ درصدی داشته است. سایر محصولات پوششی نیز با رشد ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با به یک میلیارد و ۷۹۸ میلیون دلار در نیمه نخست ۲۰۲۰ رسیده است.

۱۰ واردکننده برتر اقلام پزشکی

بر اساس این گزارش ۱۰ واردکننده برتر اقلام پزشکی نیز معرفی شده‌اند. آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده اقلام پزشکی است که سهم ۹/ ۱۸ درصدی را از کل ارزش واردات این اقلام به خود اختصاص داده است. ارزش واردات اقلام پزشکی در این کشور ۳۶ میلیارد و ۱۵۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹/ ۳۴ درصدی داشته است. آلمان در رده دوم قرار گرفته و سهم ۷/ ۸ درصدی را از کل واردات اقلام پزشکی جهان در اختیار دارد. ارزش واردات آلمان در این گروه کالایی ۱۶ میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلار بوده که رشد ۶/ ۴۰ درصدی را نسبت به بازه مشابه سال قبل تجربه کرده است. چینی‌ها سومین واردکننده بزرگ اقلام پزشکی در دنیا هستند که سهم ۲/ ۶ درصدی را از واردات این محصولات از آن خود کرده‌اند. ارزش واردات اقلام پزشکی در این کشور با رشد ۶/ ۱۸ درصدی نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۱۹ به ۱۱ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار رسیده است. فرانسه با سهم ۳/ ۵ درصدی از کل واردات اقلام پزشکی در دنیا رده چهارم را به خود اختصاص داده و ارزش واردات این اقلام به فرانسه با رشد ۹/ ۶۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۰ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است.  ژاپن با واردات ۹ میلیارد و ۹۵۷ میلیون دلار اقلام پزشکی جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده و سهم این کشور از کل واردات این اقلام در دنیا به ۲/ ۵ درصد می‌رسد. واردات اقلام پزشکی به ژاپن رشد ۵/ ۴۱‌درصدی را نسبت به بازه مشابه سال قبل تجربه کرده است.

سهم هلند از واردات اقلام پزشکی ۵/ ۴ درصد است و ارزش واردات این اقلام به هلند با رشد ۲/ ۹ درصدی به ۸ میلیارد و ۶۸۱ میلیون دلار می‌رسد. انگلیس با سهم ۷/ ۳ درصدی از کل واردات اقلام پزشکی، در رده بعدی قرار گرفته است. ارزش واردات این اقلام در انگلیس با رشد ۶/ ۳۰ درصد به ۷ میلیارد و ۱۸۸ میلیون دلار رسیده است. سهم ایتالیا نیز از واردات این اقلام در کل دنیا ۱/ ۳ درصد است. ارزش واردات اقلام پزشکی در ایتالیا با رشد ۵/ ۵۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار رسیده است. سهم ۹/ ۲ درصدی کانادا از واردات اقلام پزشکی این کشور را در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ در رده نهم قرار داده است. واردات این اقلام از سوی کانادا ارزشی معادل ۵ میلیارد و ۵۰۹ میلیون دلار داشته که نسبت به بازه زمانی مورد بررسی رشد ۲/ ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد. در نهایت بلژیک به‌عنوان دهمین واردکننده برتر اقلام پزشکی معرفی شده است. سهم این کشور از کل واردات اقلام پزشکی در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ معادل ۸/ ۲ درصد است که ارزشی معادل ۵ میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار داشته و رشدی معادل ۶/ ۱۶ درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.